Innokkaita hitsaajia?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Täälläkin kaivattaisiin peltihommille tekijää. Mikäli taitavaa hitsaajaa löytyisi P-Pohjanmaalta, mieluiten Ylivieskan liepeiltä, niin hommia olisi tarjolla. 2kpl 900 Turboja pitäisi saattaa pelleiltään kuntoon. Hitsaamista vetarintunneleissa, takapyörien koteloissa ja perälosterin pohjassa. Osaan vaurioista valmiit korjauspalat. Itse ei enää oikein taivu auton alle...

Yht. otot yv:llä. :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ollaanko näistä valmiita maksamaan?? kone seisoo käyttämättömänä jo kolmatta vuotta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7778
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kaippa niistä maksetaan. kysymys onkin se että kukas tekee esivalmistelut? onko ne jo tehty eli pvc massa kaavittu pois riittävän pitkälti hitsauskohdista, auto purettu hitsausta vaten ja asianmukaisesti suojattu,ehkä jopa hiekkapuhallettu kori ennen hitsausta,jne pikku hommaa

äkkiäkös sitä hitsaa kun on valmista mestaa. :D
ja sitten kun hitsataan muistetaan että ei hitsata tätä katsastusta varten vaan 5 vuoden päässä olevaa leimaa silmälläpitäen. :)
mikä tarkoittaa sitä että päittäissaumalla läpihitsillä millin pellistä ja mielellään sinkitystä, saumat läpivalaisten vielä ettei jää reikiä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja stara »

mestari kirjoitti: saumat läpivalaisten vielä ettei jää reikiä.

heheh, .taitaa näissä saapaiden saumoissa valo tosiaan läpi tulla :mrgreen: ainakin ilman sikaa...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7778
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja mestari »

se joka sikaa käyttää se itseään pettää. pitkässä juoksussa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja stara »

kaikki on suhteellista. esim kun aikanaan käyttää sikaa, niin se estää hapen läsnäoloa ja suojaa maalia esim pyöräkotelon kulutuspaikoissa.
samoin pikkureikiä saa umpeen, jotta ei kosteus mene esim kynnyskoteloihin.
monella vanhalla katiskalla on enää pari vuotta " pitkää juoksua" jäljellä, ei voi liikaa investoida.
Mutta absoluuttista totuutta harvemmin esiintyy ja politiikassakin on näkemyseroja.
------------
mestari kirjoitti:se joka sikaa käyttää se itseään pettää. pitkässä juoksussa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mestari kirjoitti:kysymys onkin se että kukas tekee esivalmistelut? onko ne jo tehty eli pvc massa kaavittu pois riittävän pitkälti hitsauskohdista, auto purettu hitsausta vaten ja asianmukaisesti suojattu,ehkä jopa hiekkapuhallettu kori ennen hitsausta,jne pikku hommaa
joo tuo on ihan totta, esivalmistelut saattaa monasti olla suurempi projekti kun itse hitsaus
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tohon ekaan kuvaan menee helppo hitsipaikka.
Tokan kuvan reikä on vaikea ja työläs hitsattava, mutta ei hätää. Jos tarkoituksena on vain auto opiskelijabudjetilla niin tarjoustalosta kittiä ja sillä umpeen. Mulla on ollut vajaa kymmenen ysisatasta ja kaikissa muissa paitsi kahdessa noi oli kitattu (usein edellisten omistajien toimesta).

Viimeinen kuva menee hitsaamalla tai kitillä. Toki hyvin hitsaamalla olisi paras, mutta kun katsoo vaurioiden ympäristöä, niin ainakin itse en investoisi paljoakaan vaan nauttisin halvasta ajosta niin kauan kuin autossa kori tai tekniikka riittää. Yllättävän monessa satkussa siis koteloiden päädyt on kitattu. Puheissa toki aina muistetaan laatuhitsausta.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja jus »

Garpin kuvat on julkaistu kohta kuusi vuotta sitten, lienee jo hommat hoidettu tavalla tai toisella.

Kitti"korjauksissa" on se huono puoli, että jos joku joskus myöhemmin päätyisi oikeasti hitsaamaan paikat kuntoon, hommaa on kahta kauheammin, kun paikat on saaneet muhia kitillä kuorrutettuna hyvin tovin. Suosittelen suhtautumaan fordisti-Samin kommentteihin varauksella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 907
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Käviköhän tässä tapauksessa niin, ettei kukaan halunnut paikata nopeasti ja halvalla, jolloin auto päätyikin samantien paaliin. :roll:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja Sami »

joo, onneksi mulle ei ole väliä mitä suosittelet :D

Kuules jus. Noita saabeja on tullut omistettua, hitsattua ja nähtyä aivan yhtä kauan ja paljon kuin sinäkin. Fordisti lisäliitteellä ei hirveästi todellisuutta muuta suuntaan tai toiseen. Nimimerkki siis on Sami.

Monesti se vaan on realismia todeta että auto on matkalla paaliin ja jos omistajalla ei ole rahaa ja auto saatava leimaan, niin valitettavasti kittipurkki on se vaihtoehto. Siinä kohtaa ei paljoa mietitä muhimisia tms.

En tullut huomanneeksi että viesti oli monen vuoden takaa. Mutta kuten painotin, niin totesin että jos halvalla pitää saada kuntoon, niin kitti on se juttu.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja jälkitarkastukseen mennään sitten hitsauksien jälkeen, kun kittikokkareet ei kelvanneet leimalla. Kittikauppias ja katsastusasema kerää rahat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Sami kirjoitti:Mutta kuten painotin, niin totesin että jos halvalla pitää saada kuntoon, niin kitti on se juttu.
Ruosteet kuntoon kitillä? Kuulostaa vähän samalta, kuin neitsyyden suojeleminen panemalla. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Innokkaita hitsaajia?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Itse ymmärrän molemmat vaihtoehdot ja ääripäät korjausmenetelmien suhteen; omalla kohdallani joitakin autoja on tehnyt mieli fiksata ja korjata/korjauttaa vimpan päälle viimeiseen asti, kun taas toisiin yksilöihin on suhtautunut välinpitämättömämmin tyyliin "ajetaan leima loppuun".

Mulla edelleen oma satku, vaikkakin sai äskettäin leiman, odottaa yhden reiän paikkausta. Ja teettäisin sen mielelläni paikassa jossa se tulee hyvin tehtyä. Arveluttaa viedä alan liikkeeseen teetettäväksi joten odottelen vielä hyviä tarjouksia yksityisiltä, ja Merlin-nimimerkille laitoinkin jo yv:tä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7778
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja mestari »

Sami kirjoitti:
Tohon ekaan kuvaan menee helppo hitsipaikka.
Tokan kuvan reikä on vaikea ja työläs hitsattava, mutta ei hätää. Jos tarkoituksena on vain auto opiskelijabudjetilla niin tarjoustalosta kittiä ja sillä umpeen. Mulla on ollut vajaa kymmenen ysisatasta ja kaikissa muissa paitsi kahdessa noi oli kitattu (usein edellisten omistajien toimesta).

Viimeinen kuva menee hitsaamalla tai kitillä. Toki hyvin hitsaamalla olisi paras, mutta kun katsoo vaurioiden ympäristöä, niin ainakin itse en investoisi paljoakaan vaan nauttisin halvasta ajosta niin kauan kuin autossa kori tai tekniikka riittää. Yllättävän monessa satkussa siis koteloiden päädyt on kitattu. Puheissa toki aina muistetaan laatuhitsausta.
jep mites minäkin tässä kesken istumisen menen höpöttämään kelpo korjauksista kun noinkin voi kerran saada saabiin leiman ennenkuin nettiauto kutsuu koslaa.
muunnankin iskulauseeni muotoon :
Se joka pakkelia säästää se itseään pettää.
ja jos oikein hyvää tekee niin lasikuitupurkki houkuttelee ääärimm.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin