5 Vaihde

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mites toi viidesvaihde, tahtois satkuun semmoisen. laatikko vielä jokseenkin pelaa, mitä ny takkuaa pakki joskus. Auto muuten OK kunnossa ja pää osiltaan OG. +vakionopeudensäädin. Tuntuu vain ajaminen samalta ku PV:llä aikoinaan, että matkavaihdetta kaipais. Eikös auto päällepäin olisi kummiski alkuperäis kunnossa :roll:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laatikon vaihdolla selviää ja voihan siihen laittaa sit sen 4vaihteisen kepin jos alkuperäisyyttä kunnioittaa :mrgreen:

eipä oo hetkeen tullu 4v satkua vastaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Tuohon 4-vaihteisuuteenkin tottuu.
Itselläni ollut työmatka ja perheenkuskaus ajokkina vuoden juuri kyseenomainen kulkine ja hyvin kulkee.
Että tarviiko vaihtaa?
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tottuuhan sitä vaikka nissan micraan, mutta nauttiiko siitä. Matkaa kaupunkiin tulee 23km, mielessä ois säästöä polttoaine kuluissa ja korvatulppien määrässä :) Laskeehan ne kierroksekset kummiski aika mukavasti. Tosiaan vois jättää nelivaihteisen nupin 8) Onko laatikoissa eroja välityksiltään, vaparin kaiketi sais olla.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ymmärtääkseni merkittävin ero tehdään ensiövedon välityksellä, myös perävälityksiä on erilaisia. En ole varma onko itse pykälissä jotain vuosimalli- ja/tai mallieroja, mutta sen mitä olen täältä ymmärtänyt, niin erot esim. vapari-turbo yms. tehdään ensisijaisesti tuolla ensiövälityksellä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miul työmatka 45km sivu. Siitä tulee ajettua reilusti nelosella pitkä tovi. Vitonen menee päälle vasta kutosella kun nopeus on 110km/h.tällä ajotavalla kulutus pyörii 7.5l tuntumassa jopa pakkasilla..joten ei se viides vaihde onnea tuo..toki riippuu muustakin...itse ajan kaasari og900 vm89
900 terminator
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 08:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja 900 terminator »

5 vaihteen kytkemisessä hieman ongelmaa mun Saabissa ( -90 900 16v ), helpoin kun antaa heilahtaa "ohi oikeaan reunaan" ja sit löytää vitosen kolon, josta eteenpäin. Liekö nämä 5-v laatikot heikompia ?

Mulla syttyy pakkivalo hetkeksi, kun vaihdan vitoselle :lol:
Liekö haittaa, kun ajan vitosella esim 60-65 km/h työmatkallani aika pitkiä siivuja. hyvin jaksaa eikä nyi.
Saab 900i 2,1-16 Classic -93
ex: Saab 900i 16 kat -90
ex: Saab 900i -88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

keskityspielessä ja perässä ei kierrä öljy kunnolla..

noilla saat vollottavan perän hyvin äkkiä :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Perävälitys pyörii vaihteesta riippumatta aina samaa nopeutta. Muu vaihteisto kärsii isoilla pykälillä ajosta, kun roiskevoitelu toimii huonommin.

Näissä laatikoissa suurin vaihde on aina nk. suora. Kokonaisvälityssuhyeen ero muodostuu perästä (kaksi eri) ja ensiövälityksestä (neljä vaihtoehtoa). Tiheimmät ensiöt on neljävaihteisissa ja harvimmat viisivaihteisissa. Niitä voi vaihtaa, ja on sellaisia pitkiä nelivaihteisia esim. harrastettu. Jokkis ja muuhun kilvanajoo taasen tehty tiheitä viislovisia. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mitenköhän paljon pitäisi olla kierroksia, että vaihteisto ei ole vaarassa? Tuossa uudemmassa satkussa jotenkin tuntuu typerältä ajaa vielä 65 km/h tienoilla nelosella, kun vitosellakin on kierroksia ~1850... 2000 tulee vitosella täyteen 70 km/h, silloin nelosella kiertää jo kahdessa ja puolessa tonnissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ainakin joku täällä joskus oli sitä mieltä, että noupeusmittarin pienet merkit tarkoittaisivat suunniteltuja vaihtokohtia. ...onpa jämäkkää argumentointia mulla. :roll:
900 terminator
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 08:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja 900 terminator »

Siis pieniä merkkejä tuijottamaan ! :cry:
Jotta vaihteisto pelastuu.
Saab 900i 2,1-16 Classic -93
ex: Saab 900i 16 kat -90
ex: Saab 900i -88
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itse heitän satkussa vitosen pesään kuuttakymppiä ajaessani mikäli ei tarvi raskaammin vedättää eikä ole tarvetta kiihdyttää. Periaatteella että jos tuon vuoksi hajoaa niin hajotkoon koska on miellyttävämpää ajaa kun kone ei turhaan huuda. Toistaiseksi ei ole tullut ongelmia.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite pidin rajana 70kmh. Yhtään lootaa en rikkonut yhteensä 13 vuoden aikaana, mitä oli nuita loodia omiss autoissa. Nyt kun on erilainen tuo ajokalusto. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itse uskon että loota kestää vitosen käytön kuudessakympissä mutta voinhan olla väärässäkin. Aika näyttää miten on.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin