900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Helouta, tuttavalla otsikon mukainen auto ja otsikonmukainen ominaisuus ilmennyt..
Eli siis esimerkiksi kahdeksaakymppiä ajaessa nostat jalan kaasulta ja auto jää edelleen kulkemaan kahdeksaakymppiä.. Sitten auto saattaa välillä myös hyökkäillä ja käyttäytyy tuossasuhteessa hieman omalaatuisesti. Mutta kuitenkin, kuvauksen varmasti ymmärsitte, että kaasu ja veto jää siis päälle vaikka kaasua et paina. Ominaisuus on ajoittaista mutta jatkuvasti toistuvaa. Autoa on huollettu hyvin.

Joten arvon kollegat, mistähän tämä kyseinen epämukava ominaisuus mahtaisi johtua...?

Sitten toinen on kun ohjaustehostaja hukkaa nestettä ja käyttäytyy sekin kummasti, välillä tehostaa välillä ei, ja välillä vain osittain tehostelee.. Lienee pumppu tulossa taivalluksensa päätökseen?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuo tehostimen vika on melko varmasti jumittavassa ohjaus pylvään alemmassa nivelristikossa sen voitelu usempaan kertaa korjaa vian jos se on siinä.

kuinka paljon itse tehostin hukkaa nestettä ja mitä öljyä sinne on lisätty?
näkyykö ulkoisi vuotoja?

sitten tuosta kaasun hirttämisestä, niin takerteleeko kaasuvaijeri, kaasupoljin tai kaasuläppä noin käsin tunnustelemalla?

myös mahdollinen imuvuoto voi tehdä mitä ihmeellisimpiä käynti vikoja eli ne kannattaa katsoa pois laskuista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

antti.hakamaa kirjoitti:tuo tehostimen vika on melko varmasti jumittavassa ohjaus pylvään alemmassa nivelristikossa sen voitelu usempaan kertaa korjaa vian jos se on siinä.

kuinka paljon itse tehostin hukkaa nestettä ja mitä öljyä sinne on lisätty?
näkyykö ulkoisi vuotoja?

sitten tuosta kaasun hirttämisestä, niin takerteleeko kaasuvaijeri, kaasupoljin tai kaasuläppä noin käsin tunnustelemalla?

myös mahdollinen imuvuoto voi tehdä mitä ihmeellisimpiä käynti vikoja eli ne kannattaa katsoa pois laskuista.
Nivelristikkoa on voideltu kerran ainakin tuon ongelman ilmettyä. Ohjaus tuntuu omituisen nykivältä ynnä jäykältä. Joskus tehostus katoaa joskus se on hyväkin mutta harvoin.

Nestettä hukkaa siten, että kerran kahteen viikkoon menee säiliöstä lisää rajalle. Kirkasta nestettä sinne on kuulemma laitettu kun siellä sellaista on kerran ollutkin. Ulkoisia vuotoja ei näy ja tutkittu niin ei myöskään ole.

Käsinkokeilemalla kaasuvaijeri, poljin ja läppä ei takertele, mutta nuo kaikki mahdolliset takerruspaikat on kuitenkin voideltu ongelman ilmettyä.
Imuvuotoja ei ole tajunnut edes etsiä koska auto käy niin siististi ja kaikki on kunnossa. Ajoittain ilmenee tosiaan tämä ryntäily ja kaasun jumittaminen.. Auto toisinsanoen hyökkäilee liikenteessä ynnä muuta outoa..

Kun tietäisi mistä johtuu niin ajoneuvon omistajalla olisi taas nautinnollisenpia kilometrejä..
Kaikki mahdolliset vinkit mistä voisi johtua otetaan mielellään vastaan jotta tuo kiusallinen ominaisuus saataisiin päiväjärjestyksestä..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
suoppo5
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Touko 25, 2008 12:04
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja suoppo5 »

Onko vakionopeussäädintä? jotenkin kuulostaisi kuvaus siltä kuin vakkari menisi omia aikojaan päälle..?
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

suoppo5 kirjoitti:Onko vakionopeussäädintä? jotenkin kuulostaisi kuvaus siltä kuin vakkari menisi omia aikojaan päälle..?
Ei löydy..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Kellään ei ilmeisesti ole tähän vaivaan mitään varmaa tietoa että mistä voisi johtua?

Ei ole oikein mitään haisua mistä tuota lähtisi edes hakemaan tuota hommaa. Imuvuodot tietysti voi tutkia mutta epäilen kovasti että se niissä tuskin on.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko auto missäpäin Suomea? Mikäli pakkasta, voisi tuo johtua vaikka kaasuläpän jäätymiseltä, jos on likaa tai vettä.
Tuollainen oire oli aikoinaan tuttavan satkussa, tosin kaasaripeli ja siinä oli juuri tuo jäätyminen. Toisaalta suihkutuspelissä tuota oiretta ei pitäisi olla. Muuta en osaa sanoa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

VMTD kirjoitti:Onko auto missäpäin Suomea? Mikäli pakkasta, voisi tuo johtua vaikka kaasuläpän jäätymiseltä, jos on likaa tai vettä.
Tuollainen oire oli aikoinaan tuttavan satkussa, tosin kaasaripeli ja siinä oli juuri tuo jäätyminen. Toisaalta suihkutuspelissä tuota oiretta ei pitäisi olla. Muuta en osaa sanoa.
Valitettavasti tääkin vetää vesiperän. On tehnyt myös ajoittain lämpöisillä ilmoilla..
Nyt alkaa olla jokapäiväistä. Auto siis Hämeenlinnan seudulla.

Vähän hankalalta tuntuu tosiaan lähtä ettiin että mistä johtuu...
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Voishan tuo vika tulla jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista/lisäilmaventtiilista?
Se voi äkkiseltään tuntua sitä, ettei nopeus putoa yhtään kun nostaa jalan kaasulta.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Mikko_H kirjoitti:Voishan tuo vika tulla jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista/lisäilmaventtiilista?
Se voi äkkiseltään tuntua sitä, ettei nopeus putoa yhtään kun nostaa jalan kaasulta.
Ei putoa nopeus ei. Täytyykin nuo kohteet ottaa huomioon, kiitoksia 8)
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kova käynti esiintyy toisinaan myös paikallaan ollessa, vian jäljille voi päästä kopeloimalla komponentteja moottoritilassa. Omassa tonnarissa viallinen ruiskun lämpöanturi aiheutti toisinaan turhan reilua tyhjäkäyntiä. Yleensä moottorin kunnolla lämmettyä, ruuhkaliikenteessä jne. Automaattivahteisessa ei niin kiva vaiva silloin kun pitäisi saada ajettua hitaasti ja vähän väliä pysähdellen.
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Kuinkas kaasuläpän säätö? Jos jää läpän asentotieto tulematta ei lisäilma luisti kai rupea toimimaan? Itsellä ainakin tuli mielenkiintoinen ajettava ja hyvin tutun kuulonen, kun erehdyin tyhjäkäyntiä säätämään läpän asennon säädöstä. Kai se mikrokytkinkin joskus tulee tiensä päähän?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja jus »

2,1-moottorissa pitäisi olla LH2.4.2, jossa on kaasuläpän asentoanturi, eikä mikrokytkimellinen on/off/on-tyylinen asentokytkin, joka on LH2.2/2.4/2.4.1:ssä. Toki voi se asentoanturikin vikaantua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Ainakin omassa -91 16V 2.1 900i saabissa naksahtaa mikrokytkinmäisesti kun läppää heiluttelee käsin, mutta varmaksi en mene sanomaan.
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900i 2.1 kaasu jää kantamaan, hyökkäilee ja nykii.

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Se tyhjäkäyntiä säätelevä lisäilmaventtiili lie vikana. Ite aikanaan laitoin 2 klemmaria kuristamaan siitä läppäkoteloon lähtevää letkua niin, ettei kierrokset nousseet yli tonnin missään vaiheessa, muuten karkaili johkin kolmeen tuhanteen välillä. Ainakin halpa konsti jos ei muuta!

Toinen asiaan liittyvä juttu, ihmettelin kun tuntuu vähän laiskalta täyskaasulla vaikka oli vähän viriteltykin. Seossuhdemittari paljasti että pysyy seos stoikiometrisenä (vai mikäseoli) kaasun asennosta riippumatta. Asentoanturin liitin irti siitä läppäkotelon kyljestä, putsas ne kolme pinniä ja jotain spraytä suihkutteli vähän ja puhalteli hetken ja johan rupes kulkemaan. Täyskaasurikastus alkoi siis toimia.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Vastaa Viestiin