5 Vaihde
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 5 Vaihde
Perävaunun vetoa 5-vaihteella kannattaa välttää myös ja vedätystä yleinsäkin.
välillä on tullut vastaan saabeja joissa vitos vaihteella kuuluu vonkunaa ja kaikkissa on ollut vetokoukku. eli yhteyttä voisi kärryn vetoon epäillä.
itse laitan vitoselle vasta siinä 80 km/h tietämissä eikä ole tullut vaihteisto vikoja vielä vaikka omistuksessa on ullut yli 30 saabia.
välillä on tullut vastaan saabeja joissa vitos vaihteella kuuluu vonkunaa ja kaikkissa on ollut vetokoukku. eli yhteyttä voisi kärryn vetoon epäillä.
itse laitan vitoselle vasta siinä 80 km/h tietämissä eikä ole tullut vaihteisto vikoja vielä vaikka omistuksessa on ullut yli 30 saabia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 5 Vaihde
Juu. Ite laitan kärryä vetäessä vitosen vasta 80:issä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: 5 Vaihde
80 km/h on suositus ja kärrin vedossa ei ollenkaan.
5 vaihde on niin sanottu suoravälitys/ ylivaihde eli moottorin ja vaihteiston pyörintänopeus on sama ja kaikki moottorin vääntövoimat kohdistuu vaihdelaatikon pääakselin laakereille.
Se voima on helpompi kuvitella takavetoisella kardaanilla olevaan autoon kun otat kardaanin auton alta irti niin paljonko se painaa ja se pyörittää esim. kaupunki ajossa pääakselia väkisin että...... samat lait koskee myös
in.
5 vaihde on niin sanottu suoravälitys/ ylivaihde eli moottorin ja vaihteiston pyörintänopeus on sama ja kaikki moottorin vääntövoimat kohdistuu vaihdelaatikon pääakselin laakereille.
Se voima on helpompi kuvitella takavetoisella kardaanilla olevaan autoon kun otat kardaanin auton alta irti niin paljonko se painaa ja se pyörittää esim. kaupunki ajossa pääakselia väkisin että...... samat lait koskee myös
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Re: 5 Vaihde
Siis näissä suurin vaihde on suora. Ei ylivaihde. Takavetoisten yhteydessä oli ainakin takavuosina semmosia laatikoita, että nelonen oli suora ja sitten vitonen ylivaihde, eli suurimmalla vaihteella kytkinakseli pyöri hitaammin kuin kardaani. Toisin sanoen vaihteiston välitykset nostivat kytkinakselin kierrosluvun suuremmaksi kardaanin pyörimisnopeudeksi. Nämä vaihteistot on erityisesti herkkiä rikkoutumaan vaikkapa peräkärrin vedossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5 Vaihde
Mulla on ollut yksi Tonnari ja pari Satkua, joissa ollut vaikeaa löytää 5-vaihde.
Syy on ollut pakkilukossa. Eli pakin saa päälle ilman, että tarvii nostaa sitä klipua. Näin ollen 5-pääsee tavallaan sinne "pakin linjastolle" ja tekee kyllä vaihtamisesta haastavaa. Näissä myös peruutusvalotkin välkähtelivät 5. kytkettäessä.
Syy on ollut pakkilukossa. Eli pakin saa päälle ilman, että tarvii nostaa sitä klipua. Näin ollen 5-pääsee tavallaan sinne "pakin linjastolle" ja tekee kyllä vaihtamisesta haastavaa. Näissä myös peruutusvalotkin välkähtelivät 5. kytkettäessä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: 5 Vaihde
Vaihdekepin alapäässä olevan stopparitapin pitää olla säädettynä oikean pituiseksi, jotta 5-vaihteen linjan stoppari toimisi ja tahaton peruutusvaihteen linjalle joutuminen estyisi. Tapin säätö voi muuttua itsekseen, jos tapin ja lukitusrenkaan yhdistävä teräslanka pääsee nousemaan yläpäästään pois urastaan. Nuppi irti, keppi irti, tapin säätö oikeaan pituuteen, lankakoukun lukitus niin ettei pyöri itsekseen, keppi ja nuppi paikalleen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=8213
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=124126
Vaihteistojen välityssuhteista:
www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=8213
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=124126
Vaihteistojen välityssuhteista:
www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 5 Vaihde
Mulla oli samaa vikaa edellisessä 900c:ssä, pakkilukko jotain takkusi talven aikana. Korjaantui sittemmin omia aikojaan mutta viitonen oli tosiaan vähän hukassa tuossa vaiheessa.Suabisti kirjoitti:Mulla on ollut yksi Tonnari ja pari Satkua, joissa ollut vaikeaa löytää 5-vaihde.
Syy on ollut pakkilukossa. Eli pakin saa päälle ilman, että tarvii nostaa sitä klipua. Näin ollen 5-pääsee tavallaan sinne "pakin linjastolle" ja tekee kyllä vaihtamisesta haastavaa. Näissä myös peruutusvalotkin välkähtelivät 5. kytkettäessä.
Luonnollisesti tää ilmiö tuli esille siinä vaiheessa kun rouva oli ensimmäistä kertaa Saabin ruotelissa ja valitteli että mikä on kun vitosta ei meinaa löytyä ja minä siinä vieressä sit tuhannen päissäni huudan et on se siellä, senkus survot vaan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kyllähän sen sit aikaa myöden oppi sieltä löytämään. Ja peruutusvalothan tosiaankin syttyi aina kun ei ihan menny heti kohdilleen. Siinä on mahtanu olla takana ajavalla ihmettelemistä kun syttyy kaheksankympin vauhdissa ja turvaväliä on suomalaiseen tapaan n. seittemän metriä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: 5 Vaihde
Kaikissa Saabeissani on ollut kepin perussäädöissä vikaa ei siis itse vaihteistossa.
Tämä johtuu moottoritilanpuolella olevasta ns.rättinivelestä.
Juuri viimeisimmästä tulokkaasta korjasin sen ,oli antanut millin pari periksi ja viitonen ei mennyt päälle. Muistelisin että jossakin huoltotiedotteessa olikin johonkin vm;n saatavana joku lisäpatentti juuri edm. nivelen löystymisen ehkäisemiseksi.(Oliko paksumpi pultti?) Uudemmissa 90-93 se tapahtuu 3 vaihde päällä, 5mm esim. kuusiokoloavain vaihdekeppikotelosta läpi siirtäjätankoon ja löysätään moottoritilan puolelta nivel . Vanhemmissa pakki kytkettynä.
Tuosta 5-vaihde päällä ajamisesta vielä että ei varmaan kestä noi laatikot tuota alinopeudella vedätystä kun huomaa jo pelkästään pitempiä matkoja ajaessa 5. takertumista ja pois päältä saantia,tavallaan leikkautuu vaihde lievästi kiinni. Täytyisi pitkässä matka-ajossa muistaa käyttää välillä nelosta "tuvassa".
Eräässä huoltotiedotteessa oli myös maininta moottoritilanpesun tuoneen ongelmia jo uudehkoissa autoissa ja varoitettiin ylenpalttisesta vedenkäytösta ja suihkusta joka kohdistuu vaihteistoon ja vetoakseleihin. Ruostuneet sisuskalut, ovat korjanneet jo uudehkoista tämän syy/seurauksen vuoksi noita.
Tämä johtuu moottoritilanpuolella olevasta ns.rättinivelestä.
Juuri viimeisimmästä tulokkaasta korjasin sen ,oli antanut millin pari periksi ja viitonen ei mennyt päälle. Muistelisin että jossakin huoltotiedotteessa olikin johonkin vm;n saatavana joku lisäpatentti juuri edm. nivelen löystymisen ehkäisemiseksi.(Oliko paksumpi pultti?) Uudemmissa 90-93 se tapahtuu 3 vaihde päällä, 5mm esim. kuusiokoloavain vaihdekeppikotelosta läpi siirtäjätankoon ja löysätään moottoritilan puolelta nivel . Vanhemmissa pakki kytkettynä.
Tuosta 5-vaihde päällä ajamisesta vielä että ei varmaan kestä noi laatikot tuota alinopeudella vedätystä kun huomaa jo pelkästään pitempiä matkoja ajaessa 5. takertumista ja pois päältä saantia,tavallaan leikkautuu vaihde lievästi kiinni. Täytyisi pitkässä matka-ajossa muistaa käyttää välillä nelosta "tuvassa".
Eräässä huoltotiedotteessa oli myös maininta moottoritilanpesun tuoneen ongelmia jo uudehkoissa autoissa ja varoitettiin ylenpalttisesta vedenkäytösta ja suihkusta joka kohdistuu vaihteistoon ja vetoakseleihin. Ruostuneet sisuskalut, ovat korjanneet jo uudehkoista tämän syy/seurauksen vuoksi noita.
Re: 5 Vaihde
Tutulla oli ei-Saab-auto, jossa peruutusvalo lakkasi toimimasta. Kytki sen sitten käsi-
käyttöiseksi. On hyvä nyt sanoi, maantiellä jos takana joku ajaa liian lähellä, vilautus
peruutusvaloa, niin johan rupeaa turvaväliä löytymään, varsinkin pimeällä.
käyttöiseksi. On hyvä nyt sanoi, maantiellä jos takana joku ajaa liian lähellä, vilautus
peruutusvaloa, niin johan rupeaa turvaväliä löytymään, varsinkin pimeällä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 5 Vaihde
Onneksi saabin laatikossa moinen ominaisuus on vakiona..saa satasen vauhdissa vilkutella pakkivaloja
Re: 5 Vaihde
Onkos kyseistä autoa katsastettu tuon kytkennän jälkeenSaabmasa kirjoitti:Tutulla oli ei-Saab-auto, jossa peruutusvalo lakkasi toimimasta. Kytki sen sitten käsi-
käyttöiseksi. On hyvä nyt sanoi, maantiellä jos takana joku ajaa liian lähellä, vilautus
peruutusvaloa, niin johan rupeaa turvaväliä löytymään, varsinkin pimeällä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: 5 Vaihde
Kuinkas helppo tuohon ruiskun viisloviseen olisi vaihtaa tuo aeron "perä" välitys. Olis moottoriteillä mukavampi ettei tarttis 4000 tonnissa kierrättää.
Re: 5 Vaihde
Ensiövälityksen vaihto nro 7 tai 8.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5 Vaihde
Eikös se moottorin kierrosluku määrää milloin vaihdetaan. Pienet kierrokset ja iso vaide, jurinaa kuuluu vain. Moottorin pitää kiertää kevyesti olipa vaihde mikä tahansa. Katsokaappa linja- kuorma-auton kierrosluku mittaria, niissä on vihreä alue jolla vaihdetaan.