Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo oli täältäki päin yks taliaivo, peräkylän asukki(viisissä kymmenissä oleva mies), joka lähetti loputkin saabinsa romuttamolle (lukuisia 90, 99 ja 900:sia). Joskus aiemminkin sillä oli toistakymmentä muitakin 900,99? yksilöä turboversiona, mutta nekin meni 5v sitte romu-ukon haltuun. :roll:
Ja minä vielä viimeks ku oli puhetta nii sanoin, jotta elä tietämättää hävitä mittään minnekkään niin sitte käy tällee että kuulen jotta ne meni jo. On se prkl. :evil:
Mutta niinhä se tietty on, että kukin tekee omalle omaisuudelleen mitä ikinä haluaa, eihän siihen voi puuttua, mutta voihan edes laittaa miettimään. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Mr_Who kirjoitti:Joo oli täältäki päin yks taliaivo, peräkylän asukki(viisissä kymmenissä oleva mies), joka lähetti loputkin saabinsa romuttamolle (lukuisia 90, 99 ja 900:sia). Joskus aiemminkin sillä oli toistakymmentä muitakin 900,99? yksilöä turboversiona, mutta nekin meni 5v sitte romu-ukon haltuun. :roll:
Ja minä vielä viimeks ku oli puhetta nii sanoin, jotta elä tietämättää hävitä mittään minnekkään niin sitte käy tällee että kuulen jotta ne meni jo. On se prkl. :evil:
Mutta niinhä se tietty on, että kukin tekee omalle omaisuudelleen mitä ikinä haluaa, eihän siihen voi puuttua, mutta voihan edes laittaa miettimään. :roll:
tuon ikäiset saappi "harrastajat" tuntuu olevan valitettavan usein omien havaintojen perusteella pikkuisen ryyppypäälle hirttämis riskillä varustettuja ja haikean huomenen koittaessa varsinkin jos on ympäristöviranomaiset käyneet vaihtamassa ylävitosia tontilla ja suruun otettu ja sit viikon putken jälkeen heikkona hetkenä soitettu lähimmälle romu ukolle.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

CHEVY2.8D kirjoitti:tuon ikäiset saappi "harrastajat" tuntuu olevan valitettavan usein omien havaintojen perusteella pikkuisen ryyppypäälle hirttämis riskillä varustettuja ja haikean huomenen koittaessa varsinkin jos on ympäristöviranomaiset käyneet vaihtamassa ylävitosia tontilla ja suruun otettu ja sit viikon putken jälkeen heikkona hetkenä soitettu lähimmälle romu ukolle.
Tai kuten kaikki helmien omistajat, jotka minä tunnen. Eli eivät suostu antamaan niitä pois, joistain ideologisesta syystä. Onko se sitten katkeruus, kun se romu ei kelvannut kellekkään 10 v sitten kun myi sitä Keltases pörssis tai sitten se todennäkösempi, eli on kateellinen jos joku saa hyvän.

Eräs kyläläinen soitti paikallisen romupojan noutamaan kuormaa, mutta tämä romupoika ei nostellutkaan jokaista kyytiin vaan haki osan trailerilla pois... Oli ilmeisesti melko supliikki mies sitten kun sai taivuteltua. Samalla ukolla on myös muutama muukin helmi joita on joka vuosi puunattu ja olen niitä joskus ohimennen (kauniisti ja kierrellen ja kaarrellen) kysynytkin, että kun ei aja eikä edes pidä liikenteessä niin josko myisi. Ja käsittääkseni en ole ainoa, joka niitä hamuillut... (Ainaki ihan priima Rekord ja ekan mallin Camry tomaatilla on)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saapisti1993
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Saapisti1993 »

Moro!

Olis tarkotus lähteä pelastamaan yksi priimakuntoinen satku. Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon koeajossa? Onko vm. 90 i:ssä neli vai viisivaihteinen loota?
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Mä just ostin itselleni yhden M1990 900i:n. Piti saada ajoauto,kun 9000-projektit jämähti ajan ja tallin puutteeseen. Matkamittari sekaisin,mutta 2009 leimalla ollut 119000 mittarissa. Nyt näyttää 730000 ja risat,mutta se vanhempi ukko joka sen omisti vuodesta 2003 ei kyllä kahta tuhatta enempää ole vuodessa ajanut. Auto kuin pakasta vedetty.Pari naarmua konepellissä ja etupuskurin päädyt repsottaa. Perjantai-iltana aattelin nostaa sen ilmaan,kun ens kuun lopussa pitäis katsastukseen viedä.

Käy kuin sveitsiläinen kello, eikä kolise tai rämise mistään.
Kannatti 300€ "uhrata", että sai hienon ja ehjän auton jokapäiväisiin työajoihin.
Pelle
9000CS 2.0t -97
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vmt »

Saapisti1993 kirjoitti:Moro!

Olis tarkotus lähteä pelastamaan yksi priimakuntoinen satku. Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon koeajossa? Onko vm. 90 i:ssä neli vai viisivaihteinen loota?
Viispykäläinen on.

Haulla löytyy varmaan tarkempia tyyppivikalistoja mutta tyypillisimmät ruostepaikat on takakontin pohja, konepellin reunat, ovien alareunat, takapyörien kotelot ja ne surullisenkuuluisat vetaritunnelit. Mahdolliset vaihteiston vinkumiset ja kolinat kannattaa kuunnella tarkkaan, joskin pakin mahdollisesta, johonkin muuhun autoon verrattuna suureltakin tuntuvasta rusahduksesta ei varsinaisesti tartte huolehtua. Pakkilukon toiminta kannattaa tarkistaa. Selvää on tietty myös se että kannattaa varmistua siitä että pykälät kans pysyy päällä. Kakkoseltahan se kuulemma todennäkösimmin hyppää jos hyppää.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ Sen verran vielä noista vaihteista että kannattaa pakilla polkasta kovemmin kaasua. Ekassa Satkussani potkaisi pakin pois päältä kovemmasti polkaistua. Toki ei tuo käyttöä sinänsä haitannut mutta mukavempi tuollainen on huomata ennen kauppoja kuin kaupanteon jälkeen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

tuohon vaivaan (vaihteen pois hyppääminen) auttaa usein moottorin etukiinnityskumin vaihto. Se kun repeää, saattaa jopa jakajan kansi hypätä pois paikaltan.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Saapisti1993 kirjoitti: Olis tarkotus lähteä pelastamaan yksi priimakuntoinen satku. Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon koeajossa?
Ja myös se kannattaa ottaa huomioon, että oikeesti priimakuntosessa yli 20 vuotta vanhassa autossa on priimakuntosen auton hinta. Jos omistajia on useempia, hinta jossain 500€ hujakoilla ja kilometrejä 400tkm nurkilla, niin auto voi olla asiallinen, muttei missään nimessä priima. Noita ruosteita löytyy väkisinkin enemmän tai vähemmän yms.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mitähän raati mahtaisi olla tällaisesta mieltä:
- 900 vm. 1989
- valkoinen
- ajettu n. 100 000 km
- automaatti
- ensimmäinen ja historian ainoa omistaja myy
- täysin ruosteeton
- säilytetty talvet lämpimässä tallissa
jne jne jne

Tällainen tuli kiertoteitse tietooni. Itselläni ei ole myymisen eikä ostamisen kanssa osaa eikä arpaa. Omistaja oli kaavaillut sukulaispojastaan ostajaa, mutta tämän asuessa Helsingin keskustassa ei toisen auton hankkiminen talouteen oikein houkuta. Lisäksi tallipaikan puuttuessa auto joutuisi viettämään joutilasaikansa taivasalla, ja siihenhän tämä ei ole tottunut.
Omistaja on vanha mekaanikko, joka on todennut ajojensa olevan ajetut. Hän on hoitanut pohjan ruostesuojaukset itse ja samalla pieteetillä on hoidettu joka ikinen muukin nippeli ja nappeli. Maalipinnan huollosta sanottakoon sen verran, että edellisen kerran kun auto ajettiin talliin sateen jälkeen, pinta kuivattiin liinalla, ettei pisarat jää jättämään jälkiä.
Öljyjä on luonnollisesti vaihdettu useammin kuin suositellaan, muutaman viikon sisään on "varmuuden vuoksi" vaihdettu myös jarrunesteet.

Olisiko tällaiselle autolle ottajia? Itse en edes uskalla miettiä, minkälaista hintaa tuosta kehtaisi pyytää. Onko raatilaisilla arvioita? Museoitavaksihan tuo tulevaisuudessa kuuluisi, mutta aika pitkä odotus edessä siihen asti.
Kyytiin vielä kolme kappaletta huonohkoja kuvia. Jos kiinnostusta riittää, yritän udella asiasta enemmänkin.

Kuva Kuva Kuva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^En tähän aikaan rupea sepustamaan mitään, tuon vain viestin nettiautosta.

Melko spesiaali satku tässäkin tapauksessa, ja hinta ei mitenkään kovin paha:
http://www.nettiauto.com/saab/900/5179248
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Pelle kirjoitti:Mä just ostin itselleni yhden M1990 900i:n. Piti saada ajoauto,kun 9000-projektit jämähti ajan ja tallin puutteeseen. Matkamittari sekaisin,mutta 2009 leimalla ollut 119000 mittarissa. Nyt näyttää 730000 ja risat,mutta se vanhempi ukko joka sen omisti vuodesta 2003 ei kyllä kahta tuhatta enempää ole vuodessa ajanut. Auto kuin pakasta vedetty.Pari naarmua konepellissä ja etupuskurin päädyt repsottaa. Perjantai-iltana aattelin nostaa sen ilmaan,kun ens kuun lopussa pitäis katsastukseen viedä.

Käy kuin sveitsiläinen kello, eikä kolise tai rämise mistään.
Kannatti 300€ "uhrata", että sai hienon ja ehjän auton jokapäiväisiin työajoihin.
ei tääl saapin tehtaan lähiseudulla tohon hintaan saa kun leimattoman ja hitsaustavaativan josta kansi on valmiiks kiero... :lol:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Pelle »

CHEVY2.8D kirjoitti:
Pelle kirjoitti:Mä just ostin itselleni yhden M1990 900i:n. Piti saada ajoauto,kun 9000-projektit jämähti ajan ja tallin puutteeseen. Matkamittari sekaisin,mutta 2009 leimalla ollut 119000 mittarissa. Nyt näyttää 730000 ja risat,mutta se vanhempi ukko joka sen omisti vuodesta 2003 ei kyllä kahta tuhatta enempää ole vuodessa ajanut. Auto kuin pakasta vedetty.Pari naarmua konepellissä ja etupuskurin päädyt repsottaa. Perjantai-iltana aattelin nostaa sen ilmaan,kun ens kuun lopussa pitäis katsastukseen viedä.

Käy kuin sveitsiläinen kello, eikä kolise tai rämise mistään.
Kannatti 300€ "uhrata", että sai hienon ja ehjän auton jokapäiväisiin työajoihin.
ei tääl saapin tehtaan lähiseudulla tohon hintaan saa kun leimattoman ja hitsaustavaativan josta kansi on valmiiks kiero... :lol:

Edellisen ysisatkun ostin Valkeakosken nurkilta 15kk leimalla.280€
7 reikää piti seuraavalle leimalle parsia.

Kyllä niitä helmiä löytyy,mutta ei ne ole julkisesti yleensä kaupan. Puskaradiolla tää nykyinenkin tietooni tuli.On siitä suuri etu,että tuttavapiiriin kuuluu pikkukorjaamojen omistajia ja autojobbareita.
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://www.nettiauto.com/saab/99/5180683
Taitaapi puhua omasta puolestaan tämä yksilö.

http://www.nettiauto.com/saab/900/5179349
mekaaninen ruisku ja jako ketjulla.
Melkein kaikki oikein :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Rattivaihde kirjoitti:
Melko spesiaali satku tässäkin tapauksessa, ja hinta ei mitenkään kovin paha:
http://www.nettiauto.com/saab/900/5179248

siinä ois hyvä yksilö ehkäpä.. harmi vain ku ite oon ostamassa uutta peräkärriä, muuten ehkä tarttusin.. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin