-88 900 Etujarru laahaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

-88 900 Etujarru laahaa

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kuten otsikossakin mainitsin, laahaa satkuni (käsijarru taakse) apumiehen puoleinen etujarru. Se pitää myös ärsyttävää kitinää aina joskus (=usein) ajettaessa, siis vaikka ei paina jarrua. Kitinä loppuu, kun painaa kevyesti jarrua.

Käsittääkseni jarrusatulassa pitäisi olla jossain joku rasvattava kohta? Missä? Kun ei jarruihin viitsisi oikein umpimähkään rasvaa ruikkia :D. Millaista rasvaa sinne pitäisi laittaa? Käykö esim. tavallinen mm. maatalouskoneissa käytettävä vaseliini?

Niin ja minulla ei ole käsitystä, koska autoon on viimeksi tehty jotain remppaa jarrupuolelle, sillä ostin sen vasta pari kuukautta sitten.
Tulipa kysymyksiä :lol:
Viimeksi muokannut Jortsu, Ke Marras 26, 2003 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Kuparitahnaa kannattaa laittaa ennemmin kuin vaseliinia :arrow: kestää paremmin lämpöä.

En ole koskaan rassannut satkun jarruja missä on käsijarru takana, joten korjatkoon joku esiintyneitä epäkohtia. :!: mutta jos ne on samankaltaiset kuin tonnarissa, niin satula on syytä purkaa, herkistellä mäntä ja rasvata satulan liukutapit. Kasatessa on hyvä rasvata kevyesti jarrupalojen takaosat(vähentää kitinöitä), ja palojen reunat mitkä vastaavat satulaan.

Saiko tästä mitään tolkkua :?: 8O
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kyllä siitä ainakin sen verran sai tolkkua, että taidanpa jättää satulan purkamisen suosiolla osaavammalle henkilölle... 8)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

JARRU

Viesti Kirjoittaja 900i »

voihan olla että liuku tapit ovat vain jumissa ettei tarvi koko härdelliä purkaa
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Kokeile ekaks että napamutteri on kiinni kunnolla. Iso veljen tonnarissa oli se löysällä ja etu jarru piti ikävää ääntä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

900aero-84 kirjoitti:Kokeile ekaks että napamutteri on kiinni kunnolla. Iso veljen tonnarissa oli se löysällä ja etu jarru piti ikävää ääntä.
Enpä oikein usko, että ääni siitä johtuu, sillä olen kohtalaisen varma, että jarru laahaa, koska pitkähkön ajon jälkeen vanne on selvästi muita vanteita lämpimämpi, ei polta sormea, mutta lämmin kuitenkin.
Tämänkin olisin tietysti voinut mainita jo ensimmäisessä viestissä :oops:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: JARRU

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

900i kirjoitti:voihan olla että liuku tapit ovat vain jumissa ettei tarvi koko härdelliä purkaa
Miten paljon satulaa pitää purkaa, että saa ne liukutapit vähemmän jumiutuneiksi?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei ole paha homma toi liukutappien putsaus...

http://www.thesaabsite.com/900and9Kfron ... cement.htm

tuolta saa vähän vinkkiä, minkäläinen rakenne.

...mutta itsella laahamisen poistamiseen on joutunu käyttään männän pois satulastaan ja hieman putsaileen.
Ei paha homma tuokaan noissa uudemmissa jarruissa.
Kun satula on irti niin kaveri jarruja pumppaamaan, niin mäntä tulee pois, hieman hienoo hiekkapaperia, muttei männän liikkumissuunnan mukaisesti, samal vois vaihtaa tiivisteet ja ostaa tuohon tarkoitettua liukuvoidetta, niin kokoominen helpottuu huomattavasti.
Sottasta tuppaa vähän oleen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, liukutappien putsaus ja voitelu tuossa mallissa ei ole ihmeempi homma, jarrusatula on 8 mm ruuveilla liukutappien päässä kiinni. Ruuvit auki, satula pois, ja tapit on vedettävissä ulos suojakumeineen.

Kuten sanottu, todennäköisesti laahaahinen kuitenkin johtuu satulaan kertyneestä liasta jarrupalojen ympärillä tai jumittavasta sylinteristä.

Tappien voitelu ja satulan putsaus on helppo homma ensikertalaisellekin.
Sylinterin avaamisessa ja tiivisteiden vaihdossakaan ei ole muuta vaikeata kuin saada letku tai ainakin ilmausnippa ehjänä auki. Siihen auttaa liotus ruosteenirrotusaineella parin päivän ajan ennen operaatiota tai sitten lämmitys kaasulla (paremman puutteessa kuumailmapuhaltimella).

Tein äskettäin k.o. operaation 87-turbotonnariin, jossa ilmeiseti on samanlaiset jarrut, aiheesta kertyi pari kuvaa:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1126_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1127_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1133_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin