Tuli eilen ostettua suhkoot hyväkuntonen Saab 900i Autom. Hintapyyntö alle 500€.
Plussat:+ Kulkee vakaasti ohjaus ei vetele
+ Automaatti vaihtaa nätisti ei kolinoita tai epämääräisiä ääniä
+ Lämpöä pukkaa 5 minuutin ajon jälkeen niin paljon että pitää hillitä lämpöä ettei ole kuin sauna
+ Kattoluukku ja s.peilit toimivat
+ Suhkoot pieni kulutus maantiellä n.10L
Miinukset:
- Ainoastaan Kuskin puoleinen sähköikkuna toimii
- Lähivalot eivät syty aina (Releetä pitää "koputtaa") että ajovalot syttyvät
- Bensankulutus kaupungissa (Mikä ei ole uutta sinänsä)
- Kylmänä haluaa röpöttää tyhjäkäynnillä
Eli minun kysymys on että miten tuon releen pitäisi saada toimimaan uusi rele? Mistä?
Ja onko sähköikkunat "jumissa" tai mahdolisesti moottori palanut?
- Takaiskarit kohta vaihtokunnossa
Saab 900i Automaatti
Re: Saab 900i Automaatti
Onnea vaan uudelle ostokselle!
Bensankulutus tuolla vanhalla -maatilla nyt on mitä on. Se on ominaisuus.
Valoreleen saat romikselta/harrastajalta/ehkä varaosaliikkeestä. Vanhaa voit
elvyttää ottamalla kuoren irti ja ruiskuttamalla CRC:tä tai WD40-öljyä sisään.
Tuskin paranee sillä, mutta ei mene pahemmaksikaan.
Kylmäröpötys on seosongelma. Joku suutin (tai kylmäkäynnistyssuutin) ei anna
oikeaa määrää polttoainetta.
Takaiskarit eivät paljoa maksa. Suosittelen vaihtamaan, sillä parantaa selkeästi
ajo-ominaisuuksia. Samalla kannattaa tarkistaa iskareiden yläpään kunto ja tehdä
kiinnityskohtaan puhdistus ja ruostesuojaus. Tämä on hyvin tyypillinen ruostekohta!
Sähköikkunoiden moottorit kärvähtävät harvoin. Yleensä vain mekanismit jumissa
tai johdot poikki oven saranapuolelta. Ota ovipahvit pois ja anna 12v suoraan
moottorin napoihin, niin näet heti ovatko kunnossa.
Bensankulutus tuolla vanhalla -maatilla nyt on mitä on. Se on ominaisuus.
Valoreleen saat romikselta/harrastajalta/ehkä varaosaliikkeestä. Vanhaa voit
elvyttää ottamalla kuoren irti ja ruiskuttamalla CRC:tä tai WD40-öljyä sisään.
Tuskin paranee sillä, mutta ei mene pahemmaksikaan.
Kylmäröpötys on seosongelma. Joku suutin (tai kylmäkäynnistyssuutin) ei anna
oikeaa määrää polttoainetta.
Takaiskarit eivät paljoa maksa. Suosittelen vaihtamaan, sillä parantaa selkeästi
ajo-ominaisuuksia. Samalla kannattaa tarkistaa iskareiden yläpään kunto ja tehdä
kiinnityskohtaan puhdistus ja ruostesuojaus. Tämä on hyvin tyypillinen ruostekohta!
Sähköikkunoiden moottorit kärvähtävät harvoin. Yleensä vain mekanismit jumissa
tai johdot poikki oven saranapuolelta. Ota ovipahvit pois ja anna 12v suoraan
moottorin napoihin, niin näet heti ovatko kunnossa.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Saab 900i Automaatti
mulla myös 900i automaatti k-jet röpötti kylmänä ja kulutti huomattavasti enemmän kun speksien mukaan. Seoksen säätö laihemmalle korjasi asiaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab 900i Automaatti
Ok, kiitoksia vinkeistä ja neuvoista. Näillä mennään!
Re: Saab 900i Automaatti
Nyt vasta tuli hoksattua että minun automaatti satkun kässäri toimii ainoastaan satunnaisesti eteen (vm 1987) olisiko kyseessä itsesäätimen vika tai joku muu käsijarruvika, jarrut taitavat näissä olla itsesäätyviä? sähköikkunat sain korjattua ja muut sähköviat tähän kyseiseen autoon.