Cruise

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja jus »

antti.hakamaa kirjoitti:Itsellä oli jossain saabin ohje muistaakseni miten se tehtiin että sai vanhempiin tip-toiminnon.
Varmaankin tämä ohje: http://townsendimports.com/Web/electric ... allpg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri tuo samainen huoltotiedote itsellä se on vain suomen kielisenä versiona.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
defu
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja defu »

Eli juuri -88 jälkeen vaihtuu cruise.
Mitenkäs tuo sitten toimii, jos vaan heittää kiinni? Sekoileeko pahastikin?

Kuten kysymyksistä saattaa päätellä, en ole vielä saanut asennettua uutta viikseä. :o
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
defu
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja defu »

Uutta ongelmaa pukkaa kehiin. Bensamittari otti ja kuoli.
Ilmeisesti sai osumaa, kun laitoin lämppärin vivun paikoilleen hanaan kiinni.

Kajarin aukosta olen yrittänyt räpeltää käsikopelolla, mutta huonoin tuloksin.
En vain tiedä, mitä etsin. Kai joku piuha irronnut siitä liittimestä?

Kai se on kohta pakko ottaa ja purkaa koko kojelauta.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
defu
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja defu »

Onko bensamittarissa kaksi liitintä mittariston takana? Kaksi johtoa laitoin kiinni mutta mittari edelleen mykkä.


Johdot samassa nipussa kuin kaiutinjohdot. Eivät olleet siis oikeat johdot. Musta ja punainen johto. Mistähän ne oikeat johdot sitten tulevat?
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pientä hämminkiä täälläkin -84 satkun cruisessa. Laite menee kyllä päälle normaalisti, mutta vauhti aaltoilee aika tavalla asetusnopeuden molemmin puolin. Toisin sanoen vauhti hiipuu liikaa ja sitten kaasutus tapahtuu turhan äkäisesti, ihan tasaisellakin maantiellä. Olen parilla muullakin satklla ajellut cruise päällä eivätkä ne tehneet tällaista. Olivat tosin manuaalivaihteisia. Kilsan-parin jälkeen cruise saattaa itsekseen tipahtaa pois päältä.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuohon cruisen temppuiluun voisi auttaa ohjainboksin juotosten läpikäynti. Mersun vakionopeussäädin teki samanlaista ja korjaantui sillä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja jus »

Pois pååltä putoaminen voi johtua boksista (juotokset), mutta yhtä hyvin poljinkytkimen tai viiksen sähkökontakteista. Mittaamalla tai tilapäisesti hyppylangalla päälle pakottamalla voi haarukoida vikapaikkaa.

Aaltoilu voi johtua alipainevuodoista. Vuotoja voi etsiä kätevästi pumppaamalla cruisen pumpulla alipaineen ja katsomalla pysyykö. Ja kun ei pysy, riittääkö poljinkytkimien O-renkaiden rasvaaminen vai pitääkö vaihtaa letkuja.

Pumppuohjetta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 14#p728914
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja junnu »

-82 ohjain poksi??Mistä tuon löytää?Mahtaneeko mittaristolla olla valoa kun on kytketty päälle?Mites nuo viikset hajoo,irti poikki vai toiminnot vain loppuu?Tuohon ei saa kyllä mitään kontaktia??
puh.050-3748237
#3078
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokirja 79 - 84 sanoo vakionopeussäätimein tulleen varusteeksi joihinkin turbomalleihin vm. 84. Boksin kerrotaan 84-autossa olevan polvisuojan takana konepellin avausvivun yläpuolella.

Jos autosi on vm 82, cruise olisi tuon mukaan jälkiasennettu tai lisävaruste. Saab-jälkimarkkinoinnin koulutusvideossa vuodelta 1982 asennettava cruise koostuu kuskin vetarinmaljaan liimatuista magneeteista, vaihteiston takakannen pultin alle kannattimeen asetetusta tunnistinkelasta, kuskin etulokasuojaan asennetusta alipainetehostimesta ja alipainesäiliöstä. Tässä asennelmassa voima alipainetehostimelta kaasuläpälle kulkee vaijerilla. Boksi tulee asennelmassa matkustajan jalkatilaan.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo vakkari olikin hiukan uudempi keksintö kuin mitä olisin veikannut. Oma satku on tullut linjalta lokakuussa -83 ja siinä on jo cruise, contour-penkit ja 4x sähkölasit niillä käsijarrun vieressä olevilla litteillä katkaisijoilla. Ilmeisesti mallivuoden -84 satoa kaikki? Vilkkuviiksessä oleva cruisen kytkin on erilainen kuin olen missään muussa Saabissa tavannut, siinä napissa keskellä oleva "harjanne" on huomattavasti korkeampi.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alipaine vuotoa veikkaisisin myös.

helppo testata kun ottaa alipaine pumpulta letkun irti ja imeen jollakin esim. ruiskulla alipaineen niin että kaasuläppä kiertyy täysin auki.

sitten vain tarkkailee että pysyykä kaasuläppä auki asennossa vai rupeeeko valumaan kiinni asentoon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Vikana siis edelleen cruisen hyökiminen/soutaminen asetusnopeuden molemmin puolin. Nyt vihdoin kaivoin auton tallista ja testasin alipainesysteemin. Kun irrottaa konehuoneesta cruisen alipainepumpulta letkun ja vetää siihen käsipumpulla vakuumia, niin kaasuläppä pysyy samassa kohtaa vaikka kuinka kauan. Jarrupoljinta hipaisemalla putoaa pois kuten kuuluukin. Jos/kun tuossa ei vikaa ole niin voiko ongelma jotenkin johtua pumpusta tai boksista?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tsekkaa boksin juotokset ja alipainepumpun toiminta.

Jos tässä oli samanlainen alipainepumppu ku tonnarissa, niin siinä 3-napaisessa liittimessä keskimmäinen on maa ja reunoille annetaan +12V. Toinen +12 on imua varten ja toinen on alipaineen pitoa varten. Ehkäpä liitin hapettunut, ja välillä pito katoaa? Tai jospa siellä on paskoo välissä ja tuhnuttelee omia aikojaan hieman pihalle?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cruise

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ne pumpun navat ihan mene ainakaan auton alkuperäisessä kytkennässä, yhteen reunimmaiseen plussa, maata niihin muihin, joihin tulee harmaa ja oranssi.

Ei tosin oireet kuulosta pumppuvialtakaan.

Voisiko nopeusmittarissa olevassa tunnistimessa olla häikkää, saatko mitattua taajuusmittarilla ajon aikana vaelteleeko nopeuspulssi samaan tahtiin kuin cruise soutaa?
Vastaa Viestiin