Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Siispä mahdan kallistua motonetin kannalle tässä vaiheessa
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ihan mielenkiinnosta vain kyselen, että onko petrosaabin moottori täysin identtinen turbosaabin moottorin kanssa, josta on jätetty turbo ja ruiskutusjärjestelmä pois?
Tämmöistä mietiskelen siksi, että jos Petrosta sattuisi kone korkkaamaan, niin olisiko mahdollista vaihtaa siihen turbosaabin kone tilalle(tietenkään turboa ja ruiskutekniikkaa ei siihen asennettaisi) ilman, että museointikatsastus joutuisi uhkaan?
Vai pitääkö siinä olla nimenomaan "petrosaabin" moottori? (Meinaan, että noita turbosaabeja on rutkasti enemmän kuin harvinaisempia petrosaabeja)
Tämmöistä pohdiskelua tällä kertaa, sana on vapaa
Tämmöistä mietiskelen siksi, että jos Petrosta sattuisi kone korkkaamaan, niin olisiko mahdollista vaihtaa siihen turbosaabin kone tilalle(tietenkään turboa ja ruiskutekniikkaa ei siihen asennettaisi) ilman, että museointikatsastus joutuisi uhkaan?
Vai pitääkö siinä olla nimenomaan "petrosaabin" moottori? (Meinaan, että noita turbosaabeja on rutkasti enemmän kuin harvinaisempia petrosaabeja)
Tämmöistä pohdiskelua tällä kertaa, sana on vapaa
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ei se moottori itsessään paljoa ulkoisesti poikkea. Turbomoottorissa on turbon öljykiertoa varten liitännät, jotka ovat vaparissa tulpattu. Vaikka vaihtaisit tilalle vaparikoneen, niin lohkon sisällä olevien mäntien eroa ei voi kukaan todeta luotettavasti muuten, kuin purkamalla koneen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Satkun H-koneessa ulkoista eroa sen verran että venttiilinkopassa ei ole öljykorkkia.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Öljykorkin/mittatikun ohella on huomioitava muutkin vuosimallierot. Startin sijainti pakosarjan/imusarjan alla. Jakopään rattaat - löytyykö yhteensopiva 99:n rintapellin äärelle mahtuva hihnapyörä.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Olin hieman suurpiirteinen. Ajatukseni oli vain saaman vuosimallin moottorissa. Vuosimallin vaihtuessa pelkästään samassa automallissa pysyttäessä on jo eroja. Sitten varsinkin eroja on paljon, kun vaihtaa 99/90/900. H-moottoreissa merkittävin muutos on -84 ja -85 kun startti siirtyy imusarjan alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Joten vaihtomoottorin pitäisi olla enintään vuodelta 84, koska uudemmissa on startti imusarjan alla, ja samallako tuli tuo uusi ölynmittatikku? Minä vuonna kärjetön sytytys tuli yleisesti käyttöön, petrosaabeissa se esiintyi ilmeisesti ensimmäisenä?
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Jos tota petroolia ei kuitenkaan saa nykyään mistään, niin vaihtokoneenahan varmaan järkevin juuri '84 tai vanhempi kaasarikone. Noita kuitenkin on yleisemmin tarjolla kun saman ikäluokan turbokoneita, ja tuon ikäisen tai vanhemman 99/900 turbon käyttäminen varaosa-autoksi petrolle olisi kuitenkin vähintään arvelluttavaa... Petrohilppeethän voi kuriositeettina kuitenkin säilyttää.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kukaan ei ole vielä lyönyt faktaa pöytään joten heitän mutua. Tuo öljykorkillinen venttiilinkoppa on varmaan vaihtokelpoinen umpinaisen kanssa jolloin tuon puolesta ei olisi ongelmaa?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Niin, tokihan tuohon voisi vaihtaa normaalin H-kaasutinkoneen tilalle, mutta pointtini oli se, että jos haluaa pitää petron petrona, niin hankkii 84 vuoden turbokoneen, irroittaa siitä kaikki ruiskuhärpäkkeet yms. ja lyö sen Petroon ja petrohärpäkkeet vain paikoilleen, tällä tavalla Petrossa olisi petrosaabille tyypillinen matalapuristeinen moottori, eikä Petron "arvo" tällöin laskisi?Jatra kirjoitti:Jos tota petroolia ei kuitenkaan saa nykyään mistään, niin vaihtokoneenahan varmaan järkevin juuri '84 tai vanhempi kaasarikone. Noita kuitenkin on yleisemmin tarjolla kun saman ikäluokan turbokoneita, ja tuon ikäisen tai vanhemman 99/900 turbon käyttäminen varaosa-autoksi petrolle olisi kuitenkin vähintään arvelluttavaa... Petrohilppeethän voi kuriositeettina kuitenkin säilyttää.
Näin sen luulisi olevan, tuskin nyt kovin ovat alkaneet muokkailemaan noita öljykanavia, miksihän on alunperin edes tehty tuo uudistus?Uitukki kirjoitti:Kukaan ei ole vielä lyönyt faktaa pöytään joten heitän mutua. Tuo öljykorkillinen venttiilinkoppa on varmaan vaihtokelpoinen umpinaisen kanssa jolloin tuon puolesta ei olisi ongelmaa?
99 GL Petro -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
jos huollottu saab niin moottori kestää lähimmäs 500tkm.
eli tuskin tulet tarvitsemaan vaihto moottori kun pidät huolloista huolen.
eli tuskin tulet tarvitsemaan vaihto moottori kun pidät huolloista huolen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Saabin koneesta täytyy puuttua öljy tai neste, että se hajoaa. Näistä kun huolehtii, ei pitäisi yllätyksiä tulla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Aika louskuja voi olla jotku t8 padat käytettynä. Yhden semmosen kunnostin ylikokomännillä ja uusilla laakereilla. Polttoainetalouden ja tehojen kannalta olisi fiksumpaa nostaa puristuksia, jos koneen joutuu vaihtamaan... elkoisen lujia nuo h-koneet on, kunhan on vedet ja öljyt omilla alueillaan. 500tkm voi mennä jopa ilman isompia murheita. Sylinterikannen voi joutua remppaamaan kerran.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Näinhän se on, Petron koneella ajettu "vasta" 344tkm ja ajo ollut suurilta osin rauhallista matka-ajoa ja auto ollut muutenkin uudesta asti isoisäni käytössä, joten pahemmin ei ole saabia poletettu, ainakaan teinien toimesta( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä )
Mutta ainahan sitä voi miettiä varasuunnitelmia, jos nyt jotain sattuisi menemään pieleen
Mutta ainahan sitä voi miettiä varasuunnitelmia, jos nyt jotain sattuisi menemään pieleen
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Petromoottorille olikin pahinta hiljainen köröttely. Petroolilla ajettaessa karstottui helposti, ellei antanu kunnolla kierroksia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD