5 Vaihde

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Perävaunun vetoa 5-vaihteella kannattaa välttää myös ja vedätystä yleinsäkin.
välillä on tullut vastaan saabeja joissa vitos vaihteella kuuluu vonkunaa ja kaikkissa on ollut vetokoukku. eli yhteyttä voisi kärryn vetoon epäillä.

itse laitan vitoselle vasta siinä 80 km/h tietämissä eikä ole tullut vaihteisto vikoja vielä vaikka omistuksessa on ullut yli 30 saabia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juu. Ite laitan kärryä vetäessä vitosen vasta 80:issä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja mooritz »

80 km/h on suositus ja kärrin vedossa ei ollenkaan.
5 vaihde on niin sanottu suoravälitys/ ylivaihde eli moottorin ja vaihteiston pyörintänopeus on sama ja kaikki moottorin vääntövoimat kohdistuu vaihdelaatikon pääakselin laakereille.
Se voima on helpompi kuvitella takavetoisella kardaanilla olevaan autoon kun otat kardaanin auton alta irti niin paljonko se painaa ja se pyörittää esim. kaupunki ajossa pääakselia väkisin että...... samat lait koskee myös :saab: in.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis näissä suurin vaihde on suora. Ei ylivaihde. Takavetoisten yhteydessä oli ainakin takavuosina semmosia laatikoita, että nelonen oli suora ja sitten vitonen ylivaihde, eli suurimmalla vaihteella kytkinakseli pyöri hitaammin kuin kardaani. Toisin sanoen vaihteiston välitykset nostivat kytkinakselin kierrosluvun suuremmaksi kardaanin pyörimisnopeudeksi. Nämä vaihteistot on erityisesti herkkiä rikkoutumaan vaikkapa peräkärrin vedossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mulla on ollut yksi Tonnari ja pari Satkua, joissa ollut vaikeaa löytää 5-vaihde.
Syy on ollut pakkilukossa. Eli pakin saa päälle ilman, että tarvii nostaa sitä klipua. Näin ollen 5-pääsee tavallaan sinne "pakin linjastolle" ja tekee kyllä vaihtamisesta haastavaa. Näissä myös peruutusvalotkin välkähtelivät 5. kytkettäessä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdekepin alapäässä olevan stopparitapin pitää olla säädettynä oikean pituiseksi, jotta 5-vaihteen linjan stoppari toimisi ja tahaton peruutusvaihteen linjalle joutuminen estyisi. Tapin säätö voi muuttua itsekseen, jos tapin ja lukitusrenkaan yhdistävä teräslanka pääsee nousemaan yläpäästään pois urastaan. Nuppi irti, keppi irti, tapin säätö oikeaan pituuteen, lankakoukun lukitus niin ettei pyöri itsekseen, keppi ja nuppi paikalleen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=8213
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=124126

Vaihteistojen välityssuhteista:
www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja vmt »

Suabisti kirjoitti:Mulla on ollut yksi Tonnari ja pari Satkua, joissa ollut vaikeaa löytää 5-vaihde.
Syy on ollut pakkilukossa. Eli pakin saa päälle ilman, että tarvii nostaa sitä klipua. Näin ollen 5-pääsee tavallaan sinne "pakin linjastolle" ja tekee kyllä vaihtamisesta haastavaa. Näissä myös peruutusvalotkin välkähtelivät 5. kytkettäessä.
Mulla oli samaa vikaa edellisessä 900c:ssä, pakkilukko jotain takkusi talven aikana. Korjaantui sittemmin omia aikojaan mutta viitonen oli tosiaan vähän hukassa tuossa vaiheessa.

Luonnollisesti tää ilmiö tuli esille siinä vaiheessa kun rouva oli ensimmäistä kertaa Saabin ruotelissa ja valitteli että mikä on kun vitosta ei meinaa löytyä ja minä siinä vieressä sit tuhannen päissäni huudan et on se siellä, senkus survot vaan. :lol:

Kyllähän sen sit aikaa myöden oppi sieltä löytämään. Ja peruutusvalothan tosiaankin syttyi aina kun ei ihan menny heti kohdilleen. Siinä on mahtanu olla takana ajavalla ihmettelemistä kun syttyy kaheksankympin vauhdissa ja turvaväliä on suomalaiseen tapaan n. seittemän metriä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kaikissa Saabeissani on ollut kepin perussäädöissä vikaa ei siis itse vaihteistossa.
Tämä johtuu moottoritilanpuolella olevasta ns.rättinivelestä.
Juuri viimeisimmästä tulokkaasta korjasin sen ,oli antanut millin pari periksi ja viitonen ei mennyt päälle. Muistelisin että jossakin huoltotiedotteessa olikin johonkin vm;n saatavana joku lisäpatentti juuri edm. nivelen löystymisen ehkäisemiseksi.(Oliko paksumpi pultti?) Uudemmissa 90-93 se tapahtuu 3 vaihde päällä, 5mm esim. kuusiokoloavain vaihdekeppikotelosta läpi siirtäjätankoon ja löysätään moottoritilan puolelta nivel . Vanhemmissa pakki kytkettynä.
Tuosta 5-vaihde päällä ajamisesta vielä että ei varmaan kestä noi laatikot tuota alinopeudella vedätystä kun huomaa jo pelkästään pitempiä matkoja ajaessa 5. takertumista ja pois päältä saantia,tavallaan leikkautuu vaihde lievästi kiinni. Täytyisi pitkässä matka-ajossa muistaa käyttää välillä nelosta "tuvassa".
Eräässä huoltotiedotteessa oli myös maininta moottoritilanpesun tuoneen ongelmia jo uudehkoissa autoissa ja varoitettiin ylenpalttisesta vedenkäytösta ja suihkusta joka kohdistuu vaihteistoon ja vetoakseleihin. Ruostuneet sisuskalut, ovat korjanneet jo uudehkoista tämän syy/seurauksen vuoksi noita.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Tutulla oli ei-Saab-auto, jossa peruutusvalo lakkasi toimimasta. Kytki sen sitten käsi-
käyttöiseksi. On hyvä nyt sanoi, maantiellä jos takana joku ajaa liian lähellä, vilautus
peruutusvaloa, niin johan rupeaa turvaväliä löytymään, varsinkin pimeällä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onneksi saabin laatikossa moinen ominaisuus on vakiona..saa satasen vauhdissa vilkutella pakkivaloja
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Saabmasa kirjoitti:Tutulla oli ei-Saab-auto, jossa peruutusvalo lakkasi toimimasta. Kytki sen sitten käsi-
käyttöiseksi. On hyvä nyt sanoi, maantiellä jos takana joku ajaa liian lähellä, vilautus
peruutusvaloa, niin johan rupeaa turvaväliä löytymään, varsinkin pimeällä.
Onkos kyseistä autoa katsastettu tuon kytkennän jälkeen :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Dotzki
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 18:42

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Kuinkas helppo tuohon ruiskun viisloviseen olisi vaihtaa tuo aeron "perä" välitys. Olis moottoriteillä mukavampi ettei tarttis 4000 tonnissa kierrättää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensiövälityksen vaihto nro 7 tai 8.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 5 Vaihde

Viesti Kirjoittaja SKi »

Eikös se moottorin kierrosluku määrää milloin vaihdetaan. Pienet kierrokset ja iso vaide, jurinaa kuuluu vain. Moottorin pitää kiertää kevyesti olipa vaihde mikä tahansa. Katsokaappa linja- kuorma-auton kierrosluku mittaria, niissä on vihreä alue jolla vaihdetaan.
Vastaa Viestiin