900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saapisti1993
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58

900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja Saapisti1993 »

Elikkä satku lähtee kylmänä vasta 6 tai 7 yrittämällä. Monta kertaa meinaa lähteä käyntiin mutta ei ihan kuitenkaan. Lisäksi tyhjäkäynti vaeltelee hiukan. Moottorikin on aika öljyinen, mutta ei ilmeisesti kuluta öljyä. Etsin neuvoja lähinnä tuohon kylmäkäynnistysongelmaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

imusarjan keskellä olevan anturin vois vaihtaa. löytynee motonestista.. sellanen sininen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja jus »

Ensiksi kannattaisi kertoa millaisesta 900:sta on nyt kyse. Kaasari/mekaaninen ruisku 8-venttiilinen/sähköruisku 16-venttiilinen.
Saapisti1993
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja Saapisti1993 »

900i ja vuosimalli 90. 8-venttiilinen kone katilla. Mikäs tuon anturin nimi on ja mikä on sen tehtävä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja jus »

16-venttiilisessä sininen anturi imusarjan juuressa olisi ollut lämpöanturi. Ei ole 8-venttiilisessä.

Toimiiko lämpöaikakytkin? Eli tuleeko läppäkotelon päällä olevalle kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite ja maa kun startataan lyhyemmin kuin 10 sekuntia moottorin ollessa kylmä?

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 84pg10.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... 056-57.jpg

Katti-K-jetin tutkiminen onkin mielenkiintoisempaa kuin katittoman, reilusti enemmän mahdollisia vikapaikkoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

mulla on vähän samoja oireita. Useampi starttaus ja jos kierrokset on alle 2000 rpm niin sammuu. Kun on ajanut kuumaksi ja ja antaa jäähtyä sen verran että lämpömittarin viisari nousee vähän niin ei lähde käymään, puolituntia odotusta ja taas lähtee käyntii kuten kylmänä. Kuinka kauan kylmäkäynnistys suuttimelle pitäis virtaa tulla? Mulla virta katkee lähes heti kun starttaus loppuu. Tällä hetkellä vedetty piuhat sisälle ja huikka tulee katkasian kautta. Auto on 900 8v turbo ic -89 ilma kattia
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja jus »

Katittomassa ainakin pitää kylmäkäynnistyssuuttimelta jännite katketa heti kun starttaus lopetetaan.
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

no mikä sitä auttaa käymään kylmänä jos lisä ruoka loppuu heti kun on lähteyt käymään? Pitäähän kaasari autossakin ryyppy olla päälä vielä jonkin aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiili pitää ohjauspaineen kylmänä matalana, ja se lisää suihkutettavan bensan määrää.
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

miten pystyn todentamaan ohjauspaineventtiilin toimivuuden ja mistäpäin moinen kikkare löytyy?
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

polttoaine painemittarilla mittaat ohjauspaineen, ohjauspainesäätimen ja määrämittarin välisestä letkusta moottorin käydessä eri lämpötiloissa. sitä sitten vertaat saabin ohjearvoja mitattuihin ohjauspaineisiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Joe
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 03, 2012 19:03

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja Joe »

Hei, minulla on samanlainen auto,900i-90 kat, ja samat ongelmat.Pyysin korjaamoa selvittämään mistä kylmäkäynnityksen ongelma johtuu.Vastauksena oli:"Jäähdytysnesteen lämpöanturi antaa vastusarvoksi 30 ohm lämpötilasta riippumatta.Saab ei toimita enää osaa eikä tarviketoimittaja tunne anturia".
Tämä anturi sijaitsee termostaatin alapuolella edessä.Tietääkö kukaan mistä tällaisen anturin voisi löytää?
Öljyvuotokin kuulostaa tutulta, lienee tyyppivika.Sanoivat,että kampiakselin hihnapyörän irrotus vaatii erikoistyökalun ja eivät pysty tämäntakia tiivisteitä vaihtamaan.Onko tietoa missä korjaamossa voisi öljyvuodon mahdollisesti korjata pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkohan korjaamo mittaillut lämpöaikakytkimen lämmitysvastusta, sen ei kuulukaan olla lämpötilasta riippuva. Katillisessakaan K-jetissä ei ylle linkittämäni kytkentäkaavion mukaan ole yhtäkään lämpöanturia, jonka vastusarvo kuuluisi muuttua lämpötilan mukaan.

Lämpöaikakytkin 8361362 on ainakin tuolla listoilla huikeaan $135 hintaan:
http://www.thesaabsite.com/900old/Saab- ... ystem.html

Googlettamalla Bosch-numerolla 0 280 130 217 löytyy halvempiakin lähempää.

Purkuautosta toimivan tuollaisen saanee kahvirahoilla.

Kampiakselin hihnapyörän pultin irrottamiseen tarvitaan pätkä lattarautaa, lyhyt 27?mm hylsy, hitsaus kiinnittämään hylsy lattarautaan. Toinen erikoistyökalu voisi olla vauhtipyörän lukitsemiseen pulttia auki väännettäessä. Senkin voi korvata yksinkertaisemmalla lukituspalalla, tai jättää käyttämättä kokonaan jos käyttää starttimoottoria moottorin pyöräyttämiseen pulttia avatessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja mestari »

.Sanoivat,että kampiakselin hihnapyörän irrotus vaatii erikoistyökalun ja eivät pysty tämäntakia tiivisteitä vaihtamaan.Onko tietoa missä korjaamossa voisi öljyvuodon mahdollisesti korjata pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa


jos korjaamon ohje on tuo kannattanee kertoa että sietäs, sietäs repiä ne korjaamo kyltit katolta ja keskittyä siihen mikä on helppoa vaikka sisätilojen puhdistukseen tai vahauksiin... :lol:

on niitä vaikeampiakin remotteja korjamoilla siis korjaamoilla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900:sen huono kylmäkäynnistyvyys ja tyhjäkäynnin vaeltelu

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Jos ei ole ilmastointia niin iso jakari ja ruuvari. Saa navan pultin auki. MOT. (2 tehty kertaa.)
mestari kirjoitti: jos korjaamon ohje on tuo kannattanee kertoa että sietäs, sietäs repiä ne korjaamo kyltit katolta ja keskittyä siihen mikä on helppoa vaikka sisätilojen puhdistukseen tai vahauksiin... :lol:
on niitä vaikeampiakin remotteja korjamoilla siis korjaamoilla.
Repesin........ :lol: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin