Onko kansi nyt halki?
Onko kansi nyt halki?
Tuossa eilen sain starttailtua projektipommia (900 T8 apc '82) ja pakoputkesta ja vähän koneen tienoiltakin tuli mahtava valkoinen tuprutus. Paisuntasäiliössä ei tosin kuplinut kovin paljoa, mutta ilmeistä on, että palotiloihin pääsee vettä. Imusarja irroitettiin, sen tiivisteessä ei vikaa ollut. Jos kansi on halki, niin mistä kohtaa halkeamaa kannattaa etsiä yleensä? Onko se korjauskelpoinen, vai hankitaanko uusi? Onko esim. '86 kaasarikoneen kansi sovelias sellaisenaan, jos vaihtaa pakoventtiilit?
Omassa kaasariysiysissä -82 oli hiushalkeama ykkössylinterissä venttiilien välissä. Ja kannentiivistekin oli vähän huonona. Kumpi mahtoi olla ensin.
Ei tupruttanut erityisesti valkoista eikä pahemmin hukannut nestettäkään, mutta kävi kolmella yön yli seistyään. Lämppärin hanan viereisestä nipasta sai jatkuvasti olla ilmaamassa. Tulpat irrotettuna pyöräyttäessä tosin loiskahti jäähdytysnestettä tulpanreiästä aika paljon, ja sitten lähti kansi vaihtoon
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kansi/
Ei tupruttanut erityisesti valkoista eikä pahemmin hukannut nestettäkään, mutta kävi kolmella yön yli seistyään. Lämppärin hanan viereisestä nipasta sai jatkuvasti olla ilmaamassa. Tulpat irrotettuna pyöräyttäessä tosin loiskahti jäähdytysnestettä tulpanreiästä aika paljon, ja sitten lähti kansi vaihtoon
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kansi/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos kansi on halki, niin minulla on ainakin ehjä, joskaan ei uudenveroinen T8:n kansi. Ja edullinen.
georges27@luukku.com
georges27@luukku.com
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Re: Onko kansi nyt halki?
Itse olen käyttänyt hyvällä menestyksellä kaikissa turbo-saabeissani nimenomaan normaaleita pakovenoja eikä niitä 3/4 kanavan virtauspinta-alasta täyttäviä natrium-mönttejä.Hessu kirjoitti:...Onko esim. '86 kaasarikoneen kansi sovelias sellaisenaan, jos vaihtaa pakoventtiilit?
Kestää, jollet käytä tajuttomia paineita ja kunhan venttiilivälys on riittävä ettei venttiili jää kantamaan. Eli kansi käy vaikka ilman venttiilien vaihtoakin.
Minulla oli aikoinaan 900T8:ssa vm-85 öljy lähes valkoista kun kansi oli halki. Lisäksi lämpö ei tahtonut noustaa varsinkaan pienellä kaasulla. Kerran oli myös savutusvaiva, liekö samanlainen kuin sinulla, mutta savu oli valtaisa. Silloin oli joku huohotinputki tukossa, joka aihetti öljyn pääsyn väärään paikkaan ja sitä kautta voimakkaan savutuksen.
Eikös uudemmissa satkun 8 venttiilisissä koneissa oo myös vapareissa noi natriumi venat?!? Ainakin sellaista olen kuullut?!?
Anyway - multakin löytyy kyllä noita kansia, jos tarvetta on
Anyway - multakin löytyy kyllä noita kansia, jos tarvetta on
Terveisin; A.N.
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
Sama homma!
Tänäkin aamuna kun käynnistin 99 niin se kävi kun 96!!
Vaihdoin juuri kannen keväällä, mutta kylläkin siinä oli pahvissa vika hoonautettuani kuitenkin käytetyn kannen laitatin sen ja nyt taas sama juttu ELI: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ KÄYTETTYJÄ JOS PIENIKIN PORE!! siinä meinaa oli pienen pieni pore...
Saimme onneksi alennusta hoonautuksesta eli 35ekee ja vaihto maksaa 50 ekee ajattelin kysästä samalla saiskos leima-korttia...
Kyllä se on fakta että BMW:ssä ja SAAB:eissa menee paffit aikas usein!
Autollani on kuitenkin ajettu vasta 270 000 ja on pidetty nätisti ja hyvin maanantai versio silti muutenkin...
Vaihdoin juuri kannen keväällä, mutta kylläkin siinä oli pahvissa vika hoonautettuani kuitenkin käytetyn kannen laitatin sen ja nyt taas sama juttu ELI: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ KÄYTETTYJÄ JOS PIENIKIN PORE!! siinä meinaa oli pienen pieni pore...
Saimme onneksi alennusta hoonautuksesta eli 35ekee ja vaihto maksaa 50 ekee ajattelin kysästä samalla saiskos leima-korttia...
Kyllä se on fakta että BMW:ssä ja SAAB:eissa menee paffit aikas usein!
Autollani on kuitenkin ajettu vasta 270 000 ja on pidetty nätisti ja hyvin maanantai versio silti muutenkin...
En tiedä mistä oli oman ysiysin kansi halki, ilmeisesti jostain pakokanavan ja jäähdytyskanavan väliltä. Huomasin asian sillä, että meni uusi ja korjattu syyläri (eli 2 kpl) yhden kesän aikana. Rupesin tutkiin asiaa ja auton käydessä moottori lämpimänä tyhjäkäyntiä, huomasin et ylävesiletkua ei saanu millään painettua kasaan, kuten normaalisti saa, kun siellä on vain vesipumpun paine. Siis jäähdytysjärjestelmässä oli aivan julmettu paine. Seurailin tilannetta ja painesäiliöön alkoi pikkuhiljaa ilmestyä kuplia, ja edelleen eteenpäin mentäessä alko säiliön vesi hiukan poreileen. Koko aikana tietenkin vettä meni jonnekin harakoille, kunnes yks aamu auto lähti vain kolmella käyntiin. Kävi vähän aikaa kolmella, ja sit rupes viimeinenkin mäntä heräileen, eli oli nestettä päässy sylinteriin. Tähän mennessä olin saanut paljon uusia ja korjattuja osia kasaan, ja oli aika laittaa Anni (siis, mun 99) viikon kestävälle remontille. Remonttiin uppos tasan 7800markkaa, enkä oo sekunttiakaan katunu
Uusiks meni kaikki tiivisteet, stefat jne. (moottori, kytkin, vaihdelaatikko); kytkin; ensiövaihteen, laatikon ja perän laakerit; kansi (varaosa-autosta ehjä, oikaistiin, käytettiin ventiilit pois/säätö ja koeponnistus); virranjakajaan Ignitor-sytkä (HYVÄ!!!, en oo syksyn 2001 jälkeen säätäny sytystä kertaakaan, ei oo tarvinnu ku tarkistaa kerran vuodessa); laturi ja startti (Boschin tehdaskunnostetut); lokilämmtin (pienellä pistokkeella) ja Boschin silveriakku.
Uusiks meni kaikki tiivisteet, stefat jne. (moottori, kytkin, vaihdelaatikko); kytkin; ensiövaihteen, laatikon ja perän laakerit; kansi (varaosa-autosta ehjä, oikaistiin, käytettiin ventiilit pois/säätö ja koeponnistus); virranjakajaan Ignitor-sytkä (HYVÄ!!!, en oo syksyn 2001 jälkeen säätäny sytystä kertaakaan, ei oo tarvinnu ku tarkistaa kerran vuodessa); laturi ja startti (Boschin tehdaskunnostetut); lokilämmtin (pienellä pistokkeella) ja Boschin silveriakku.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saashan muuten nähdä kunka minun käy sen kansiprojektin kanssa, avarsin silmämääräisesti ehjän kannen joka oli kaiveltu paikallisen metalliromuttamon rautaromukasasta. Saattaa hieman harmittaa kun kanaviin ja palotiloihin on käytetty aikaa kymmeniä tunteja sekä tietty venttilikoneistukset ym, jos onkin halkinainen..
Edit: Kuva kannesta hieman keskeneräisenä, palotilat tekemättä lähes kokonaan ja kanavatkin hieman keskeneräiset vielä..http://www.kolumbus.fi/kariikonen/IMG_0046.JPG
Edit: Kuva kannesta hieman keskeneräisenä, palotilat tekemättä lähes kokonaan ja kanavatkin hieman keskeneräiset vielä..http://www.kolumbus.fi/kariikonen/IMG_0046.JPG