Akun lataus tupakkiliittimestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ajattelin oman Ctekin Polarin ranettaa talveksi jotenkin tuolla laturin mukana tulleen kaapelin akkuun kiinni.
Kuva
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comf ... yelet%20M8

Tupakin sytkän kautta en kyllä oman auton tapauksessa taida uskaltaa ladata koska tuossa lienee elektroniikkaa pistokkeen ja akun välillä(?). Kytken johdon akkuun joka on takakontin sivussa ja laturi saa olla autossa sisällä kun latailen. Syötön laturille olen haaveillut toteuttaa sisätilalämppärin pistokkeen kautta. Onko sen käyttöön jotain rajoituksia, voinko esim. haaroittaa se huolettaa ja kytkeä laturin toiseen pistokkseen?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuri tuolleen.. ainoa "este" on että vakuutusyhtiö ei hyvällä katso jos sattuu palamaan :mrgreen:

3 talvea cetekki puolkiinteenä. cetekin hyvä puoli on se että se muistaa asetukset verrattuna kilpailijoihinsa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

f-19 kirjoitti:Kuva
Mitenkäs, jos tuollaisen johtosysteemin kanssa latailee alkuperäisellä paikallaan sijaitsevaa akkua niin että johto menee puskurin alta auton ulkopuolelle ja laturi on maassa, eihän se silloin enää ole auton sisällä tai kiinteä asennus vai kuinka? :)

No mulla ei kyllä tuota ongelmaa ole muutenkaan kun löytyy konehuoneesta Defan akkulaturi joka ottaa virtansa lohkolämmittimen piuhasta...enpä vain tiennyt tuon purkin tarkoitusta vielä viime talvena :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tällainenkin löytyi googlen kuvahaun kautta:
Kuva
Pikaliitin vaivattomaan lataukseen.
Akku ladataan ajoneuvon 12 voltin pistokkeen kautta.
http://www.greenfuture.fi/product_info. ... cts_id=244
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Satkuni on nyt talviseisonnassa, ens kertaa, viileässä tallissa.
Olen nyt lataillut pari kertaa akkua ohjaamosta, vm2000 VAG-auto. Siinä selkeän kaavion mukaan tupakkiliittimestä on suora yhteys akkuun. Käy hauskasti, 13,8V sisään, niin kattovalo lakkaa toimimasta parin tunnin kuluttua. Ja toimii taas latauksen loputtua, molemmilla kerroilla. Muutenkin auto näyttäisi toimivan ok, 'CE'- valosta en tiedä, ehkä siellä on virheilmoitus, mutta kun ei ole OBD-lukua tälle autolle katsastuksessa.
kiselin
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Joulu 27, 2008 21:14

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja kiselin »

Hehheh... Älä kuitenkaan tee tuota. Jännite pääsee kiertämään "takakautta" mitä omituisimmilla tavoilla.. voi aiheuttaa ongelmia. Kattovaloa ohjataan "miinuksella"ovikytkimistä, eli valossa makaa plussa takana koko ajan. Kokeile huviksesi "tööttiä" ladatessasi tällä tavalla, koska sitäkin ohjataan miinuksella.
Suapisti vaa
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Siinä vm2000 VAG-autossa on muutenkin vikoja tarpeeksi.. Latailin sitä ohjaamosta noin 5 kertaa, toimii toistaiseksi. Satkuani myös latasin nyt pari kertaa akkua irroittamatta. 13,8V vakiojännite on sopiva +10 asteessa, pakkasella tulisi nostaa, mutten uskalla heti.
kiselin
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Joulu 27, 2008 21:14

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja kiselin »

Elä hyvä mies nosta yli 13,8V, pahimmillaan akku alkaa keittään ja räjähdysvaara on olemassa. :roll:
Suapisti vaa
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi aitosaab osiossa haastellaan volkkareista :lol: :lol:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja jus »

CTEK lataa kunnes jännite nousee 14,4 tai 14,7 V asti. Eikä akku kiehu tai räjähdä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Nyt on (vähällä käytöllä) pakkasessa olevan Satkuni akku melko täysi, 12,6V, pari päivää siis ilman latausta. Noudatan erään venelehden neuvoa: jos kunnossa olevan akun jännite, ilman kuormaa, on yli vuorokauden levänneenä 12,75V, se on täysin ladattu. Koskeeko kesäaikaa?
Vaimon jokapäivä käyttämän auton akku näytti juuri 12,2V, 6h levänneenä. Siis vajaa, mutta onneksi akku on ylhäällä, päinvastoin kuin Satkussa, jossa moottorin jälkilämpö ei taida auttaa akkua huomisaamuun.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Hommasin Ctekin Polar version ylläpitolaturiksi. Ajattelin tulipellin läpi vetää piuhat kiinteästi akkuun ja haaroittaa virran sisälämppäristä, jotta lataa aina roikassa ollessaan ja saa tarvittaessa laturin nopeasti irti, jos tarvii muualla. Onko perää että tämä ratkaisu ei olisi vakuutus hyväksytty ja jos on, niin miksei? Ei tosin kyllä ole tullut vastaan yhtään juttua että olis kellään autoa palanut tms.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja sarka »

Riippuu laturista. Jos jotain helkkarin vanhaa muuntaja-tasasuuntaaja "laturia" olet sinne lykkäämässä, niin jotain poltat. Jos ei muuta niin radion... Satku sinänsä ei ole kovin herkkä (olettaen että K-jet), tonnari tai 16V satkussa sitten voi polttaa moottorinohjauksen.

Näitä ylläpitolatureitahan saa defalta ja calixilta ihan suoraa niiden piuhoihin sopivia, akulle viedään sitte laturilta suoraan piuhat...

Ja onhan siellä satkun konehuoneessa tilaa, mihin saa pienen ylläpitolaturin sopimaan, vaikkei defa tai calix olisikaan. Aina voi jonku vanhan lohkolämppärinpiuhan teurastaa ja kytkeä rasiassa, kun tekee sen kunnolla. Muistetaan että sielä on 230V ja konehuone on "ulkotila".
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja katsoa että se älylaturi on malliltaan semmoinen että lähtee lataamaan automaattisesti eikä tarvi aina painaa jotain nappia.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Akun lataus tupakkiliittimestä

Viesti Kirjoittaja eegas »

mikkoimp kirjoitti:ja katsoa että se älylaturi on malliltaan semmoinen että lähtee lataamaan automaattisesti eikä tarvi aina painaa jotain nappia.
Itsellä Bosch C3, sitä vanhempaa mallia, ei toiminut toivotulla tavalla, uudemmat kuulemma lähtee lataamaan ilman napin painamista, muuten ei valittamista.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin