Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Käyn mahdollisesti lähipäivinä kotiuttamassa ovia varten yhden 90-vuosimallisen og-satkun. Siinä kuitenkin on ilmeisesti ihan soiva moottori ja mielessä on ollut jo pidemmän aikaa tuon ikiaikaisen kaasariteknologian päivittäminen johonkin "uuteen ja ihmeelliseen".
Ennen mihinkään ryhtymistä heitän kuitenkin pari kysymystä ilmoille, joihin toivon asiallisia vastauksia. Ei tarvitse ottaa kantaa järkevyyteen, vaan pyydän vain ohjeita. Eli:
- Mitä tulee ottaa huomioon hommaa suunnitellessa?
- Löytyykö jotain selkeää linkkivinkkiä johonkin projektiin? Itse en keksi oikein hakusanoja, jotka foorumilla toimisivat. Omiakin proggiksia saa vinkata.
- Muutoskatsastettava?
- Jotain muuta, mitä?

Toisin sanoen tarkoitus on saada tuosta suuren käyttö- ja tunnearvon tupliksesta tulevaisuutta silmällä pitäen erinomainen käyttöauto. Toinen moottori, jota olen silmäillyt, on 8-tappinen turbo, joka vain pitäisi hakea Varkaudesta Vantaalle. Siinäpä se suurin ongelma...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Minuakin kiinnostaa tää aihe..eli kohde vm75 tuplis ja moottori vm88 .16valve.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja rr »

16V sopii, mutta pakosarja, moottorintuet ja johdotus vaatii hieman käsityötä. 8V turbo menee suorastaan helposti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tulipellin muokkaus?
Bensan syöttö?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Unohtui tosiaan mainita, että oma uhr.. kohde on vm. -84, sikäli kun sillä ehkä on jotain merkitystä.
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

99:in koppa oltava 82-84 jos ei halua tulipeltiä rälläköidä.
Matalapaine koneenhan sinne voi laittaa laillisesti tai iivari 16 tai sen T8.
Johtosarjojen mekaanista purkamista autosta toiseen ja apulaitteiden kiinnittelyä.
Mittarissa on ehkä hommansa ja käykö siirtäjätanko pituudensa suhteen 99:iin.
Akku ei sovi konehuoneeseen ainakaan kunnialla. Moottorin kannakkeitten rakentelu.
Tankin vaihto ja peräkontin rälläköinti sille sopivaksi ja polttoaine linjojen laittelut.
Siinäpä muutamia toiset jatkaa....
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Vm.-90 on jo uudet vetoakselit(paksummat ja erilainen ulkonivel ja sisätripodi) ja isompi sisätripodinmalja. Elikkä joudut vaihtamaan 108 jakoiseksi ja vaihtamaan myös siis taka-akselin.
Elikkä ei siis ihan pieni työmäärä ja plus muut pikkuseikat.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Elikkä tämänastisen palautteen perusteella yhteenvetona kannattaisi ilmeisesti keskittyä sen 8v turbon saamiseen Vantaalle. :wink: Ja onhan siinä paljon rouheammat äänetkin :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No voi hanuri. Ois tullut niin kätevästi siinä auton mukana Turkkusest se motoori. :D
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Muuten olisin voinut tarjoutua ostamaan sen 16v koneen tuohon omaan kaasariin, mutta kun sen ei enää tartte toimittaa käyttöauton virkaa, pidän 8v:n äänimaailmasta ja ajattelin sen joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä ihan vaan piruuttani pistää museorekisteriin niin ei onnistu... :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

mooritz kirjoitti:Vm.-90 on jo uudet vetoakselit(paksummat ja erilainen ulkonivel ja sisätripodi) ja isompi sisätripodinmalja. Elikkä joudut vaihtamaan 108 jakoiseksi ja vaihtamaan myös siis taka-akselin.
Elikkä ei siis ihan pieni työmäärä ja plus muut pikkuseikat.
Täh?

Satkun vetarit ei passaa 99:iin, jos haluaa isommat maljat säilyttää uuden lodjun kera, akselit voi ottaa '87 90:stä.
Vanhat vetonivelet sopii aivan hyvin uuden jaon napoihin ja toisinpäin, näillä ei oo mitään tekemistä sisemmän vetarin kanssa. Eripitusia vetoakseleita toki on ollut vuosimallikohtaisesti.
Bottom line, turhaan napoja, taka-akselia jne lähtee vaihtamaan, ellei erilaisia jarruja välttämättä halua.

Mulla 99:in alkuperäset vetoakselit, tripodit ja maljat, ulommat vetarit taas on jotain mitä on sattunut nurkista löytymään. Navat uudemman jaon.

Toisekseen jos haluaa nyt ihan välttämättä laittaa sen satkun laatikon, joutuu siihen vaihtamaan ensiövedon päädyn 99:n laatikosta.
Miksei siis säilyttää 99:n orkkislaatikkoa jos kunnossa, ei tartte leikkiä tripodien/maljojen/enskan jne kanssa.

Mitä moottoritukiin tulee, siirtää 99:n lohkosta kuskin puolisen raudan ja laittaa 99:n laatikon koneen kaveriks.
Oikean puoleisen tuen kanssa ei tartte muuta tehä ku ottaa 99:n orkkistuesta sen vaakasuoran osuuden ja askartelee siihen 16v-kanteen sopivan diagonaalisen tuen.

Kampuran hihnapyörän joutuu ottamaan 99:stä tai sitten takomaan tulipeltiin snadisti tilaa, satkun pyörää voi myös sorvata matalammaksi, mahtuu ees sitten hihnan vaihtamaan.
Sytkä saattaa sitten saada liipaisun hihnapyörän takaa olevalta tunnistimelta, tän joutuu sovittamaan 99:n hihnapyörään jos sen sinne laittaa.

Siinä se sitten onkin, pata istuu konttoriin, sähköihin, bensaan jne muuhun käpistelyyn en nyt tähän hätään puutu.

Samaan hengenvetoon heittää sen 99:n vaihteensiirtäjän rättinivelen jorpakkoon ja vaihtaa tilalle satkusta otetun joka on lähes ikuinen.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Toki T8-kone on hauskempi ajaa kuin 16v.

Jos haluaa maksimoida hupikertoimen, laittaa niitä ekoja H-lohkolla olevia T8-myllyjä joissa ei oo APC:tä, puristussuhde 7,2:1, kyllä potkasee kun paineet nousee.

Järkyttävä ajella kaupungissa ja muutenkaan mitenkään ihmisiksi, hauska leikkikalu sen sijaan, soppaa vaan kuluu aivan s**tanasti ;)
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja josipan »

minulla on 99t16 jossa juurikin vm90 900 ässän tekniikka ja 99n vanhan mallin navat ja vetarit.vaihteestoon vaihdettu ysiysin alkuperäisestä laatikosta "vetarin maljat" ja vaihteiston etukoppa.
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

josipan kirjoitti:minulla on 99t16 jossa juurikin vm90 900 ässän tekniikka ja 99n vanhan mallin navat ja vetarit.vaihteestoon vaihdettu ysiysin alkuperäisestä laatikosta "vetarin maljat" ja vaihteiston etukoppa.
Millainen tuo vaihteiston etukopan vaihto on ? Muuten ilmeisesti suht simppeliä ?
Mulla on tohon vanhukseen laitettu H moottori aikoinaan , tommonen 900 ässän 16
venanen kone tarkoitus laittaa :oops:

Miten muuten tuo lucas , onko siitä mihinkään , jos innostuu vireistämään ?
Vai pitäisikö suoraan laittaa ohjelmoitava ruisku ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

hyvoneju kirjoitti: Miten muuten tuo lucas , onko siitä mihinkään , jos innostuu vireistämään ?
Vai pitäisikö suoraan laittaa ohjelmoitava ruisku ?
Ite katoin aikoinaan helpommaksi tehdä koko johtosarjan uusiksi ja laittaa Megan kuin alkaa soveltamaan tonnarista peräsin olevan LH-jetin sähköjä 99:n koppaan.
Siinä saa vaan sitten itteään syyttää jos ei vehkeet toimi.

Saa noihin orkkisvermeisiinkin jotain lastuja vaihdeltua tai jotain.

Alkuperäiselle kysyjälle annan vinkin, että Projekti-osiolta löytyy aika monta 99-rakennelmaa 16v-koneella,
eikä tartte käyttää ees hakua, pari sivua vaan selailee.

Toinen oiva paikka katsella rakennelmia on garaget.org, sieltä löytyy jos jonkinlaista.
Vastaa Viestiin