Veikkaisin että satkujen tuho on ollut vielä nopeampaa ja laajempaa kuin kuuppien koska
-harvempi pappa on pistänyt latoon säilöön
-ei ole yhtä sympaattisen näköinen
-romuttaminen on nykyään ympäristön pelastamista
-tekniikka on jonkin verran monimutkaisempaa.
Vielä 2010 syksyllä oli Nettiautossa muistaakseni luokkaa 150 og-satkua myynnissä...muistan koska pelkäsin tarjonnan heikkenemistä jo ennen tuon vihreän hankintaa. Onneksi on ny kaksi pihassa
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Väheneehän nuo, uusimmatkin ovat likemmäs 20 v vanhoja. Jo 4 vuotta sitten piti kyttäillä tuota turbo satkua pitemmän aikaa, että löytyisi vm 90-92 sopivan vähän ajettu, hyväkorinen ja kohtuuhintainen. Viime keväänä kun hommasin vielä cabben niin on turbo satkuja sopivasti itsellä.
Hyväkuntoisten ja vähän ajettujen turbo avojen hinnat tulee vielä nousemaan reilusti tulevaisuudessa, ensimmäiset alkavat olemaan muutaman vuoden päästä museoauto iässä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vähiinhän nuo näkyy käyvän. Itse tuli omistettua og-satkuja vuosina 2001-2009, 6 eri yksilöä. Halvin maksoi 90€ ja kallein 1000€. Kaikissa oli ostettaessa leima voimassa ja kaikki palvelivat päivittäisenä käyttöautona oman aikansa. Kilsoja arvioisin tulleen noilla kaikilla yhteensä ehkä n. 100 000km. Noina vuosina satkuja sai tosiaan halvalla ja tarjontaa oli, arvostus oli nollassa, ja mielikuvat järkyttävästä bensankulutuksesta ja hankalista huolloista elivät voimakkaasti ihmisten mielissä. Totuushan oli kuitenkin, että parempaa opiskelijabudjetin autoa sai hakea. Noihin tahkottuihin kilsoihin nähden ei oikein halvemmalla olis voinut päästä. Varsinkin kun osa oli vielä työnantajalta laskutettuja ajoja.
Satkujen jälkeen ajelin vähän aikaa tonnarilla, jonka jälkeen ajauduinkin sitten osin vahingossa Fordin puikkoihin, ja ylipäänsä uudemman kaluston pariin. Ei sekään nyt mikään huono ole, mutta välillä on ikävä sitä ajamiseen liittyvää fiilistä mitä og-satku tarjosi, ja mikä uusista autoista puuttuu täysin. Jos olisi talvisäilytyspaikka, niin hankkisin harrasteautoksi satkun, mutta kun ei niin ei.
Samaa olen ihmetellyt, kun olen noita og-satkuja tarkkaillut. Vähissä ovat. Toisaalta, uskon, että moni "vanhalla helmellä" ajava ajaa niin kauan, kuin pystyy ja luopuu sitten. Ainakin täällä Porvoossa samat papat jyräävät noilla og-satkuilla vuodesta toiseen, hyviltä näyttävät ja liikettä piisaa niin kauan kuin kuskilla on kortti.
No, toivon mukaan yksi on kohta tuloillaan mulle ja sitten on ens talveen saakka aikaa joko vuokrata tai nikkaroida talvisäilytyspaikka, että kehtaa viedä museoitavaksi aikanaan.
Nyt kun on käyttiksinä kaksi uudenkarheaa ja samalla *elvetin tylsää Toyotaa, on aika hankkia itselle askarreltavaa. Se onkin sitten satku nro 8. kautta aikain, jos homma onnaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
kaveri on koittanu aivopestä mua siirtymään 9000:siin mut ne on liian persoonattoman näkösiä käyttiksiks, ei og900 voittanutta. tosin kesäajossa on ollu mb 123 kun kjetkat og900 on kaverilla lainassa. muija ei tykkää yhtään saab tauosta ku sen mielestä vanha mersu on pulien auto. itäsuomessa saabeilla oon nähny ajelevan sellaset jotka ei lasiin sylje... tääl lännessä ei niinkään.
ootteko kokeillu ajella re85 kanssa uudemman mallin ruisku 16valvella siten että kylmäkäynnistyssuuttimelle vetää katkaisijan yli hyppylangan ykköspytyllä?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
RE85-bensa-ajatuksesta luovuin, kun luin, että olisi kannattavaa vain turbossa, mulla 900i -.92. Myös se, että autostani tuli kesäauto, ja entisöintiä sit talvella tallissa.
Olishan se korkea oktaani korkeapuristeisella 16-venttiilivaparillakin käytettävissä. Esim. heittäs 8-venttiilisen vaparikoneen kanneksi 16-venaisen hatun. Sillä tempulla tulee ruttuja lisää ja sit vaan viinat tankkiin
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Heinä 31, 2013 04:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Foorumin säännöt sanovat,että edellistä viestiä ei saa 'monistaa', huomautti joku jo aiemminkin. Tankkaan 98a, ja kesämökkiautona vie n. 10l satasella.
Nettiautossa on tasaisesti n. 45kpl 88-92 satkua myynnissä. Yleensä 2,0 moottorilla, harvemin 2.1, mitä etsin.
taitaa mennä paaliin aika herkästi sellanen peruspaikoista hitsausta vaativa siisti ehjätekniikkainen ja sit harrastajille jää kansi ja lootavikaiset pintaruosteiset pskat
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Itse onneksi pelastin pari vuotta seisseen -87 satkun, jossa ei pitäs muuta olla kuin säätää kaasari kohdilleen niin menis leimalta läpi. Ensmäine pystykeula. Oon itekki haalinu vähäse, pitäs vaa nytte välillä keskittyy niitte kunnostukseen, kuhan nytte nuo välirojektit sua laiteltuu.
Harmi kun ei ole kattosuojaa tarjolla, mutta pihallakin säilyyt paremmat yksilöt kun tekee ns. laiturin sinne alle.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07