T8 vetää, muttei kumminkaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

T8 vetää, muttei kumminkaan

Viesti Kirjoittaja markkuk »

mitenkäs teillä vetää noi T8:it?? mua on askarruttanut seuraavanlainen asia:

Mulla '85 kasivenanen lähtee vetämään oikeen todenteolla 2400 kierroksella, ja alkaa hiipua siinä 4500 kohdilla. Yli 5000 on aivan turha vinguttaa. ahtoja on 1.1bar ja välkkärinä 9000:n kenno. Auto toimii hyvin normaaliajossa, eikä vie edes paljoa bensaa. Turbo lähtee mukaan alta 2000 kierroksen, ja ahtaa täydet tuolla 2400 kierroksella. kone ei nakuta, nakutusvalo ei syty koskaan. vinkkiä?
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kai nakuvalo välkähtää edes startissa tai sammutuksessa? Luulis sen tosiaan vilkuttelevan jos koneelta loppuis bensa...

Oikea syy taitaa olla ihan vaan se, että turbo läväyttää maksimiväännön tuossa alussa mutta kierrokset eivät sitten tuo sitä "odotettua kliimaksia" :) Ja ainakin omien kokemusteni mukaan 8V kansi ei hengitä läheskään samalla tavalla kuin 16V joten se tuntuu tukehtuvan korkeilla kierroksilla että isompaa silmään vaan...
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

joo, kyllä se välkähtää kun pistää käyntiin. en sitten tiedä miten tuo k-jetti riittää noilla paineilla.
Ei ainakaan nakuta... eipä tälläkään asialla ole kiirettä, ku toi kytkin otti ja hajosi...
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Kulutuksesta?

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

eikä vie edes paljoa bensaa
Saako kysyä, mitä autosi kuluttaa, kun itselläni on -87 T8 ja se vie n. 11-12,5L/100 km ja matka-ajossakin tuntuu vievän yli 10 L/100 km. Se tuntuu omasta mielestäni aika suurelta vai onko se normaalia?
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

No edelliset neljä tankillista on kulutus ollut 10.5-13.5 litraa satasella. Omasta mielestä ihan kohtuullinen kulutus, kun noin kolmasosa ajetaan maantiellä. Edellinen kaksilitranen ascona vei suurinpiirtein samoja määriä... eihän tämä mikään TDI tai muu ekoauto ole... Kyllähän monet selittää kun korolla vie viittä litraa satasella, mutta mulla mikään bensa-auto ei ole mennyt yrittämälläkään alle seitsemän litran...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kasivenasen kansi on todellakin huono palotilan muodon osalta. Palotilan muotoilu ja kanavien parantelu saattas tuoda potkua lisää. Myös pakosarja on suorastaan /c:stä ja paremman saa tehtyä putkesta taivuttamalla. Nokkien ajoitukset eivät myöskään mitenkään rajut ole, joten siinäkin on ehkä yksi syy tukkoisuuteen yläkierroksilla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kulutuksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juha_A. kirjoitti:
eikä vie edes paljoa bensaa
Saako kysyä, mitä autosi kuluttaa, kun itselläni on -87 T8 ja se vie n. 11-12,5L/100 km ja matka-ajossakin tuntuu vievän yli 10 L/100 km. Se tuntuu omasta mielestäni aika suurelta vai onko se normaalia?
Et kysynyt minulta, mutta vastaan nyt kumminkin.

Kaupunkikulutukset on tietojeni mukaan satkuissa 9-12litraa, riippuu ihan millaista se ajo on. Lyhyessä pätkäajossa kovalla pakkasella en ihmettelisi, jos menisi jopa yli 12litraa.

Matkakulutuksesi kuulostaa aika kovalta, ellei matkanopeus ole ollut 120km/h tai yli. Pelkällä moottoritieajolla kulutus nousee varmasti jopa kymppiin, mutta normaalissa matka-ajossa 80-110km/h nopeuksilla sen pitäisi pysyä 8litran kahtapuolta. Rauhallisesti ajaettaessa ilman jatkuvaa ohittelua luulisi turbomallinkin pystyvän 7,5litran kulutuslukemiin (ainakin perus ruiskulla pääsee tuohon). Jos en aivan hakoteillä ole, niin turbomallit ovat matka-ajossa ihan yhtälailla taloudellisia, kuin turbottomatkin.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Muutin 86 iikan turboksi vaihtamalla 7,2:1 männät + muut vermeet, mutta ei suuttimia. Kulutus nousi aika tarkkaan litran satasella, kokonaiselle vuodelle keskikulutus laskettuna.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tosta sun satkusta niin mulla on sama vika... ainut että en ole itse löytäny sitä vikaa vielä... :cry: olis kiva tietää mitä toin ihme lämpöputken joka menee 16tappisessa pakosarjasta->imusarjaan niin on virkaa ja mitä sen puuttuminen aiheuttaa??? :roll:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tosta sun satkusta niin mulla on sama vika... ainut että en ole itse löytäny sitä vikaa vielä... olis kiva tietää mitä toin ihme lämpöputken joka menee 16tappisessa pakosarjasta->imusarjaan niin on virkaa ja mitä sen puuttuminen aiheuttaa???
EGR-järjestelmä eli saastelaitteita. Sen puuttuminen aiheuttaa ainoastaan vähemmän ongelmia.. ;)
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Hyvä itseltähän se hökötys puuttuu kokonaan... oli katkennut pakosarjan päästä niin nyppäsin kokonaan pois... :P
Vastaa Viestiin