Tupakin sytkän kautta en kyllä oman auton tapauksessa taida uskaltaa ladata koska tuossa lienee elektroniikkaa pistokkeen ja akun välillä(?). Kytken johdon akkuun joka on takakontin sivussa ja laturi saa olla autossa sisällä kun latailen. Syötön laturille olen haaveillut toteuttaa sisätilalämppärin pistokkeen kautta. Onko sen käyttöön jotain rajoituksia, voinko esim. haaroittaa se huolettaa ja kytkeä laturin toiseen pistokkseen?
Mitenkäs, jos tuollaisen johtosysteemin kanssa latailee alkuperäisellä paikallaan sijaitsevaa akkua niin että johto menee puskurin alta auton ulkopuolelle ja laturi on maassa, eihän se silloin enää ole auton sisällä tai kiinteä asennus vai kuinka?
No mulla ei kyllä tuota ongelmaa ole muutenkaan kun löytyy konehuoneesta Defan akkulaturi joka ottaa virtansa lohkolämmittimen piuhasta...enpä vain tiennyt tuon purkin tarkoitusta vielä viime talvena
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Satkuni on nyt talviseisonnassa, ens kertaa, viileässä tallissa.
Olen nyt lataillut pari kertaa akkua ohjaamosta, vm2000 VAG-auto. Siinä selkeän kaavion mukaan tupakkiliittimestä on suora yhteys akkuun. Käy hauskasti, 13,8V sisään, niin kattovalo lakkaa toimimasta parin tunnin kuluttua. Ja toimii taas latauksen loputtua, molemmilla kerroilla. Muutenkin auto näyttäisi toimivan ok, 'CE'- valosta en tiedä, ehkä siellä on virheilmoitus, mutta kun ei ole OBD-lukua tälle autolle katsastuksessa.
Hehheh... Älä kuitenkaan tee tuota. Jännite pääsee kiertämään "takakautta" mitä omituisimmilla tavoilla.. voi aiheuttaa ongelmia. Kattovaloa ohjataan "miinuksella"ovikytkimistä, eli valossa makaa plussa takana koko ajan. Kokeile huviksesi "tööttiä" ladatessasi tällä tavalla, koska sitäkin ohjataan miinuksella.
Siinä vm2000 VAG-autossa on muutenkin vikoja tarpeeksi.. Latailin sitä ohjaamosta noin 5 kertaa, toimii toistaiseksi. Satkuani myös latasin nyt pari kertaa akkua irroittamatta. 13,8V vakiojännite on sopiva +10 asteessa, pakkasella tulisi nostaa, mutten uskalla heti.
Nyt on (vähällä käytöllä) pakkasessa olevan Satkuni akku melko täysi, 12,6V, pari päivää siis ilman latausta. Noudatan erään venelehden neuvoa: jos kunnossa olevan akun jännite, ilman kuormaa, on yli vuorokauden levänneenä 12,75V, se on täysin ladattu. Koskeeko kesäaikaa?
Vaimon jokapäivä käyttämän auton akku näytti juuri 12,2V, 6h levänneenä. Siis vajaa, mutta onneksi akku on ylhäällä, päinvastoin kuin Satkussa, jossa moottorin jälkilämpö ei taida auttaa akkua huomisaamuun.
Hommasin Ctekin Polar version ylläpitolaturiksi. Ajattelin tulipellin läpi vetää piuhat kiinteästi akkuun ja haaroittaa virran sisälämppäristä, jotta lataa aina roikassa ollessaan ja saa tarvittaessa laturin nopeasti irti, jos tarvii muualla. Onko perää että tämä ratkaisu ei olisi vakuutus hyväksytty ja jos on, niin miksei? Ei tosin kyllä ole tullut vastaan yhtään juttua että olis kellään autoa palanut tms.
Riippuu laturista. Jos jotain helkkarin vanhaa muuntaja-tasasuuntaaja "laturia" olet sinne lykkäämässä, niin jotain poltat. Jos ei muuta niin radion... Satku sinänsä ei ole kovin herkkä (olettaen että K-jet), tonnari tai 16V satkussa sitten voi polttaa moottorinohjauksen.
Näitä ylläpitolatureitahan saa defalta ja calixilta ihan suoraa niiden piuhoihin sopivia, akulle viedään sitte laturilta suoraan piuhat...
Ja onhan siellä satkun konehuoneessa tilaa, mihin saa pienen ylläpitolaturin sopimaan, vaikkei defa tai calix olisikaan. Aina voi jonku vanhan lohkolämppärinpiuhan teurastaa ja kytkeä rasiassa, kun tekee sen kunnolla. Muistetaan että sielä on 230V ja konehuone on "ulkotila".
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
mikkoimp kirjoitti:ja katsoa että se älylaturi on malliltaan semmoinen että lähtee lataamaan automaattisesti eikä tarvi aina painaa jotain nappia.
Itsellä Bosch C3, sitä vanhempaa mallia, ei toiminut toivotulla tavalla, uudemmat kuulemma lähtee lataamaan ilman napin painamista, muuten ei valittamista.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056