Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Henkka poika kirjoitti:Tunnisteeksi -85 mallissa on keulamerkki konepellillä ja -86 tulee sivuvilkut :wink:
Suomessa sivuvilkut tulivat pakollisiksi -85. Muualla esim. Ruotsissa ja Saksassa ne tulivat -86, on toki olemassa Suomen kilvissä sivuvilkuttomia -85:ia, mutta niiden rekisteriotteesta löytyy merkintä erivapaudesta.
Historiikki kertoo hieman toisin. Samoin omakokemus: M85 numerolla olevissa en ole nähnyt sivuvilkkua. Samaa näyttää todistavan nettiauton myytävät og:t 90 ja 900. Olisiko saabin iso etuvilkku riittänyt erivapauteen? Mutta erittäin harvinaisia alkaa pystärit olla. Täällä maalla (kehien ulkopuolla) M88 pystäri on yleisin ja kuljettana monasti alkuperäinen omistaja, niin naapurissakin ja saabi 2-ovinen perusmalli. Koitan varmaan ostaa pois jossain vaiheessa.

Historiikki löytyy: http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... a_osa5.pdf sivu 4.

1985
- konepellin logo
- reikävanteet
- ruiskusta Gli -> 900i
- turbo 16 kaikkiin korimalleihin
1986
- sivuvilkku etupyörän taakse
- 900i sai kyynärnojan takapenkille
- turbo 8 sai välijäähdyttimen
- turbo 16 cabriolet USA:n markkinoille
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Menikö se niin, että tuo MY88 900 - ilman ceetä ja pystyllä keulalla - tuli nopan tilalle Saabin hinnat alkaen-vehjeeksi? Sillä tuo kaksovisen sedanin vähäiset valmistusmäärät tuli itelle hieman yllätyksenä, kun noita kasikaseja jonkin verran näkee, mutta ei vissiin sitten 90:n rinnalla ole ollut tuollaisille juuri kysyntää. Onko noita '88-pystäreitä nopan tavoin valmistettu vain Uudessakaupungissa?

Tää nyt oli totaalisen ot... :roll:
Saab?
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Saab? »

Itsellä hävisi tänään ensiauto ja ainoa omistamani auto, kun romu-ukko ottikin kauhaansa varaosa-auton sijasta projektin alla olevan auton. Juuri ruostesuojattu lokarit, akseli, tukivarret ym. Jouset ja akseli vaihdettu, vanteet maalattu, levyt, palat, jarruputket ym. vaihdettu. Jarrusatulatkin putsailtu ja maalailtu. Muutenkin päällisin puolin hyväkuntoinen automaatticombicoupe. Itsehän en tietenkään ollut paikalla vaan työnteossa. Pomo oli huomannut siinä vaiheessa, kun auto oli jo ilmassa. Miten joku voi erehtyä, jos autot ovat selkeästi erillään ja varaosa-autokin oli silminnähden romutuskunnossa...
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Jatra kirjoitti:Sillä tuo kaksovisen sedanin vähäiset valmistusmäärät tuli itelle hieman yllätyksenä, kun noita kasikaseja jonkin verran näkee, mutta ei vissiin sitten 90:n rinnalla ole ollut tuollaisille juuri kysyntää. Onko noita '88-pystäreitä nopan tavoin valmistettu vain Uudessakaupungissa?

Tää nyt oli totaalisen ot... :roll:
Kaksiovisia on valmistettu vain Uudessakaupungissa.
http://c900se.pjgh.co.uk/ kirjoitti:Production Figures:
Trollhattan
219,940 3-door models
123,518 4-door models
85,255 5-door models
428,713 in total
Nystad
66,754 3-door models
58,408 4-door models
75,947 5-door models
48,894 Convertible models
37,795 2-door models
287,798 in total
Arlov
57,259 3-door models
83,770 4-door models
31,502 5-door models
172,531 in total
Malmo
13,946 3-door models
5,484 4-door models
338 5-door models
19,768 in total
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

:saab:
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Saab? kirjoitti:Itsellä hävisi tänään ensiauto ja ainoa omistamani auto, kun romu-ukko ottikin kauhaansa varaosa-auton sijasta projektin alla olevan auton. Juuri ruostesuojattu lokarit, akseli, tukivarret ym. Jouset ja akseli vaihdettu, vanteet maalattu, levyt, palat, jarruputket ym. vaihdettu. Jarrusatulatkin putsailtu ja maalailtu. Muutenkin päällisin puolin hyväkuntoinen automaatticombicoupe. Itsehän en tietenkään ollut paikalla vaan työnteossa. Pomo oli huomannut siinä vaiheessa, kun auto oli jo ilmassa. Miten joku voi erehtyä, jos autot ovat selkeästi erillään ja varaosa-autokin oli silminnähden romutuskunnossa...
Voi jesus :roll:
Kuinka nuon voi erehtyä, oliko se romumies juovuksissa?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Saab? kirjoitti: jos autot ovat selkeästi erillään ja varaosa-autokin oli silminnähden romutuskunnossa...
Siinäpä se justiinsa on. Jos autot olis ollu vierekkäin niin olisi huomannut että kumpi on romu? Tämä siis vain arvailua kun en ole ollut näkemässä. Sitä vain tarkoitan että nuo romu-ukothan monesti joutuvat noutamaan hyväkorisiakin autoja kun omistaja päättää että nyt lähtee.

