Virtalukko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Syy reputukseen katsastuksessa on käsittääkseni se, että jos avain putoaa virtalukosta vauhdissa niin rattilukko voi mennä päälle ja tulee rumaa jälkeä. Mutta tämähän koskee vain autoja, joissa virtalukko on "oudossa" paikassa, eli ratin vieressä. Ogsatkussahan tämä ei ole ongelma, ei se avain sieltä mihinkään lattialta putoa, se täytyy ottaa sieltä pois ja pakkilukon periaate on vähän eri kuin rattilukon :)

Jos katsastussetä reputtaa Saabin tuon takia, voisi kysyä hieman ammattitaidon perään ja kysellä hyvät perusteet. Noin mulle asian eräs inssi kerran selitti, kun tuli juttua. Niin, omassani lähtee tuo käyttöavain pois kun vetää, mutta "sunnnuntai-avain" pysyy komiasti kiinni.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

solex kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Avaimen koodihan tosiaan löytyi huoltokortin kannesta. Kävin sitten Metroautossa tiedustelemassa avaimen teettämistä ja homma hoitui. Se tehtiin viidessä minuutissa ja nyt pelittää hienosti, eikä mielestäni ollut edes kallis 17e.
Tahdotko sanoa, että uusi orggis avain ei irtoa enää lukosta väärissä asennoissa, vaikka vanhat avaimet irtosivat?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
solex
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja solex »

Mertmi kirjoitti:
solex kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Avaimen koodihan tosiaan löytyi huoltokortin kannesta. Kävin sitten Metroautossa tiedustelemassa avaimen teettämistä ja homma hoitui. Se tehtiin viidessä minuutissa ja nyt pelittää hienosti, eikä mielestäni ollut edes kallis 17e.
Tahdotko sanoa, että uusi orggis avain ei irtoa enää lukosta väärissä asennoissa, vaikka vanhat avaimet irtosivat?
Juuri näin tapahtui.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Firges9000 kirjoitti:Meillä on joka Satkussa ns. katsastusavain.
Onko myös katsastusovet? :lol:
Firges9000 kirjoitti:menkää sanomaan tuo "irtoava avain" Hakuninmaan katsastus-kuninkaille.

Mä en ainakaan mene, avaimella tai ilman, kyseiseen keskitysleiriin.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Mulla seisoo yksi 900/GLS noiden jäljiltä :evil: :evil: :evil:
8O ...voiko tuosta siis vetää sen johtopäätöksen, että jos alla ei ole viisi vuotta nuorempaa vahattua, pestyä ja imuroitua autoa, niin hakuninmaan asemalle ei kannata autoa viedä näytille? Aattelin vaan kun se on tossa melkein duunin vieressä...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

solex kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Juuri näin tapahtui.
tämä olikin mukava tieto nyt kun asia tuli minullekin ajankohtaiseksi. seuraavana kun on katsastusjonossa punainen talviratsu jossa on myös tällainen "take-away" tyyppinen avain. mikähän lukkopesä olis helpoin irroittaa avaimen numeron selvittämiseksi...tartteekin vielä tonkia auton paperit josko löytyisi tietoa avainkoodista...

huomasin muuten että edellisessä ko. autoni katsastuslapussa on korjauskehoitus tuosta asiasta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomu
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja tomu »

Minä olen käsittänyt, että vaatimus avaimen poistumisesta ainoastaan lukitusasennossa liittyy myös auton varkaudenestolaitteisiin, tosin en keksi että miksi katsastusviranomaiset sitä haluaisivat valvoa, lähinnä vakuutusyhtiöiden tms. tahojen ongelma? Onko jollakulla tästä tarkempaa tietoa?
M93 9000 CS Aero (KA)
Aux
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Aux »

ei liene uutta tuo avainten poislähteminen asennossa kun asennossa, vanhempieni 900:ssa oli muinoin sama vika, tosin katsastus mies ei ikinä kiinnittänyt huomiota, ja nyt omassa 99:ssä sama vika.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie en ainaskaan aio tehdä asialle mitään, kun on jo neljänä vuotena menny läpi katsastuksesta tuollaisenaan. Ovien lukot on kuitenkin priimat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

lucaf kirjoitti:
solex kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Tahdotko sanoa, että uusi orggis avain ei irtoa enää lukosta väärissä asennoissa, vaikka vanhat avaimet irtosivat?
Juuri näin tapahtui.
tämä olikin mukava tieto nyt kun asia tuli minullekin ajankohtaiseksi. seuraavana kun on katsastusjonossa punainen talviratsu jossa on myös tällainen "take-away" tyyppinen avain. mikähän lukkopesä olis helpoin irroittaa avaimen numeron selvittämiseksi...tartteekin vielä tonkia auton paperit josko löytyisi tietoa avainkoodista...

huomasin muuten että edellisessä ko. autoni katsastuslapussa on korjauskehoitus tuosta asiasta.

Jos lukkopesät ovat alkuperäiset, avaimen saa tilattua myös pelkällä
valmistenumerolla.
Itse tilasin niin edelliseen tonttuun ja hyvin pelitti.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
mikkox9x
"Ruisku"

Re:

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

tomu kirjoitti:Minä olen käsittänyt, että vaatimus avaimen poistumisesta ainoastaan lukitusasennossa liittyy myös auton varkaudenestolaitteisiin, tosin en keksi että miksi katsastusviranomaiset sitä haluaisivat valvoa, lähinnä vakuutusyhtiöiden tms. tahojen ongelma? Onko jollakulla tästä tarkempaa tietoa?
Tulin tuosta kattastamasta. Irtoavasta avaimesta motkotti. Voin kuulemma, joutua maksumieheksi, jos auto pöllitään ja sitä käytetään, johonki rikoksee. Rikoksen tarkotuksellista auttamista kuulemma. 8O :lol: .

Saan kai minä pitää ovia vaikka auki ja avaimia lukossa jos haluan ja ei kai se mun syy oo jos joku haluaa pölliä sen ja ryöstää vaikka pankin sillä? Eiköhän vanhan auton saa osaava muutenki liikkeelle helposti vaikka lukot ois kunnossa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
jcarlson
"Saabisti"

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkox9x kirjoitti: Tulin tuosta kattastamasta. Irtoavasta avaimesta motkotti. Voin kuulemma, joutua maksumieheksi, jos auto pöllitään ja sitä käytetään, johonki rikoksee. Rikoksen tarkotuksellista auttamista kuulemma. 8O :lol: .
Aika vaikea uskoa, tuo on kyllä jo niin päälaelleen käännettyä logiikkaa ettei oikeustajuun mitenkään mahdu. Kai syy on aina 100% varkaan vai ollaanko vastuun muille sysäämisessä menty jo näin pitkälle.

Sitäkään en keksi miten avaimen irtoaminen lukitusasennossa liittyy varastamisen helpottamisen millään tavalla, joskus joku katsari sitä oli perustellut sillä että ei saa sammutettua jos kolarissa avain lentää johonkin. Vähän kaukaa haettua sekin..
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkox9x
"Ruisku"

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Kai se on rikokseen yllyttämistä(nii se tais selittää) tai jotain ja lähteehän tuo käyntiin vaikka kynnellä vääntämällä, mutta sisään ei pääse ilman avainta. Onneksi ei antanu ku korjauskehotuksen. Mihikkään se ei vaihu ennenko on pakko :twisted: .
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkox9x kirjoitti:Kai se on rikokseen yllyttämistä(nii se tais selittää) tai jotain ja lähteehän tuo käyntiin vaikka kynnellä vääntämällä, mutta sisään ei pääse ilman avainta. Onneksi ei antanu ku korjauskehotuksen. Mihikkään se ei vaihu ennenko on pakko :twisted: .
8O :lol: 8O Jo on aikoihin eletty että varkauteen voi yllyttää.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä kait rikokseen yllyttää voi, mutta että passivisesti? Aika huhhuh, kyllä yllyttämisen (verbi) luulisi indikoivan aktiivista suoritusta ("Eeet uskalla potkasta tuota poliisia, eeeet uskalla").

Mitä avaimen irtoamiseen tulee, varastamisen helppouteen tuon on leimasetä joskus maininnut vaikuttavan, kun kertoo ylipäätään lukon kulumisesta. Sinällään tuo on ainoa vähänkään järjellisen oloinen mun kuulema selitys ko. vaatimukselle.

Vaan jälleen kerran, kannattaako sitä autoa korjata katsastusmiestä vai omaa itteä varten? Mulle ainakin riittää se, että lukko on kerran kulunut noin pitkälle ja siitä vielä hiukan eteenpäin sen verran, ettei enää kääntynyt millään avaimella lukkoasennosta pois - onneksi tonnari jäi tuolloin äipän autotalliin, eikä mihinkään syrjäkylän grillille. Se lukko on huomattavasti helpompi vaihtaa/korjata silloin, kun se vielä ylipäätään toimii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
rökösö
"Turbo"

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja rökösö »

mikkox9x kirjoitti:Tulin tuosta kattastamasta. Irtoavasta avaimesta motkotti. Voin kuulemma, joutua maksumieheksi, jos auto pöllitään ja sitä käytetään, johonki rikoksee. Rikoksen tarkotuksellista auttamista kuulemma. 8O :lol: .

Saan kai minä pitää ovia vaikka auki ja avaimia lukossa jos haluan ja ei kai se mun syy oo jos joku haluaa pölliä sen ja ryöstää vaikka pankin sillä? Eiköhän vanhan auton saa osaava muutenki liikkeelle helposti vaikka lukot ois kunnossa.
Ylivieskassako oli näin asiantuntevaa henkilökuntaa? Kerrohan, ettei tule Nivalasta lähdettyä vasiten tuollaisia satusetiä kuuntelemaan.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin