Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Saab ei meinaa jaksaa käynnistyä näin talventultua kylmästä. Akku on vaihdettu, sekä moottorin lämpötilaanturi. Kylmäkäynnistys suutin avautuu kun akulta antaa sähköä, mutta ollessaan kiinni auton johtosarjassa ei anna kuin lyhyen ruiskauksen startatessa. Olen ollut siinä uskossa että kun lämpöaikakytkimestä on luovuttu kylmäkäynnistys suutin antaa löpöä niin kauan että moottori läpeää riittävästi?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei anna kuin käynnistettäessä kylmäkäynnistys suutin lisä polttoainetta.

oletko takastanut virranjakajan kannen, pyöriän ja tulpan johdot.

onko polttoainesuodatin milloin vaihdettu?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Enpä oo osannu epäillä sytytyksessä olevan vikaa, vaikka tulpat vaihdoinkin. Auto kuitenkin käy moitteetta kun vain käynnistyy, yleensä kaasua pumpaten. Pitäisikö tuon rikastimen olla silti koko starttauksen ajan mukana? Nyt tulee vain lyhyen pulssin, ja ilman suutinta mitattaessa jännite nousee karvoissa kyllä n 11 volttiin, mutta onko tuo jotain moottorin omaa diagnostiikaa?

Polttoaineen suodatin vaihdettu kuukausi takaperin ja tarkistettu että polttoainepumppu nostaa paineet siihen noin 3 baariin. Hetikun auto käy pikkuisenkin ominvoimin lähtee laakista vaikka sammuisikin. Nyt käy yleensä niin että auto muutama sylinteri sytyttää ekalla starttaus yrityksellä mutta auto ei jää käymään. Tämän jälkeen joutuu usemman kerran yrittämään ja pumppaamaan kaasua, mutta kun alkaa luvata käynnistyy kyllä.
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Oletko tarkistanut tulpanjohdot? Itsellä oli kans vähän samanmoinen kuvailemasi tilanne autossa, että ei lähtenyt oikein kunnolla käyntiin. Moottorin lämmettyä kuitenkin toimi täysin moitteetta.

Mulla vika oli puolan johdossa. anto kipinän, mutta väärään paikkaan. korjautu johtojen vaihdolla.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos tulpan johdoissa vikaa, niin
tulpanjohdoiksi kannttaa laittaa vain samoja mitä alkuperäisetkin ovat eli Bougicord merkkisiä. monista autotarvike liikkeistä saa tilaamalla noita.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Saab 900i 16v 2.1 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Eihän ne aivan uudet ole, mutta en siltikään usko tuohon sytytyspuolen ongelmaan... Onko tuosta kylmäkäynnistys prosessista jotain vian hakua jollain skannattuna. Workshop manuaaleja tuntuu löytyvän mutta ei sen kummempaa tietoa kuin kytkentäkaavio.

Tuon vanhemman tyyppinen lämpöaikakytkimellä ohjattu kylmäkäynnistys tuntuu jotenkin helpommalta selvittää :P Jos moottori on kylmä ja kytkimen kärjet kunnossa kulkee sähkö sen 9 sekuntia kylmäkäynnistys suuttimelle, kun starttia pyöritetään...
Mutta miten on tämän ruiskun kanssa?
Vastaa Viestiin