Valitettava tapaus jokatapauksessa :(
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Saab?
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Saab? »

Lupas kyseinen firma, että heidän vakuutus korvaa. Ja kyllä oli kuskille puhelimessa kerrottu selvät tuntomerkit esim. väri ja varaosa-autosta puuttuu taka-akseli. Projektissa oli akseli. Lisäksi paikka oli ohjeistettu selkeästi. Porttien ulkopuolella oleva, ei sisäpuolella oleva. Tais krapuloissaan olla.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Henkka poika kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:
Henkka poika kirjoitti:Tunnisteeksi -85 mallissa on keulamerkki konepellillä ja -86 tulee sivuvilkut :wink:
Suomessa sivuvilkut tulivat pakollisiksi -85. Muualla esim. Ruotsissa ja Saksassa ne tulivat -86, on toki olemassa Suomen kilvissä sivuvilkuttomia -85:ia, mutta niiden rekisteriotteesta löytyy merkintä erivapaudesta.
Historiikki kertoo hieman toisin.
Historiikki on väärässä. Tai tarkemmin sanottuna se on kopioitu tuolta osin alunperin ruotsalaisesta "Saab, ensimmäiset 40 vuotta" -kirjasta ja pätee ruotsalaisiin Saabeihin, mutta ei suomalaisiin ilman erivapautta. Trafin sivuilta löytyy katsatuksen arvosteluperusteet sivulta 19, kohta C4.
"Sivusuuntavalot 1.1.1985 alkaen, ellei omien valojen näkyvyyskulma riittävä."

Ja omaakin kokemusta on kun toin muuttoautona Ruotsista my85 og900:sen. Ei ollut sivuvilkkuja Ruotsissa, mutta rekisteröintikatsastuksessa Suomessa ne vaadittiin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Pekka Valtanen kirjoitti: "Sivusuuntavalot 1.1.1985 alkaen, ellei omien valojen näkyvyyskulma riittävä."

Ja omaakin kokemusta on kun toin muuttoautona Ruotsista my85 og900:sen. Ei ollut sivuvilkkuja Ruotsissa, mutta rekisteröintikatsastuksessa Suomessa ne vaadittiin.
Laitattivat noita sivuvilkkuja arpomalla konttorista riippuen, kuten kaverin MB 190e -83:seenkin - soveltivat maahantuontivuoden säädöksiä ja mikään ei auttanut. Väliseinä episodi piilofarkuissa kans mielessä. Oma Caprice -89 lisäpenkki kaltevalla selkänojalla, ilman vöitä ja väliseinää. Virallisesti Metron tuoma ja tyypätty näin (Caprice Starcraft 3+3 henkilön).

Noissa saabeissa oli muitakin valopoikkeuksia aikanaan. Esim. "kirkkaat parkit" oli näitä nykyisiä päivävaloja vastaamassa. Tuossa linkkaamassani mainosfilmissä näyttävät niitä käyttävän. En halua vängätä, mutta voisiko olla, että Uudenkaupungin tehtaalla tehdyistä puuttuvat nuo vilkutkin? Olihan suomessa tehdyissä myös verohelpotuksia käytössä.

Tuossa pari nettiautosta löydettyä. Keulamerkki on, mutta sivuvilkkua ei.
http://www.nettiauto.com/saab/900/5250274
http://www.nettiauto.com/saab/90/5203361

Tuossa taas vilkullinen M86, loppuvuonna -85 kilvitetty:
http://www.nettiauto.com/saab/90/5220307
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Mihin vanhimmat 900:set on hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tuohon sivuvilkkuasiaan kommenttia. Varaosasatkuni on käyttöönotettu 27.12.1986 ja rekisteriotteessa lukee "ennen 31.12.1985 valmistetut autot hyväksytty ilman lisäsuuntavaloja LM päätöksellä NO 5746A/73/84" ja autossa on jo sivuvilkut koska on MY86.


Saab? kirjoitti:Lupas kyseinen firma, että heidän vakuutus korvaa. Ja kyllä oli kuskille puhelimessa kerrottu selvät tuntomerkit esim. väri ja varaosa-autosta puuttuu taka-akseli. Projektissa oli akseli. Lisäksi paikka oli ohjeistettu selkeästi. Porttien ulkopuolella oleva, ei sisäpuolella oleva. Tais krapuloissaan olla.
Hyvä että vakuutus korvaa. Toivottavasti korvaa hyvin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin