Öljynkulutus, 900 T8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Öljynkulutus, 900 T8

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noniin, alkaahan se vanhakin kesyyntymään öljynkulutuksesta päätellen.. 369tkm koneella takana kilometrejä ja nykyään isommalla ahtimella 1.3bar paineilla, joten sinäänsä ei kuullostaisi ihmeelliseltäkään jos öljyä alkaa kulua. Vaan kun öljynkulutus ilmeisesti on suurimmillaan tyhjäkäynnillä/pikkukierroksilla pintakaasulla, ainakin selkeästä hajusta päätellen.. selkeästi väljän koneenhan luulisi huohottavan öljynsä pihalle etenkin ahdoilla.

Ahtimesta en usko kulutuksen tulevan, koska ahdin on äskettäin rakennettu/laakeroitu ja samaten öljynhaju ei vähene vaikka pakoputkea keinotekoisesti kuristaisi(kuten on käynyt monessa selkeässä ahdinvikaisessa).


Ei sillä, että mitään viitsisin tuolle tehdä(toinen kone valmistuu pikkuhiljaa ensikesäksi) kun öljyä ei kulu kuin noin litra/5000km, mutta mielenkiinnosta kyselen mitä olette mieltä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Litra 5000 kilometrilla ei todellakaan ole mitään huolestuttavaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä litra tuhannelle on yleensä jo kipukynnyksellä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Mulla piisaa

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mittatikun väli 10000 kilsalla. Ja vaihdankin tuolloin litkut. Normaali kulutus desi/1000 kilsaa.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

joo ei toi vielä mitään oo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Nii ei tommonen kulutus vielä oo pahakaan.

Suurin sallittu uuden SAABin öljynkulutus (joka siis olisi vielä normaalia) olisi mittatikun max-min väli 10 000 km. (Joo näin se taisi mennä vai oliko se sittenkin litra tuhannella kilsalla.)

Kumminkin...

Jotkut muut autot ne vasta öljyä syövätkin.
SAAB
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Oiskohan Myrkyn mylly napannu yhen renkaan poikki..
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Oiskohan Myrkyn mylly napannu yhen renkaan poikki..
Sekin on mahdollista.. kunhan seuraavan kerran joku tulppa pimenee, niin mittaan puristukset samalla.. luulis poikki olevan renkaan näkyvän puristuspaineissa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu kyllähän se näkyy jonkin verran. Tuppaa vaan olemaan että kun vanhoja myllyjä alkaa huuattamaan niin kuluneet renkaat ei kestä, nimim. kokemusta on. 8) Yks jos on poikki niin tuommonen öljynkulutus sattuis kohalleen.
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Juu kyllähän se näkyy jonkin verran. Tuppaa vaan olemaan että kun vanhoja myllyjä alkaa huuattamaan niin kuluneet renkaat ei kestä, nimim. kokemusta on. 8) Yks jos on poikki niin tuommonen öljynkulutus sattuis kohalleen.
Niin.. kyllähän se välillä kierroksiakin on saanut.. mittari punaiselle ja pahimmillaan asteikon ylikin.. :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jep, yhdessä sylinterissä puristuspaineet vain 6.5bar ja kolmessa muussa 9.5bar. Tuon heikoimman pytyn paineet nousivat n.8bar kieppeille, kun ruuttasin muutaman millilitran öljyä sylinteriin tulpanreiästä elikkäs rengashan sieltä lienee poikki.

Vedoissa ei juurikaan tunnu, mutta tyhjäkäynti ontuu hieman ja öljynhaju on selvä tyhjäkäynnillä elikkäs ajetaan ensikesään vielä tuolla moottorilla jos vaan kulkee, sitten rautaromuksi tuo pata.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jotakin tuommosta uumoilinkin. Mä oon järkeilly että kun männänrenkaat on kartiomalliset, niin kuluessaan ne pääsee hölkkäämään siinä urassa ja katkovat ittensä.. :?:

Taas jos sylinterissä on pykälää ja sitten annetaan häppää niin hetihän ne katkeaa. Ja rakas ystävämme nakutus on hyvä tuhoamaan niitä kans. :?
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Jotakin tuommosta uumoilinkin. Mä oon järkeilly että kun männänrenkaat on kartiomalliset, niin kuluessaan ne pääsee hölkkäämään siinä urassa ja katkovat ittensä.. :?:

Taas jos sylinterissä on pykälää ja sitten annetaan häppää niin hetihän ne katkeaa. Ja rakas ystävämme nakutus on hyvä tuhoamaan niitä kans. :?
Niin, en usko että noin vähän ajetussa juuri vielä kulumaolkaa olisi joka renkaat katkoisi, mutta sensijaan arvaas vaan onko tuo joskus päässyt nakuttamaan.. :roll:

Etenkin kun APC on modattu siihen uskoon, että jokaisella polkaisulla kerkeää kuulua selvä "rilahdus" ennen elektroniikan peliin puuttumista.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo niin mää arvelin. Meillä meni matalaviritteisestä vapari-fiatistakin rengas, vaikka olkaa ei sylinterissä ollut ja ei varmana nakuttanut.. Renkaat oli vaan kulunu vankasti.
Aki Peltola #1132
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Viesti Kirjoittaja tasa »

Missä sylinterissä sulla oli paine alhaalla?Nimittäin avasin juuri tänään 900i:n kannen koska öljyä alkoi kulua lopulta vallan vimmatusti(=mittatikun väli/400km!).Tyhjäkäynnillä oli perässä melkoinen katku ja kun liikkeelle lähdettiin tienoo oli sinisenä savusta.Kannentiiviste vuoti öljyä kanavasta 1-sylinteriin.Ko kanava sijaitsee aivan ylemmän kannenpultin vieressä 1-sylinterin kohdalla.Täytyy sanoa ettei voisi uskoa että koneella on ajettu 472tkm kun katseli sylinterien pintoja.Juuri ja juuri havaittava porras oli sylinterien yläpäässä.Huomenna saan koneen kasaan ja pääsen kokeilemaan.
Vastaa Viestiin