Mä olen tuota nipan laittoa myös miettinyt, mutta miten se onnistuu, kun nivel on suljettu levystä prässätyllä kupilla? Riittääkö siinä materiaalia nipan laittoon?
Olen jonkun halpisnivelen nähnyt, joka oli kasattu tapin puolelta, valettuun runkokappaleeseen. Nivelen yleisilme oli kuitenkin niin heikkolaatuinen, ettei siihen tehnyt mieli alkaa nippaa laittamaan, vaikka materiaalia olisi riittävästi ollutkin.
Puretaania ja kumia sekaisin
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
alkuperäiset nivelet on tausta puolelta paksumpaa valua ja niihin ainakin onnistuu nippojen laitto.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
Ok, näin vähän ajattelin. Mulla taitaa olla autossa kolmea erilaista niveltä nyt kiinni... Osassa on tosiaan levystä prässätty se kuppi, joten niihin tuskin voi nippaa laittaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
Nivelen peltipohjaan saa laitettua rasvanipan.Withvort (UNC) =tuumanen kierre on parempi kuin millinen. C tarkottaa karkeampi kierre. Alkureikä pienempi kuin mitä kierretappi vaatii. Aloitustapilla alkuun ja jätetään kierteen teko vähän niinkuin kesken. Nivel pitää olla ruuvipenkissä kiinni. Nyt kierteestä tulee tiukka ja kierretään rasvanippa kiinni. Muistaa ottaa poraus- ja kierre lastut pois. Prässillä rasvaa niin että kumisuojus pullistuu vähän, Pullistunut kumipalje pitää rasvan liukupinnoissa. Kovat muoviset suojat pitää vaihtaa kumisiin. Autokorjaamoilta käy kyselemässä vaihdettuja niveliä ja niistä ehjät kumit talteen. Tekee kerran perusteelisemman työn. Saabin päiväkirjamerkintä kertoo: 30.1.1986 56600 km, rasvanipat kuulaniveliin, samat nivelet vieläkin ja 393 th mittarissa. Että silleen.
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
Sit kun ne viimein joutuu vaihtamaan, niin voivat olla tiukassa irrottaaSKi kirjoitti:... Saabin päiväkirjamerkintä kertoo: 30.1.1986 56600 km, rasvanipat kuulaniveliin, samat nivelet vieläkin ja 393 th mittarissa. Että silleen.

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Puretaania ja kumia sekaisin
Onhan kuulanivelet olleet irti nivelen suojakumia vaidettaessa useamman kerrankin. Kiinityspultit on rasvattu, huollettu kunnolla.