OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jus »

AVO96_V6 kirjoitti:olen nyt muutaman päivän seuraillut vasemman lampunpyyhkimen matkaa umpion lasilla! En ole pissapoikaa käyttänyt, mutta tuo viiksi vaeltaa etanan vauhdilla kuitenkin. Nyt se on käyttänyt yhden pyyhintäliikkeen tekemiseen about kolmen vuorokauden ajomatkat, 200km!
Pyyhkijä tekee liikkeelle lähdettyään noin viisi pyyhkäisyliikettä ja palaa lepoasentoon. Jos moottoripaketin sisällä oleva peukalonpäänkokoinen sähkömoottori on oikosulussa (käämi osittain kärynnyt tai kommutaattori hiilipölystä tukkeessa), moottoripaketin yhteydessä oleva ylivirtasuoja pysäyttää liikkeen heti alkuunsa. Pyyhkijä liikahtaa vähän joka kerta kun virrat kytkee tai ylivirtasuoja palautuu. Tällä vauhdilla saattaa mennä pitkäänkin ennen kuin ne viisi pyyhkäisyä on tehtynä.

Korjausohjeita:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... pwiper.php
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 17#p665817
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Tänään oli sen verran liikaa muita hommia, etten jaksanut muuta kuin kokeeksi irrottaa nakutusanturin, hiukan putsata liitintä ja koota takaisin.
Eipä poistunut CE:n syttyminen näin yksinkertaisesti, eli lie tutkittava johdotusta? Kaiketi jostain löytyy myös paikkansapitävät sähkökuvat -91 malleista, onko kentien epäilystä mistä alkaisin penkoa katkosta? Millaisia jännitteitä pitäisi liittimeen tulla/lähteä? Vai onko jokin lisämaadoituspiste hapettunut, niitä kun lie ympäri autoa?

Tarjottu linkki Saabin korjaamokäsikirjaan oli mainion pedanttia iltalukemista.

Tuossa kaverin kanssa pohdittiin, miksi Bosch hyvittää IMM:stä vaihto-osana 50€? Korjaavatko ne niitä? Miksi kukaan ei Suomessa tee samaa korjaushommaa, vai jääkö vaihto-osasta vain runko ja koko elektroniikka uusitaan?

Lampunpesimien moottorit kaipaavat kaiketi puhdistusta/uusimista. Sitä harkitaan, kun projekti etenee.

Loppukevennys: selvisi lopulta autoni värikoodi, se kyltti kun sijaitsee kuskin oven alakulmassa! Hopeana minulle myyty auto muuttui hetkessä Citrinebeige:ksi =227. Sävyyn ihastuin jo ostotilanteessa.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tule jännitteitä liittimeen, se nakutusanturi itse generoi pietsosähköisesti signaalin kun sitä kopautetaan (tai moottori nakuttaa, tärisee yms.). Periaatteessa voisi mitata anturin pinneistä ja kopauttaa lohkoa vasaralla niin näkee tuleeko yhtään mitään signaalia.
Tuolla 2900rpm tienoilla EZK kuuntelee että anturin signaali on riittävän voimakas, eli vastaa moottorin normaalia melutasoa tuossa kohtaa. Jos ei ole, niin tulkitaan yhteyden olevan poikki jostain kohtaa.

Vanhoja runkoja käyttävät aihioina, anturiosa menee kokonaan uusiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jus »

Omasta 87-tontusta nakutusanturi ensin pätki ja lopulta meni poikki.
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Olen koettanut putsata, asentaa löysälle ja kireälle nakutusanturia. Ei vaikutusta, Check Engine syttyy aina kiihdyttäessä n.2900rpm kohdalla. Eli olisko anturi sitten rikki? Niin ja kilometrejä on kaiketi 310 000 taulussa, eli kaikenlaista on saattanut olla matkan varrella tapahtunut? Kolarijälkiä ei kuitenkaan ole!

Jos tähän forumin osioon voi ohimennen laittaa pyynnön ostaa nakutusanturi, pyytäisin toimivan mötin omistavan laittamaan yv:tä.

Tänään muistini sopukoista tuli ahaa-elämys (entisistä ysisatasistani periytyen): kun hiljentää risteykseen ja sen jälkeen hiljakseen kiihdyttää sivuavalle tielle, hiukan tyhjäkäynnin jälkeen tulee ikäänkuin "pala kurkkuun" koneelle. Ikäänkuin olisi syöttö poikki puoli sekuntia? Onko tämä normaalia kunnossa olevalle autolle, vai vain tuttua minulle, joka aina taistelen hiukan epäkuranttien 900:sten kanssa?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Vastaa Viestiin