Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kettu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Naantali

Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Kettu »

On tullut tavaksi lähteä kakkosella liikkeelle. Talviaikaan se on perstuntumalta tehokkain tapa päästä vauhtiin liikenteessä ja samoin lumisella pikkutielläkin. Onko paha tapa :roll:
Saabilla alkaen 1975, Jäsen#4991
Saab 900C vm.90
Saab 900i vm.92
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kettu kirjoitti: Onko paha tapa :roll:
Ehkä kuluttaa kytkintä hieman enemmän. Ero ei varmaankaan ole kovin merkitsevä. koska kytkintä ei kakkosellakaan lähtiessä juuri tarvitse luistattaa.

Onhan tuossa tosi lyhyet välitykset. Vm. 1994 ja siitä eteenpäin välitykset ovat huomattavasti pidemmät kaikilla vaihteilla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä liukkaimmissa risteyksissä kakkosella lähteminen meinaa olla ainoa vaihtoehto kun ykkönen on niin pirun lyhyt jopa muihin vaihteisiin verrattuna. Toisaalta välityskolikon kääntöpuolella on sitten ohituskiihtyvyys, kolmosella kahdeksastakympistä kun tulee suoraan neljätonnia pohjille :mrgreen:

Oudolta nuo kierrokset tuntuivat alussa kun oli tottunut pidempien välitysten rpm-mittarittomaan kaasariin, ja toisaalta aavikkovälityksillä varustettuun 9-3:een. 2.1:ssä tulee vitosella 2000rpm täyteen 70:ssä, 9-3:lla 90:ssä... Hauskana sattumana 03-mallisessa Mazda 6:ssa ja 08-mallisessa Polossa on lähes identtiset välitykset tuon 2.1:n kanssa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja rr »

Sama täällä. Kakkosella pääsee paljon nopeammin talvella ja kesällä liikkeelle. Vastamäkeen ja pehmeässä maastossa ykkösellä. Auto i16 -89 ja laatikko kutosen ensiöllä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Satkuja on ollut monia, enkä ole kokenut 2-lähdön tarvetta. Mut kun ostin VAG-
auton, isomman, 1,6:sen, johan tuli halu lähteä kakkosella. Ykkänen kun tuntuu
'tyssäävän' liian nopeasti. No, makuasia, pikkukaupungissa ei niin merkittävä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itselläni 2.0i16 - en ole juuri harrastanut kakkosella liikkeelle lähtemistä paitsi ehkä joskus talvella erityisen liukkaalla, sen sijaan rauhallisessa ajossa tulee usein jätettyä yksi pykälä välistä ylöspäin vaihtaessa, esim 1->3 2->4 tai 3->5
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Tuota tulee itsekin tehtyä. Pienemmillä nopeuksilla kakkoselta neloselle ja maantievauhdeissa kolmoselta vitoselle.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Itse en jätä vaihteita väliin h-autossa. Ja kytkin tykkää. (Scaniassa lava tyhjänä kakkosella liikkeelle). Mutta siin onkin puolittaja......... :D
Satkun viides vaihde ei ole kiihdytysvaihde. Se kytketään vasta kun on saavutettu matkanopeus nelosella. Viitosella ei vedetä asuntovaunua jos meinaa että vitonen pysyy kunnossa. Näin meille on opetettu aikoinaan. :wink:
Alamäkeen voi mun mielestä lähteä kakkosella, ei oikein muuten.
Olen ollut "entisessä" elämässä saab/scania liikkeessä töissä.

Polttoainetaloudellisesti on parempi ripeä kiihdytys matkanopeuteen ja vitonen sitte päälle.
Kuin runkuttaa konetta hyppimällä vaihteita ja kaasu pohjassa kun ei jaksa muuten mennä. Joku lehti testasi aikoinaan kaupunkinopeudella saabin vitosen ja haukkui sen pataluhaksi. Ei kiihdy tarpeeksi hyvin. Pitäs muka 40 alueella (tjs) ajaa vitosella....hehe.

No saa kai lähteä vaikka vitosella ei siinä mitään, onhan noita laatikoita hajottamot tulvillaan, tai satku paaliin kun ei kerta aski kestä mitään. :oops:
Aattelepa ite tykönäs............... :mrgreen: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ihan hyvä pointti muistuttaa tuosta vitosvaihteen käyttötavasta. Itseäni vaan rassaa kytkimen jatkuva polkeminen, mutta hyvä kompromissi on sitten varmaan kiihdyttää kolmosella tuonne sataseen asti ja sitten vasta femma sisään :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Joskus kovilla pakkasilla kakkosella liikkeelle, kun laatikko on vielä kylmä ja jähmeä. Välttää inhottavan 1 -> 2 vaihdon.
1983 SAAB 900 GL 3-door
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja vmt »

tUrpoEinari kirjoitti:Satkun viides vaihde ei ole kiihdytysvaihde. Se kytketään vasta kun on saavutettu matkanopeus nelosella.
Mut jos sen matkanopeuden saavuttaa jo kolmosella niin mitä hyötyä sitä nelosta on sinne väliin ruveta tunkemaan?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käytännössä ei. Yksi huono puoli tuossa kuitenkin on, viitosen synkrot kuluu nopeammin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pieni palautus todellisuuteen taas teille kaikille jotka väitätte, ettei viitosella voisi kiihdyttää taikka sitä ei saisi käyttää pienillä nopeuksilla kun kuulemma voitelu kärsii.

Saabin vaihteistossa viitonen on _suora_ kirjaimellisesti, eli viitosen kytkiessä vaihteiston etuosassa olevassa lisäkotelossa kytketään holkilla akselit yhdeksi puuksi ja sivuakseli jää kokonaan pois pelistä voiman välittämisen suhteen ja pyörii pelkästään tyhjänä mukana. Vaihteiston kestävyys siis paranee monellakin tapaa verrattuna siihen että kiihdytetään nelosella. Kuorma häviää sivuakselin laakereilta jotka olivat ainaki 80-luvun malleissa tosi köykäset ja niitä sai vaihtaa päntiönään. Lisäksi akseleiden ja kuorenkin rasitukset pienenee kun ei tule hammaspyörävälityksestä aiheutuvaa voimaa akseleihin. Puhumattakaan siitä että polttoainetta säästyy.

Ja vielä, yleensä vaihteistoissa sitä öljyä vatkaa tehokkaimmin vetopyörästön iso vetopyörä. Jos autolla ajetaan vaikka 80km/h lentää öljy sieltä täsmälleen samalla tavalla, oli silmässä sitten nelonen eli viitonen.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Juu, laatikko on suora mutta kokonaisvälitys menee harvaksi.
En väitä yhtikäs mitään, tämä on vaan ajan tuomaa koettua ja kokemusta. :mrgreen:
Perän välitys on 3.89:1 ja kokonaisvälitys on 5:lla 7 enskalla 3.04:1 ja turbossa
menee 8 enskalla 2.83:n kokonaisvälitys. Se käy vitosen päälle, kytkentä ei ole tarpeeksi lujaa (isoa) kokoa/tekoa. Tällä samalla sivustolla on threadi jossa vitonen ei pysy päällä,tjs. Minä en ole mistään öljyasiasta puhunut mitään.
En ole samaa mieltä siitä, että vitosvaihteen sanotaan olevan saabin laatikossa kestävyyden kannalta parannus. Vitosvaihteiseen tuli myös murikan laakerien pintojen kuoriminen. Ei ollut nelikossa ongelma. 8)
Toistan että jos mennään väännöllä ei paikat tahdo kestää. Kierroksilla meno on vehkeille parempi malli. :mrgreen: Tämä tästä, en palaa asiaan enää.
kimmoa kirjoitti:Pieni palautus todellisuuteen taas teille kaikille jotka väitätte, ettei viitosella voisi kiihdyttää taikka sitä ei saisi käyttää pienillä nopeuksilla kun kuulemma voitelu kärsii.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 900i 2.1 / kakkosvaihteella liikkelle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

tUrpoEinari kirjoitti: Perän välitys on 3.89:1 ja kokonaisvälitys on 5:lla 7 enskalla 3.04:1 ja turbossa
menee 8 enskalla 2.83:n kokonaisvälitys.
Näissä 2.1:n ikäisissä on ainakin melko yleisesti 2.1:ssä 6 enska ja turbossa 7, 80-luvun lopulla kaasarissakin oli tuo seiska mutta sitten ilmeisesti nähtiin suorituskyky tärkeämmäksi. :)

2.1:ssä 320 tuhannen kilometrin jälkeen viitonen pitää hyvin vienoa ulinaa kahdeksankympin kieppeillä, ja yritän sitä säästellä käyttämällä vasta ~70:stä lähtien (kiihdyttämisessä 80-90:stä) vaikka vetäisi täysin moitteetta jo kuudestakympistä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin