900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58
900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Elikkä satku lähtee kylmänä vasta 6 tai 7 yrittämällä. Monta kertaa meinaa lähteä käyntiin mutta ei ihan kuitenkaan. Lisäksi tyhjäkäynti vaeltelee hiukan. Moottorikin on aika öljyinen, mutta ei ilmeisesti kuluta öljyä. Etsin neuvoja lähinnä tuohon kylmäkäynnistysongelmaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
imusarjan keskellä olevan anturin vois vaihtaa. löytynee motonestista.. sellanen sininen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Ensiksi kannattaisi kertoa millaisesta 900:sta on nyt kyse. Kaasari/mekaaninen ruisku 8-venttiilinen/sähköruisku 16-venttiilinen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
900i ja vuosimalli 90. 8-venttiilinen kone katilla. Mikäs tuon anturin nimi on ja mikä on sen tehtävä?
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
16-venttiilisessä sininen anturi imusarjan juuressa olisi ollut lämpöanturi. Ei ole 8-venttiilisessä.
Toimiiko lämpöaikakytkin? Eli tuleeko läppäkotelon päällä olevalle kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite ja maa kun startataan lyhyemmin kuin 10 sekuntia moottorin ollessa kylmä?
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 84pg10.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... 056-57.jpg
Katti-K-jetin tutkiminen onkin mielenkiintoisempaa kuin katittoman, reilusti enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
Toimiiko lämpöaikakytkin? Eli tuleeko läppäkotelon päällä olevalle kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite ja maa kun startataan lyhyemmin kuin 10 sekuntia moottorin ollessa kylmä?
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 84pg10.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... 056-57.jpg
Katti-K-jetin tutkiminen onkin mielenkiintoisempaa kuin katittoman, reilusti enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
mulla on vähän samoja oireita. Useampi starttaus ja jos kierrokset on alle 2000 rpm niin sammuu. Kun on ajanut kuumaksi ja ja antaa jäähtyä sen verran että lämpömittarin viisari nousee vähän niin ei lähde käymään, puolituntia odotusta ja taas lähtee käyntii kuten kylmänä. Kuinka kauan kylmäkäynnistys suuttimelle pitäis virtaa tulla? Mulla virta katkee lähes heti kun starttaus loppuu. Tällä hetkellä vedetty piuhat sisälle ja huikka tulee katkasian kautta. Auto on 900 8v turbo ic -89 ilma kattia
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
#2657
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Katittomassa ainakin pitää kylmäkäynnistyssuuttimelta jännite katketa heti kun starttaus lopetetaan.
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
no mikä sitä auttaa käymään kylmänä jos lisä ruoka loppuu heti kun on lähteyt käymään? Pitäähän kaasari autossakin ryyppy olla päälä vielä jonkin aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
#2657
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Ohjauspaineventtiili pitää ohjauspaineen kylmänä matalana, ja se lisää suihkutettavan bensan määrää.
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
miten pystyn todentamaan ohjauspaineventtiilin toimivuuden ja mistäpäin moinen kikkare löytyy?
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
#2657
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
polttoaine painemittarilla mittaat ohjauspaineen, ohjauspainesäätimen ja määrämittarin välisestä letkusta moottorin käydessä eri lämpötiloissa. sitä sitten vertaat saabin ohjearvoja mitattuihin ohjauspaineisiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Hei, minulla on samanlainen auto,900i-90 kat, ja samat ongelmat.Pyysin korjaamoa selvittämään mistä kylmäkäynnityksen ongelma johtuu.Vastauksena oli:"Jäähdytysnesteen lämpöanturi antaa vastusarvoksi 30 ohm lämpötilasta riippumatta.Saab ei toimita enää osaa eikä tarviketoimittaja tunne anturia".
Tämä anturi sijaitsee termostaatin alapuolella edessä.Tietääkö kukaan mistä tällaisen anturin voisi löytää?
Öljyvuotokin kuulostaa tutulta, lienee tyyppivika.Sanoivat,että kampiakselin hihnapyörän irrotus vaatii erikoistyökalun ja eivät pysty tämäntakia tiivisteitä vaihtamaan.Onko tietoa missä korjaamossa voisi öljyvuodon mahdollisesti korjata pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa?
Tämä anturi sijaitsee termostaatin alapuolella edessä.Tietääkö kukaan mistä tällaisen anturin voisi löytää?
Öljyvuotokin kuulostaa tutulta, lienee tyyppivika.Sanoivat,että kampiakselin hihnapyörän irrotus vaatii erikoistyökalun ja eivät pysty tämäntakia tiivisteitä vaihtamaan.Onko tietoa missä korjaamossa voisi öljyvuodon mahdollisesti korjata pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa?
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Onkohan korjaamo mittaillut lämpöaikakytkimen lämmitysvastusta, sen ei kuulukaan olla lämpötilasta riippuva. Katillisessakaan K-jetissä ei ylle linkittämäni kytkentäkaavion mukaan ole yhtäkään lämpöanturia, jonka vastusarvo kuuluisi muuttua lämpötilan mukaan.
Lämpöaikakytkin 8361362 on ainakin tuolla listoilla huikeaan $135 hintaan:
http://www.thesaabsite.com/900old/Saab- ... ystem.html
Googlettamalla Bosch-numerolla 0 280 130 217 löytyy halvempiakin lähempää.
Purkuautosta toimivan tuollaisen saanee kahvirahoilla.
Kampiakselin hihnapyörän pultin irrottamiseen tarvitaan pätkä lattarautaa, lyhyt 27?mm hylsy, hitsaus kiinnittämään hylsy lattarautaan. Toinen erikoistyökalu voisi olla vauhtipyörän lukitsemiseen pulttia auki väännettäessä. Senkin voi korvata yksinkertaisemmalla lukituspalalla, tai jättää käyttämättä kokonaan jos käyttää starttimoottoria moottorin pyöräyttämiseen pulttia avatessa.
Lämpöaikakytkin 8361362 on ainakin tuolla listoilla huikeaan $135 hintaan:
http://www.thesaabsite.com/900old/Saab- ... ystem.html
Googlettamalla Bosch-numerolla 0 280 130 217 löytyy halvempiakin lähempää.
Purkuautosta toimivan tuollaisen saanee kahvirahoilla.
Kampiakselin hihnapyörän pultin irrottamiseen tarvitaan pätkä lattarautaa, lyhyt 27?mm hylsy, hitsaus kiinnittämään hylsy lattarautaan. Toinen erikoistyökalu voisi olla vauhtipyörän lukitsemiseen pulttia auki väännettäessä. Senkin voi korvata yksinkertaisemmalla lukituspalalla, tai jättää käyttämättä kokonaan jos käyttää starttimoottoria moottorin pyöräyttämiseen pulttia avatessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
.Sanoivat,että kampiakselin hihnapyörän irrotus vaatii erikoistyökalun ja eivät pysty tämäntakia tiivisteitä vaihtamaan.Onko tietoa missä korjaamossa voisi öljyvuodon mahdollisesti korjata pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa
jos korjaamon ohje on tuo kannattanee kertoa että sietäs, sietäs repiä ne korjaamo kyltit katolta ja keskittyä siihen mikä on helppoa vaikka sisätilojen puhdistukseen tai vahauksiin...
on niitä vaikeampiakin remotteja korjamoilla siis korjaamoilla.
jos korjaamon ohje on tuo kannattanee kertoa että sietäs, sietäs repiä ne korjaamo kyltit katolta ja keskittyä siihen mikä on helppoa vaikka sisätilojen puhdistukseen tai vahauksiin...
on niitä vaikeampiakin remotteja korjamoilla siis korjaamoilla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu
Jos ei ole ilmastointia niin iso jakari ja ruuvari. Saa navan pultin auki. MOT. (2 tehty kertaa.)
Repesin........mestari kirjoitti: jos korjaamon ohje on tuo kannattanee kertoa että sietäs, sietäs repiä ne korjaamo kyltit katolta ja keskittyä siihen mikä on helppoa vaikka sisätilojen puhdistukseen tai vahauksiin...
on niitä vaikeampiakin remotteja korjamoilla siis korjaamoilla.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.