Ei se ookkaan virtalukko...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Ei se ookkaan virtalukko...

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Mulla on hieman ongelmia 900:sen virtalukon kanssa, se on tässä muutamina pakkaspäivinä jäätynyt eikä avainta pääse kääntämään. Olen ruutannut aseöljyä virtalukkoon, ja sulattanut sen auki. Näin sain sen toimimaan joksikin aikaan. Nyt sain kuitenkin kuulla, että umbo teki tempun ja autoa sammuttaessa virta jäi päälle vaikka avain lähti lukosta pois... Mysteeristä, onkohan sinne päässyt jostain nestettä vai mikähän perkele siinä on. Ilmiö on uusi, sillä viime talvena ei ongelmia esiintynyt.
Viimeksi muokannut Ace_Of_Spade, Ke Joulu 15, 2004 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Ilmiö voi olla sinulle uusi, mutta hyvin yleinen OG900:ssa eli virtalukon pohja on mitä todennäköisimmin vaihdettava. Hintaa en tarkasti muista, mutta muutaman kympin luokkaa. Ensikertalaisen tee se itse asentajan ei tarvitse pelästyä "tripod"-tyyppisiä muttereita. Kyllä ne on aukaistavissa ilman erikoistyökaluakin lyömällä aluksi ruuvitaltalla löysälle, jonka jälkeen jatketaan aukaisua edelleen samalla konstilla tai vahvoilla sormilla. Itse korvasin ne viimeksi tavallisilla nailonmuttereilla. Ei vorot nykyisin vanhojen ysisatasten kohdalla virta/pakkilukkoja purkaile. Niillä on yleisavaimet. Siistiä touhua. Niin, vielä se keskikonsolin irroittaminen käy kätevämmin jos repsikan penkki irroitetaan ensin.
Ritari
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Hmm, saahan ne aukaistua sopivalla putkenpätkälläkin, johon on sahattu / viilattu kolme uraa... ei ole suhteettoman vaikea tarvekalu valmistaakaan.
Muutenkin satkuun remonttien yhteydessä tulee aikaansaatua mitä ihmeellisimpiä erikoisvälineitä, joita tulee sitten viimeisteltyäkin ja talletettua myöhempää käyttöä varten. Aika sekalaisen näköisiä :)
M93 9000 CS Aero (KA)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olisko oikee kuvia pistää niistä valmistetuista työkaluista? 8)
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

900i kirjoitti:Olisko oikee kuvia pistää niistä valmistetuista työkaluista? 8)
Mulla vois olla jos otan illalla kuvan. Vaikka vorolla oliskin "yleisavaimet" en laita kuvaa tänne.
Laita YV:llä sähköpostiosoitteesi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Erikoismutterit voi tosiaan hakata auki ihan hyvin vasaralla ja ruuvimeisseilillä, kannattaa sitten laittaa tavalliset pultit ja mutterit tilalle niin helpottuu seuraava kerta. Asensin itse vielä kannen tavallisilla pulteilla kiinni siten, että sen suojapellin saa yläkautta tarvittaessa pois, nyt ei tarvitse purkaa puolta autoa jos tahtoo räpeltää siellä suunnalla.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Virtalukon pohja on nyt vaihdettu ja vika esiintyy vieläkin.
Eli vaikka avaimet on pois, on virta silti päällä. Lisäksi jostain startin läheisyydestä kuuluu tasaisen varma napsunta. Otimme kokeeksi virtalukon pohjasta kaikki johdot irti, eikä silti mitään tapahtunut, virta päällä vieläkin...
Voisikohan vika piiliä sulakerasian pohjassa?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olikos siellä pääkeskuksessa joku virtalukon rele tms . Liittyisikö tuohon
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

On siellä virtalukon rele, vaan ei millään releellä ollut mitään yhteyttä ongelmaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tota..

Ettei vaan startin solenoidi ole tiensä päässä?
Varovasti jos kopauttaa jollain puukepillä tms. niin se saattais "palauttaa"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Palaako siis mittaristoskin valot kaikki, teki mitä hyvänsä ? Kun sanoit että virrat on päällä?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Joo mittaristo palaa kuin joulukuusi. Kyllä mää hieman koputtelin solenoidiakin, mutta eihän siihen oikeen tahdo yltää. Pitää tänään ruveta syynäämään sitä starttia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos vika onkin jossain muussa sähkölaitteessa, joka syöttää jatkuvaa virtaa virtalukon ohjaamaan piiriin, niin tuo pitäisi käydä ilmi nykimällä sulakkeita irti yksi kerrallaan.

En nyt osaa sanoa mikä voisi olla tuollainen laite, mutta joskushan on tullut jänniä efektejä kun on asennettu vääränlainen polttimo takavaloihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Pitää koittaa tuota sulakkeiden nykimistä Silleen vain tuntuu erikoiselta, että ongelmat alkoivat normaali käytön aikana. Eli en oo tehny mitään legendaarisia sähköhommia.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Toisaalta rupesin miettimään olisko toi "hassu napsunta" kipinöintiä sieltä starttimoottorin luota. Eli katsoppa sen paksun punaisen plus-johtimen kiinnitys starttiin ja ettei se vaan maadoitu itsekseen...palovaarahan tuossa on.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin