
BW 37 tomaattiin harvempaa ensiövälitystä
BW 37 tomaattiin harvempaa ensiövälitystä
Itselläni 900i -86 automaatilla. Maantiellä ajellessa kaipaisi tosiaan yhtä pykälää lisää. Kysyin kerran paikalliselta Saab -romikselta eri ketjupyöriä, mutta kaverit sanoi että automaatissa on leveemmät ketjupyörät kuin manuaaliaskissa. Onko kellään kokemusta tai tietoa onko noissa ollut eri ensiövälityksiä? Manuaaleissahan on ollut pariakin eri vaihtoehtoa. Tietysti harvemmalla välityksellä liikennevalokiihdytykset on hitaampia, mutta Kokkolassahan ajetaan muutenkin niinkuin autot ois rikki, varsinkin uudemmat. Ajan nykytyössäni paljon kaupungissa (Saabilla, tietenkin) ja varsinkin näin joulun alla meinaa välillä olla hermot koetuksella. No joo, tämä vuodatus vähän eksyi alkuperäisestä aiheesta, mutta v***ttaa kun vihreät palaa ja kukaan ei mee mihinkään.
Mutta olis tosiaan hienoa jos jollakin oli näistä tomaattien välityksistä jotain tietoa. HYVÄÄ JOULUA!

-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
BW37:aan on kolmenlaista ensiövälitystä. Sinun -86 iivarissa on ymmärtääkseni 39:38=0.97, vuoden -84 iivarissa oli 40:37=0.93 ja turbossa (T8) on ollut 41:36=0.88. Joten vastauksena kysymykseesi: kyllä, ensiövälitystä voi muuttaa harvemmaksi.
Mutta harvempi välityssuhde johtaa lisääntyneeseen luistoon momentinmuuntimessa, mikä edelleen johtaa lämpöongelmiin. Jostakin syystä tuota 40:37 -välitystä oli käytössä vain yhtenä vuotena. Lämmön lisääntymistä voi kompensoida korvaamalla vesijäähdytteinen öljynjäähdytimen ilmajäähdytteisellä. Ajat tosin kertomasi mukaan paljon kaupungissa, jolloin se vaatisi kunnolla toimiakseen kenties flektin, en tiedä.
Turbon laatikossa on jyrkempi momenninmuunnin, joka ei luista yhtä paljoa.
Omistamieni neljän automaatti-Saabin (1*99, 2*900, 1*9000) perusteella sanoisin henkilökohtaisena mielipiteenäni, että BW alkaa olemaan jo hieman alamittainen OG-sakun painoiseen autoon. Mikäli haluaa parempaa automaattia Saabiin, suosittelen siirtämään katseen tonnareihin. Niissä vaihteistona on neliportainen ZF-laatikko, jossa on pidemmät välitykset, ja kahdella ylimmällä vaihteella muunnin ei luista (lock-on). Nämä ominaisuudet lisättynä 16-venttilitekniikkaan ja parantuneeseen ilmanvastukseen antaa 2-3 litran säästön polttoainekulutukseen.
Ja lopuksi liitän mukaan Kari Vänttisen tekemän koosteen BW37:n välityssuhteista
Käytän lähteenäni Saab 900, korjaamon käsikirja, osa 0, tekniset tiedot
M1981-92. Taulukkoa hieman karsittu.
Vuosi Malli Vaihteiston numero ensiövaihde vetopyörästö 1 2 3 R
-------------------------------------------------------------------------------------
1981 900 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900, 900 turbo 41:36=0.88 9:35=3.89 8.16 4.95 3.41 7.14
-------------------------------------------------------------------------------------
1982 900 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900 turbo 41:36=0.88 9:35=3.89 8.16 4.95 3.41 7.14
-------------------------------------------------------------------------------------
1983 900GLs, Gli, GLE 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1984 900GL, GLs, Gli, GLE 40:37=0.93 9:33=3.67 8.11 4.91 3.39 7.09
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1985 900GL, i 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.18 3.57 7.47
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1986 900GL, i 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.18 3.57 7.47
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1987 900c, i, GA33207(008) 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.15 3.57 7.47
i16, S16
900 T16 GA53307(009) 40:37=0.93 9:33:3.67 8.11 4.92 3.39 7.09
900 T8 GA43707(011) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
sport paketilla
-------------------------------------------------------------------------------------
Toivottavasti taulukosta saa selvää. Jos rivit heittelevät kovasti,
kokeilkaa tipauttaa teksti vaikkapa "Notepad":iin ja muuttakaa fontti
"Courier new":ksi.
Terveisin, Kari Vänttinen
Mutta harvempi välityssuhde johtaa lisääntyneeseen luistoon momentinmuuntimessa, mikä edelleen johtaa lämpöongelmiin. Jostakin syystä tuota 40:37 -välitystä oli käytössä vain yhtenä vuotena. Lämmön lisääntymistä voi kompensoida korvaamalla vesijäähdytteinen öljynjäähdytimen ilmajäähdytteisellä. Ajat tosin kertomasi mukaan paljon kaupungissa, jolloin se vaatisi kunnolla toimiakseen kenties flektin, en tiedä.
Turbon laatikossa on jyrkempi momenninmuunnin, joka ei luista yhtä paljoa.
Omistamieni neljän automaatti-Saabin (1*99, 2*900, 1*9000) perusteella sanoisin henkilökohtaisena mielipiteenäni, että BW alkaa olemaan jo hieman alamittainen OG-sakun painoiseen autoon. Mikäli haluaa parempaa automaattia Saabiin, suosittelen siirtämään katseen tonnareihin. Niissä vaihteistona on neliportainen ZF-laatikko, jossa on pidemmät välitykset, ja kahdella ylimmällä vaihteella muunnin ei luista (lock-on). Nämä ominaisuudet lisättynä 16-venttilitekniikkaan ja parantuneeseen ilmanvastukseen antaa 2-3 litran säästön polttoainekulutukseen.
Ja lopuksi liitän mukaan Kari Vänttisen tekemän koosteen BW37:n välityssuhteista
Käytän lähteenäni Saab 900, korjaamon käsikirja, osa 0, tekniset tiedot
M1981-92. Taulukkoa hieman karsittu.
Vuosi Malli Vaihteiston numero ensiövaihde vetopyörästö 1 2 3 R
-------------------------------------------------------------------------------------
1981 900 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900, 900 turbo 41:36=0.88 9:35=3.89 8.16 4.95 3.41 7.14
-------------------------------------------------------------------------------------
1982 900 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900 turbo 41:36=0.88 9:35=3.89 8.16 4.95 3.41 7.14
-------------------------------------------------------------------------------------
1983 900GLs, Gli, GLE 39:38=0.97 9:35=3.89 9.06 5.49 3.79 7.92
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1984 900GL, GLs, Gli, GLE 40:37=0.93 9:33=3.67 8.11 4.91 3.39 7.09
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1985 900GL, i 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.18 3.57 7.47
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1986 900GL, i 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.18 3.57 7.47
900 turbo (ei US) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
-------------------------------------------------------------------------------------
1987 900c, i, GA33207(008) 39:38=0.97 9:33=3.67 8.54 5.15 3.57 7.47
i16, S16
900 T16 GA53307(009) 40:37=0.93 9:33:3.67 8.11 4.92 3.39 7.09
900 T8 GA43707(011) 41:36=0.88 9:33=3.67 7.69 4.67 3.22 6.73
sport paketilla
-------------------------------------------------------------------------------------
Toivottavasti taulukosta saa selvää. Jos rivit heittelevät kovasti,
kokeilkaa tipauttaa teksti vaikkapa "Notepad":iin ja muuttakaa fontti
"Courier new":ksi.
Terveisin, Kari Vänttinen
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tarkoitin lämpöongelmilla vaihteistoöljyn liikaa lämpenemistä. Kuten tietänetkin, ovat lika ja liika lämpö automaattivaihteiston pahimmat viholliset.
Jos sinulla on ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa, niin kehoittaisin tarkastelemaan myös jäähdytintä (siis sitä sieltä flektin edessä olevaa jäähdytintä
). Varsinkin jos se on alkuperäinen, niin sen jäähdytysominaisuudet eivät enää ole entisellään.
Tonnarista puhuessani tarkoitin tosiaan autonvaihtoa. Se tonnarin laatikon asentaminen edellyttäisi, että moottori tulisi konetilaan poikittain. Ja siihen muutokseen ei kannata ryhtyä ihan huvikseen.
Joulun odotusta!
Jos sinulla on ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa, niin kehoittaisin tarkastelemaan myös jäähdytintä (siis sitä sieltä flektin edessä olevaa jäähdytintä

Tonnarista puhuessani tarkoitin tosiaan autonvaihtoa. Se tonnarin laatikon asentaminen edellyttäisi, että moottori tulisi konetilaan poikittain. Ja siihen muutokseen ei kannata ryhtyä ihan huvikseen.
Joulun odotusta!
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Jäähdytin on pari vuotta vanha ja olen sen kesällä tyhjentänyt ja puhdistusaineella putsannut sisältä. Kylmemmissä termareissa ja lisäflektissä on se idea, että koska laatikon jäähdytys hoidetaan jäähdytysjärjestelmän, avulla, sen tehoa piti nostaa. Erillinen automaatin öljynlauhdutin on tarkoitus laittaakin, mutta itselläni ei ole lämmintä tallia ja talvella lämpöjen kanssa ei ole ongelmia. Työnantajan tiloja saa kyllä vapaa-aikana käyttää oman auton laittoon, mutta enää puuttuu se vapaa-aika... Noin 10 autonruuvausvuoden perusteella olen huomannut, että tunnin homma teoriassa on monesti käytännössä 3 tunnin homma.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Kyllä mahtuu. Oulussa on eräs klubilainen pannut tonnarin koneen ja laatikon 99:iin. Ja satasessa on väljempi konetila.YKÄ kirjoitti:Viilataanko??
Kyllä se siihen koneeseen sopii mutta se kone/loota ei siihen autoon
Huollettavuuden kannalta tuo on vähän hankala, kun apulaitteisiin ei pääse lokareitten kautta kuten tonnisessa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Olis kiva nähdä, miten se on toteutettu. Kuvia?Pekka Valtanen kirjoitti:Kyllä mahtuu. Oulussa on eräs klubilainen pannut tonnarin koneen ja laatikon 99:iin. Ja satasessa on väljempi konetila.YKÄ kirjoitti:Viilataanko??
Kyllä se siihen koneeseen sopii mutta se kone/loota ei siihen autoon
Huollettavuuden kannalta tuo on vähän hankala, kun apulaitteisiin ei pääse lokareitten kautta kuten tonnisessa.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )