Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Siispä mahdan kallistua motonetin kannalle tässä vaiheessa :wink:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ihan mielenkiinnosta vain kyselen, että onko petrosaabin moottori täysin identtinen turbosaabin moottorin kanssa, josta on jätetty turbo ja ruiskutusjärjestelmä pois?

Tämmöistä mietiskelen siksi, että jos Petrosta sattuisi kone korkkaamaan, niin olisiko mahdollista vaihtaa siihen turbosaabin kone tilalle(tietenkään turboa ja ruiskutekniikkaa ei siihen asennettaisi) ilman, että museointikatsastus joutuisi uhkaan?
Vai pitääkö siinä olla nimenomaan "petrosaabin" moottori? (Meinaan, että noita turbosaabeja on rutkasti enemmän kuin harvinaisempia petrosaabeja)

Tämmöistä pohdiskelua tällä kertaa, sana on vapaa :wink:
99 GL Petro -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10409
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se moottori itsessään paljoa ulkoisesti poikkea. Turbomoottorissa on turbon öljykiertoa varten liitännät, jotka ovat vaparissa tulpattu. Vaikka vaihtaisit tilalle vaparikoneen, niin lohkon sisällä olevien mäntien eroa ei voi kukaan todeta luotettavasti muuten, kuin purkamalla koneen. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Satkun H-koneessa ulkoista eroa sen verran että venttiilinkopassa ei ole öljykorkkia.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11545
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljykorkin/mittatikun ohella on huomioitava muutkin vuosimallierot. Startin sijainti pakosarjan/imusarjan alla. Jakopään rattaat - löytyykö yhteensopiva 99:n rintapellin äärelle mahtuva hihnapyörä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10409
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olin hieman suurpiirteinen. Ajatukseni oli vain saaman vuosimallin moottorissa. Vuosimallin vaihtuessa pelkästään samassa automallissa pysyttäessä on jo eroja. Sitten varsinkin eroja on paljon, kun vaihtaa 99/90/900. H-moottoreissa merkittävin muutos on -84 ja -85 kun startti siirtyy imusarjan alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Joten vaihtomoottorin pitäisi olla enintään vuodelta 84, koska uudemmissa on startti imusarjan alla, ja samallako tuli tuo uusi ölynmittatikku? Minä vuonna kärjetön sytytys tuli yleisesti käyttöön, petrosaabeissa se esiintyi ilmeisesti ensimmäisenä?
99 GL Petro -84
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jos tota petroolia ei kuitenkaan saa nykyään mistään, niin vaihtokoneenahan varmaan järkevin juuri '84 tai vanhempi kaasarikone. Noita kuitenkin on yleisemmin tarjolla kun saman ikäluokan turbokoneita, ja tuon ikäisen tai vanhemman 99/900 turbon käyttäminen varaosa-autoksi petrolle olisi kuitenkin vähintään arvelluttavaa... Petrohilppeethän voi kuriositeettina kuitenkin säilyttää.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kukaan ei ole vielä lyönyt faktaa pöytään joten heitän mutua. Tuo öljykorkillinen venttiilinkoppa on varmaan vaihtokelpoinen umpinaisen kanssa jolloin tuon puolesta ei olisi ongelmaa?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Jatra kirjoitti:Jos tota petroolia ei kuitenkaan saa nykyään mistään, niin vaihtokoneenahan varmaan järkevin juuri '84 tai vanhempi kaasarikone. Noita kuitenkin on yleisemmin tarjolla kun saman ikäluokan turbokoneita, ja tuon ikäisen tai vanhemman 99/900 turbon käyttäminen varaosa-autoksi petrolle olisi kuitenkin vähintään arvelluttavaa... Petrohilppeethän voi kuriositeettina kuitenkin säilyttää.
Niin, tokihan tuohon voisi vaihtaa normaalin H-kaasutinkoneen tilalle, mutta pointtini oli se, että jos haluaa pitää petron petrona, niin hankkii 84 vuoden turbokoneen, irroittaa siitä kaikki ruiskuhärpäkkeet yms. ja lyö sen Petroon ja petrohärpäkkeet vain paikoilleen, tällä tavalla Petrossa olisi petrosaabille tyypillinen matalapuristeinen moottori, eikä Petron "arvo" tällöin laskisi?
Uitukki kirjoitti:Kukaan ei ole vielä lyönyt faktaa pöytään joten heitän mutua. Tuo öljykorkillinen venttiilinkoppa on varmaan vaihtokelpoinen umpinaisen kanssa jolloin tuon puolesta ei olisi ongelmaa?
Näin sen luulisi olevan, tuskin nyt kovin ovat alkaneet muokkailemaan noita öljykanavia, miksihän on alunperin edes tehty tuo uudistus?
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2054
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos huollottu saab niin moottori kestää lähimmäs 500tkm.

eli tuskin tulet tarvitsemaan vaihto moottori kun pidät huolloista huolen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Saabin koneesta täytyy puuttua öljy tai neste, että se hajoaa. Näistä kun huolehtii, ei pitäisi yllätyksiä tulla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10409
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika louskuja voi olla jotku t8 padat käytettynä. Yhden semmosen kunnostin ylikokomännillä ja uusilla laakereilla. Polttoainetalouden ja tehojen kannalta olisi fiksumpaa nostaa puristuksia, jos koneen joutuu vaihtamaan... elkoisen lujia nuo h-koneet on, kunhan on vedet ja öljyt omilla alueillaan. 500tkm voi mennä jopa ilman isompia murheita. Sylinterikannen voi joutua remppaamaan kerran. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Näinhän se on, Petron koneella ajettu "vasta" 344tkm ja ajo ollut suurilta osin rauhallista matka-ajoa ja auto ollut muutenkin uudesta asti isoisäni käytössä, joten pahemmin ei ole saabia poletettu, ainakaan teinien toimesta( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä :) )
Mutta ainahan sitä voi miettiä varasuunnitelmia, jos nyt jotain sattuisi menemään pieleen :wink:
99 GL Petro -84
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Petromoottorille olikin pahinta hiljainen köröttely. Petroolilla ajettaessa karstottui helposti, ellei antanu kunnolla kierroksia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin