nalleolut kirjoitti:sormet jäätyi. putsasin laturin herätteen ja vaihdoin uuden abikoliittimet.
laitoin extramaajohdon runkoon,huomenna laitan laturin ja moottorin väliin piuhan jahka löydän kuusiokoloavaimet jostakin. akunavoista käydessä 14.7v ja suurinpiirtein sama laturin perseestä. samaan aikaan tupakansytyttimessä oleva equus volttimittari näytti vain 13v......... jup.
Onkos tuo equus mittari samaa sarjaa kun surullisen kuuluisa biliksen mittari...näyttää lähimmän 10 voltin tarkkuudella...
tuntuu olevan......kunhan samoille alueille sattuu heh. juu mutta nyt oli käytössä naapuri ukon mittarit. fluke vai mikä se oli....vai oliko sittenkään????
stna. laturin korvasta puuttuu 1 pultti....ööö ja just siihen meinasin laittaa uuden maajohdon...prkl. joutuu miljoonalaatikosta kaivamaan siihen uuden pultin. prkl.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara kirjoitti:jos litkut valahti auton pelleille/ koteloon, niin yritä huuhtoa hyvin kaikki pois.
Kukkii ne perunatkin. Jos sitä viitti hiukan rätillä pyyhkästä ja levitellä muuallekkin Olen saavuttanut elämässä sen vaiheen, ettei kiinnosta tehdä vanhalle autolle muuta kuin pakolliset tomenpiteet liikkuvuuden takaamiseksi. Ts. ropaan niin vähän kuin mahdollista
Onhan se noinkin, nopeammin pääsee tuoreemmalle pukille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ennen kun juoksen uutta akkua ostamaan, kysyisin vielä, onko 15.1V latausjännite liikaa?
Viikko sitten löysin kolmen päivän seisonnasta akun täysin tyhjänä (1V), en keksi syytä, vai voisiko jumiin (jäätynyt) jäänyt keskuslukituksen moottori kuluttaa virtaa?
No, naapurin pikalaturilla latasimme hieman akkua, ja sen jälkeen autoon kytketyllä CTEKillä, ja nyt lepojännite on 12.6V: CTEKillä latailen akkua 2-4 tuntia päivässä ja pitäis ohjekirjan mukaan antaa 7 ampeeria. Silti CTEKin merkkivalojen mukaan akku on edelleen tyhjä (neljä eri merkkivalotasoa akun varaustilasta, näyttää heikointa koko ajan) vaikka se lepojännite on edellämainittu. Kumpi valehtelee?
Kahden asteen pakkasessa jaksaa laiskasti käynnistää moottorin. Akku on 5-6 vuotta vanha Bilteman 60(?) ampeerinen, joka seisoi 3 vuotta käyttämättömänä, tosin suuren osan ajasta ulkoilmassa seisovassa autossa. Äsken juuri mittasin latausjännitteen (huom. yleismittari mallia "anttilan halvin") joka näytti 15.0-15.1V
Onko tuota turha tekohengittää CTEKillä vai ostanko uuden akun, ja onko suosituksia mikä akku (ruiskusatku -87) tai onko kellään nurkissa "melkein uutta" tarpeetonta akkua myydä minulle (Hyvinkää/pks)?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mitä mittari näyttää akun napajännitteeksi? Mun mittari näyttää yhdelle täydelle (kuupan) akulle 12,3 V. Tyhjäkäynnillä navoilla oli 15,7 v ennenkuin vaihdoin säätimen. Akku on niin vanha, etten muista edes vuosituhatta milloin sen ostin, mutta hyvin lataantuu ja pyörittää starttia edelleen ilman apuvirtaa pitkänkin seisonnan jälkeen.
akku on voinut vaikka jäätyä, kun ollut noin kauan käyttämättömänä ja ulkona kiinni autossa.
ostaisin kyllä sovinnolla uuden tuossa tilanteessa, sillä ikää tuolla jo muutenkin alkaa olemaan . akun napajännite voinee olla ihan ok tuo n. 12.4 V ainakin jonkun aikaa, mutta esim jäätyminen on voinut irroittaa kennojen päällysteitä ja siksi purkautuu itsekseen. Vuotovirran voi toki mitata varmistuksena, pelkkä kello ottaa jotain 20 mA. tosin enpä tiedäkään::: näkyykö akun omakin purkautuminen vuotovirtana, vissiin kait, koska piirissä on?
jos vuotovirtaa on, niin pitänee mitata piirin vastus akku irti. Jos piirin vastus vastaa vuotovirran määrää, niin vuoto on piirissä eikä akun sisällä?
Latausjännite on mulla muistaakseni ollut n. 14.4 V, 15,1 tuntuu isolta, mutta jos halpis mittari niin näyttääkö oikein???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
viime torstaina tosiaan löysin saapin hengettömänä kun se oli kolme päivää käyttämättömänä. Akun napajännite oli jotain puolitoista volttia, eli harvinaisen tyhjä. Elvyttelyjen jälkeen napajännite on ollut nyt kolmena peräkkäisenä päivänä n. 12.6V kun auto on tuossa parkissa seissyt. Taidan lähteä akkukauppaan ja selaan vielä foorumilta suosituksia satkun akuksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
voi vielä akun irroitettuasi mitata piirin vastuksen, jos likimain ääretön, niin antaa lisää vahvistusta uuden akun hommaamistarpeelle. jos vastusta löytyy, niin jatka mittauksia irroittamalla epäilemäsi piirin sulake.
Jarruvalo on esim sellainen, jonka kytkin siellä pokimen varressa voi jumiutua ja silloin jarruvalo jää päälle...eikä sitä välttämättä huomaa mutta testaamalla varmaan jää herkästi uudelleenkin ...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00