Puretaania ja kumia sekaisin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä olen tuota nipan laittoa myös miettinyt, mutta miten se onnistuu, kun nivel on suljettu levystä prässätyllä kupilla? Riittääkö siinä materiaalia nipan laittoon?
Olen jonkun halpisnivelen nähnyt, joka oli kasattu tapin puolelta, valettuun runkokappaleeseen. Nivelen yleisilme oli kuitenkin niin heikkolaatuinen, ettei siihen tehnyt mieli alkaa nippaa laittamaan, vaikka materiaalia olisi riittävästi ollutkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alkuperäiset nivelet on tausta puolelta paksumpaa valua ja niihin ainakin onnistuu nippojen laitto.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, näin vähän ajattelin. Mulla taitaa olla autossa kolmea erilaista niveltä nyt kiinni... Osassa on tosiaan levystä prässätty se kuppi, joten niihin tuskin voi nippaa laittaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja SKi »

Nivelen peltipohjaan saa laitettua rasvanipan.Withvort (UNC) =tuumanen kierre on parempi kuin millinen. C tarkottaa karkeampi kierre. Alkureikä pienempi kuin mitä kierretappi vaatii. Aloitustapilla alkuun ja jätetään kierteen teko vähän niinkuin kesken. Nivel pitää olla ruuvipenkissä kiinni. Nyt kierteestä tulee tiukka ja kierretään rasvanippa kiinni. Muistaa ottaa poraus- ja kierre lastut pois. Prässillä rasvaa niin että kumisuojus pullistuu vähän, Pullistunut kumipalje pitää rasvan liukupinnoissa. Kovat muoviset suojat pitää vaihtaa kumisiin. Autokorjaamoilta käy kyselemässä vaihdettuja niveliä ja niistä ehjät kumit talteen. Tekee kerran perusteelisemman työn. Saabin päiväkirjamerkintä kertoo: 30.1.1986 56600 km, rasvanipat kuulaniveliin, samat nivelet vieläkin ja 393 th mittarissa. Että silleen.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja sarka »

SKi kirjoitti:... Saabin päiväkirjamerkintä kertoo: 30.1.1986 56600 km, rasvanipat kuulaniveliin, samat nivelet vieläkin ja 393 th mittarissa. Että silleen.
Sit kun ne viimein joutuu vaihtamaan, niin voivat olla tiukassa irrottaa :twisted:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja SKi »

Onhan kuulanivelet olleet irti nivelen suojakumia vaidettaessa useamman kerrankin. Kiinityspultit on rasvattu, huollettu kunnolla.
Vastaa Viestiin