90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Elikkäs pakkaset alkaa viuhumaan jo parinkympin nurkilla niin olisi mukava nauttia siitä "lämpimästä saabista". Moottorilämmöt ok eli neula keskellä ja termari vaihdettu mutta sisään ei tule kuin haalakkaa ilmaa. Konehuoneen puolelta vipu vaihdettu Winter asentoon muttei auta asiaa. Mistäs tuossa autossa nyt se lämpöhana löytyy kun sitä hakutoiminnolla ei löytynyt tai mistä muualta kannattaisi asiaa alkaa parsimaan?
Saab 90 2.0 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
siellähän se on konehuoneen puolella lämmppärikennon kotelon kuskinpuolellaMiikhell kirjoitti:Elikkäs pakkaset alkaa viuhumaan jo parinkympin nurkilla niin olisi mukava nauttia siitä "lämpimästä saabista". Moottorilämmöt ok eli neula keskellä ja termari vaihdettu mutta sisään ei tule kuin haalakkaa ilmaa. Konehuoneen puolelta vipu vaihdettu Winter asentoon muttei auta asiaa. Mistäs tuossa autossa nyt se lämpöhana löytyy kun sitä hakutoiminnolla ei löytynyt tai mistä muualta kannattaisi asiaa alkaa parsimaan?
saman lainen pömpeli kuin

Ari 1622
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Eihän tuonne perhana oikein pääse tuota säätöruuvia räpläämään. Onko kukkaan tehnyt mittään vippaskonstia esim. ohittamalla suoralla letkulla koko lämpähanan?
Saab 90 2.0 -85
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Ei sitä hanaa voi ohittaa, omassa autossa oli ruuvia vähän liikaa avattuna viime talvena, oli aika hikiset paikat pidemmällä matkalla. Hana meni vain osittain kiinni, vaikka nupin käänsi kylmimpään asentoon.
Olen kääntänyt ruuvia miniräikän ruuvauskärjellä. Samaan aikaan ei pysty näkemään ja kääntämään, käsikopelohommia.
Olen kääntänyt ruuvia miniräikän ruuvauskärjellä. Samaan aikaan ei pysty näkemään ja kääntämään, käsikopelohommia.
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Veikkaukseni on että ilmaa järjestelmässä. Ex 99:ssäni oli taanoin vuoto kannessa ja eipä koppiin tullut lämmintä muuten, kun vähänväliä ilmaamaten. Oliko termari hiljattain vaihdettu? Uudelleen ilmaus jäähdytysjärjestelmälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Termari just vaihettu ja moottorilämmöt sai oikeiksi. Ilimausruuvia ku tuosa käänsin aukitte niin alako samantien ruikkiin vettä. Samoten korkki piättää painetta.
Saab 90 2.0 -85
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
missähän kunnossa jäähdytysnesteet on, ja voisiko kennosto olla huuhtelun tarpeessa kun puhutaan tämän ikäisestä autosta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Kaksi ilmausruuvia. Termarissa ja lämmityslaitteen putkessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Ahaa. Tuota termarin ilmausruuvia en ole huomannut. Ainoastaan tuon joka on ennen lämpöhanaa. Onkos muuten ilmauksessa huomioitavaa tuosa saabissa? Lyhyt oppimäärä riittää 

Saab 90 2.0 -85
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
muistaakseni termarin ilmausruuvia käytetään kun täytetään jäähdytysjärjestelmää: Ruuvi auki, nesteitä sisään kunnes ruuvista tulee läpi, sen jälkeen ruuvi kiinnni. Mutta ei kai mikään estä sitä avaamasta täydenkään järjestelmän kanssa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Käytin kone kylmänä ja sammuneena termarin ilmausruuvia aukitte ja puottelin sieltä nesteitä jonnin verran. Ilmaa sieltä ei kyllä tullut. Sitten kävin ajamassa koneen normaalilämpöihin ja ei sillä vaikutusta ollut että ois enemmän lämpöä kabiiniin tullut. Kone käydessä vielä käytin termarin ja letkun ilmausruuveja aukitte ja nestettä ruikki iloisesti ilman ilmakuplia.
Saab 90 2.0 -85
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Lämmityslaitteen kennon alle kertyy neulasta ja puunlehteä. Ne,kannattaa siivota pois. Omat kokemukset, oli puolet kennosta tukkeessa, kun avasin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 90 ei pukkaa kabiiniin lämpöä
Itse ilmaus (yleensä ylemmästä ruuvista) on syytäkin tehdä koneen käydessä ja silloin kun järjestelmässä on painetta eli paisuntasäiliön korkki kiinni.Miikhell kirjoitti:Käytin kone kylmänä ja sammuneena termarin ilmausruuvia aukitte ja puottelin sieltä nesteitä jonnin verran. Ilmaa sieltä ei kyllä tullut. Sitten kävin ajamassa koneen normaalilämpöihin ja ei sillä vaikutusta ollut että ois enemmän lämpöä kabiiniin tullut. Kone käydessä vielä käytin termarin ja letkun ilmausruuveja aukitte ja nestettä ruikki iloisesti ilman ilmakuplia.
Tosiaan siellä mustan muovikannen takana konehuoneessa tuulilasin alla voi olla kiva yllätys; kaikki vuosien saatossa kerääntyneet havunneulaset pakkautuneet kennon alle peittäen puolet kennosta - kuten Mertmi edellä sanoi. Harmillisesti kansi on hankala irroittaa, ahtaimmalla olevaan ruuviin pääsin muistaakseni käsiksi nivelletyllä räikällä jonka päässä on ristipää.
Samalla kun se kansi on auki, on hyvä tarkistaa että se winter-asennon läppä todella ohjaa kaiken ilman kennostolle vai miten se mekanismi nyt olikaan en itsekään enää muista.
Yksi 99-tapaus oli mulla kerran, joka ei erinäisistä huolto-operaatioista huolimatta alkanut puskemaan lämmintä kabiiniin vaan pakkassäällä piti kabiinissa olla takki ja käsineet, tosin siihen ei sitä kennoston huuhtelua koskaan tehty ja sitten se vaihtoikin omistajaa. Mistä noista vanhoista tietää, mitä mömmöjä sinne jäähdytysnesteeseenkin on aikanaan laitettu, paikkausaineita sun muita.
Tuli vaan näin mieleen: kun sen kennostokotelon kannen avaa, olisiko ideaa käyttää moottori lämpimäksi ja ihan kädellä koittaa lämpeneekö se kennosto kun säädin on kuuma-asennossa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)