Turbo noppia Suomessa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ihan illanratoksi kyselen, jos jollain ois tiedossa - tai jopa omistuksessa - Saab 90 turbotekniikalla? Tollasen rakentaminenhan nykyään ei oikeen taida onnistua, mutta onko helpomman byrokratian aikana mahtanut joku väkästää? Jos, niin mahtaako olla tiedossa edelleen liikenteessä olevia..?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai tuollaisen rakentamisessa mitään byrokratiaa negatiivisessä mielessä ole. Kun ei ole vähäpäästöinen, niin omavalmistemoottorina vaan. Tehoa max xxx prosenttia lisää (olikohan 20), joka nyt ei luulisi olevan vaikea operaatio maltillisella ahdolla (hukkaportti jumitettuna auki? :lol: )
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä muita lippulappuja tarvitsee omavalmistemoottori??
VTT ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

nalleolut kirjoitti:mitä muita lippulappuja tarvitsee omavalmistemoottori??
VTT ??
Menee mutuksi, koska olen vain suunnitellut mutta en toteuttanut. Ihan ns. perusdynon laput kelpaa. Noi VTT jutut sotketaan pakkaan sitten, kun aletaan tekemään vähäpäästöistä (mitä noppa ei vaadi, koska ei sellainen ole alunperin ollut)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli hetki googletusta ja periaatteessa pitäisi onnistua H-turbo ilman intercooleria ja penkitettynä 100hp. ns.omavalmistekoneena.. mut hyväksyykö konttorin setä tai täti sitä ni se on eriasia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

nalleolut kirjoitti:eli hetki googletusta ja periaatteessa pitäisi onnistua H-turbo ilman intercooleria ja penkitettynä 100hp. ns.omavalmistekoneena.. mut hyväksyykö konttorin setä tai täti sitä ni se on eriasia.
Nuo onkin ne seikat, jokka varmaan kannattaa sopia etukäteen, koska on tulkintakysymys. Tosin jos vaikka vaparin 8v alakertaan laittaa turbon sisähilut, ja kanneksi päälle 16-tappinen sekä lisää vielä sen intercoolerin (tukkii vaikka apulantasäkillä takapuolelta, jotta tehot on hallussa) niin ainakin tälläisella juntilla ajattelutavalla tuo on jo niin sekäsikiö, että pakko kai sen on olla omavalmiste. Varsinkin kun laki sanoo pelkän ic:n tai turbon lisäämisen jo moottorin vaihtamiseksi.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ei omavalmiste ymmärtääkseni mitään ihmeellisiä papereita vaadi, sitä selvittelin sillon kun konetta tohon satkuun vaihdoin - nyt se on ihan normi b202s, mutta seuraava kone menee omavamisteena. Auton vuosimallista ja muista riippuu enemmän vaatimukset.

Oon ymmärtänyt, että nykyään ei hyväksyttäisi ihan mitä vaan dynolappuja, eli turbotettu 2-litranen 119hv :saab: -moottori ei olisi konttorin näkökulmasta uskottava, eikä tarvis siis hyväksyä. Ilmeisesti toi osa-alue on muuttunut, kun jengi on katsastanut jollain 50hv lapuilla viritettyjä turbokoneita. Käytännön kokemusta ei siis tosta osa-alueesta ole, enkä aio olla se ekana lähtee otsikon mukaista vehjettä konttorin sedille esittelemään. :mrgreen:

Ja siis joo, kone on omavalmiste jo vaikka pelkän ic:n lisäämisellä, tuo tuli selvitettyä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojoo, uskottavuusongelmia voi tulla kun 120 hp on maksimi ja jo pelkästään 99:ssä oli vakiona 145 hp.

Kova tavoite olisi kyllä tehdä nopasta Amis 5000 -edition talviautoksi ja aikataulunakin jo ensi kesää miettinyt. Pitänee alkaa järjestyksessä kyselemään konttoreilta mielipidettä. Onhan niitä jokunen Suomen maalla...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Itsekin tuota joskus suunnittelin. Järkevin olis pysyä kuitenkin t8 koneessa, koska sen 145 heposen paineet on luokkaa 0.7. Siihen näppärä nikkaroi sähköruutan (esim d-jet imari tjms), pieni cooleri ja joku omavalmiste pakosarja esim gt17 turbolla. Sopivilla paineilla dynolappu ja sittenhän se on leima paperissa... (juu en takaa, mutta en näe syytä miksei onnistuisi..)
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Voiko näissä muutoskatsastuksissa olla "ennakkotapauksia"? Eli jos nyt on kuvitellaan tilanne, että henkilö X löytää konttorin, jossa on mukava / tuttu / saabisti / ylinpäätänsä järkevä inssi ja homma hoituu kunnialla loppuun, niin siihen vedoten voi apinoida ittelleen samanlaisen ja kukaan ei voi enään kitistä? Ts. jos yksi saa turbonopan, niin kaikki saa :P

Ja onko nämä omavalmistemuutoskatsastukset yhden ainoan inssin harkinnan varassa, vai tuleeko siihen muutama sitä ihmettelemään? Lähinnä, että voiko huono fiilis ja ärsyttävä naamakerroin aiheuttaa hylsyn...

Olis pitäny alkaa lukemaan auto- ja kuljetustekniikkaa ja suunnata konttorille töihin. Olis varmaan jouluna tupa täynnä viinapulloja, kun tarjois konsultointipalveluja klubikorttia vilauttaneille konttorilla :D Nykyisessä työpaikassa kun lähinnä kerää pelkkiä vihamiehiä. Tosin kai konttorillakin saisi mulkun leiman ottaan hyvin nopeasti.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Aina tapauskohtaisia, jos joku muu on saanut, ei tarkoita että sinä saat. Varaudut siihen, että pystyt todistamaan kaiken mitä inssi vaatii, niin ok. Siksi hyvä aloittaa käynnillä paikallisella konttorilla. Ja asioida aina saman henkilön kanssa.

Ko. Inssi on vastuussa siitä, että muutoskatsastus on laillinen. Voi sitä muutkin pällistellä, ja jopa avustaa..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kaikenkaikkiaanhań tää asetelma että noppa lasketaan eri mallisarjaksi kun vaikka tuplis on tän suomalaisen autoharrastusmyönteisyyden helmi. Jos joku onnistuisi vänkäämään vertailumalliksi vaikka 99 turbon, niin hommassa ei olisi mitään hämminkiä - eli siis tuollaisen auton mielenkiintosuus lähinnä perustuukin sen vaikeuteen pykälien valossa.

Nää pykälätkin on kai vuosien saatossa muuttuneet, tällä hetkellä mun henkilökohtanen käsitys on se, että tuollasen 2-litrasen 120hv turbokoneen katsastaminen Saabiin ois jos ei täysin mahdotonta, niin ainakin äärimmäisen hankalaa ja epätodennäköstä. Onko mistään tän tyyppisestä projektista kellään kokemuksia lähiajoilta?

Mutta siis aktiivisista foorumilaisista ei kukaan tunnusta omistavansa tällaista harvinaisuutta..?
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Yks ainaki on ihan virallisesti muutostettu, T8. Oli myytävänä jokunen vuosi takaperin, missä lie nykyään.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laki mahdollistaa tuon ikäiseen auton asentaa minkä tahansa moottorin, kunhan rajat (tehot +20 %, iskutilavuus +25 % ja koneen paino +20 % verrattuna "vertailumoottoriin") eivät ylity. Vertailumoottori on nopassa aika selkeä asia, eli siis se ainoa mallisarjassa ollut moottorivaihtoehto.

Näissä rajoissa pysymisen kun todistaa, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa muutoskatsastaa. Oli sitten cooleri, 16v tai mitä tahansa muuta. Ei vaadi poikkeuslupaa Trafilta tai mitään VTT-todistuksia. Tehotodisukseksi tarvitaan dynolappu, ellei moottori ole kokonaisuudessaan ja selvästi vakiopata jostain autosta, jonka tehot jäävät alle tuon +20 %:n rajan.

Projektiin pitää kuitenkin löytää katsastusinssi, joka on riittävän harrastesuopea käsittelemään tällaista tapausta. Lisäksi inssin kanssa pitää sopia, minkälaisen dynolapun hän (tai asema, tai Trafi) hyväksyy. Inssi joutuu lähettämään dokumentit Trafille, eli vastaa hyväksynnästään viranomaisille.

Turbotettua moottoria ei saa sitten muutoskatsastuksen jälkeen muuttaa mitenkään käytettäessä autoa tieliikenteessä. Eli ahtimen ja muiden säädöt pitää lain mukaan olla juuri niin kuin ne olivat tehomittauksessa. Miten tätä sitten valvotaan, en tiedä. Ja juuri näistä syistä inssit suhtautuvat näihin juttuihin ehkä vähän nihkeästi. Ikävä se on lukea lehdestä, miten nuoriso kaahasi laittomasti viritetyllä autolla metikköön ja viisi kuoli, jos on itse viikkoa aiemmin hyväksynyt muutoskatsastuksessa kyseisen auton muutokset.

Ja ymmärrettävää on nihkeys myös siinä kohtaa, jos pellin alle ollan laittamassa 145 hv konetta, josta on dynotettu 120 hv. Vaikka periaatteessa pykälät täyttyvät.

Jenkkejä on muutoskatsastettu isoille V8-turbokoneille minimaalisilla ahtopaineilla. Alan lehdissä sitten esiintyvät kumia poltellen ja leveillen alle kympin varttimailiajoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Miksi ei vertailumoottorina voi käyttää 99:n tai ehkä jopa satkun turbokonetta? Ainakin ensinmainittu on niiltä olennaisilta osiltaan sama auto.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin