Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

vettiilikoko kasvatetaan liekkirenkaan sallimaan maksimiin.
Muuten kai ihan hyvä, mutta venttiilin ja palotilan seinämän väliin jää liian vähän tilaa, mikä valitettavasti haittaa virtausta palotilaan/palotilasta.

Ensin kannattaisin varmaan puuttua tuohon palotilan muotoon, jyrsisi sen ammeen seinämät viistoiksi mahdollisuuksien mukaan.
Sitten sovittaa suuremmat pakoventtiilit ja muotoilla kanavia paremmiksi, varsinkin venttiilitaskuun kannattaa kiinnittää huomiota, ei niinkään kanavien kokoon.
Tietysti tuo palotilojen muotoilu vaatisi sopivat männät, että puristukset eivät laskisi liikaa.

Tämä siis sopivassa maistissa pohdittua :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabracing kirjoitti:säädettävät nokkapyörät...

Noilla tekee jo paljon...
Onko mitään perstuntumaa, kuinka paljon 8-tappisen ajoitusta kannattaa aikaistaa? Vai onko ongelma jo siinä, ettei ajoitus ole vakionakaan kohdallaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Itselläni kiinnostaisi myös tuo säädettävän nokkapyörän asentaminen mutta miten lie käy jos ostaa uuden säädettävän nokkapyörän ja vaihtaa sen niin koneteknisen koulutuksen saaneena tulee mieleen että uus pyörä ei passaa vanhaan ketjuun ja siitä tulee vaan pään vaivaa.

Toisekseen ainakin minä kävisin säädättämässä penkissä tuon nokkapyörän kohdilleen mutta jos jotain tietoa on missä se paras säätö on noin virikokoonpanosta riippumatta, vai onko se siinä missä se nykyisellään on. (siis keskialueen / yläpään väännön/tehon kannalta)
#1890
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Mertmi kirjoitti:Onko mitään perstuntumaa, kuinka paljon 8-tappisen ajoitusta kannattaa aikaistaa? Vai onko ongelma jo siinä, ettei ajoitus ole vakionakaan kohdallaan?
Aikaistaa= vääntöä
Myöhäistää=kierroksia

Kumpaa halutaan? Ainakin kerran meni kansirempan yhteydessä nokkapyörä hampaan verran myöhäselle, eikä kone jaksanut nostaa kierroksia kaupunkiliikenteessä, mutta juuri ennen rajottajaa alkoi tapahtua heräämistä. Ajoituksiin pitää myös perehtyä. Näin tietenkin aina kun konetta viritetään.

Joskus, kun ajelin vielä kilpaa Fordin Kent moottorilla, niin sylinterin reunasta kalvettiin ainetta pois jottei virtaus häiriintynyt. Samaa ehdotettiin Saabiinkin joskus aiemmin. Tämä voisi toimia.

Onko niin, ettei 8v Saabin yläkerta kestä kun 6000rpm vaikka alakerta kestäisi reilusti enemmän?

Olisiko sitten viisampi ottaa viritysaihioksi 16v vapari, että saisi kierrättää 9000rpm, vai törmätäänkö taas uusiin ongelmiin?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

kms kirjoitti:
Joskus, kun ajelin vielä kilpaa Fordin Kent moottorilla, niin sylinterin reunasta kalvettiin ainetta pois jottei virtaus häiriintynyt. Samaa ehdotettiin Saabiinkin joskus aiemmin. Tämä voisi toimia.

Onko niin, ettei 8v Saabin yläkerta kestä kun 6000rpm vaikka alakerta kestäisi reilusti enemmän?

Olisiko sitten viisampi ottaa viritysaihioksi 16v vapari, että saisi kierrättää 9000rpm, vai törmätäänkö taas uusiin ongelmiin?
Sylinterin reunasta tulee kaivaa ainetta pois, kun kaivetaan kannestakin.. käytetään vaan 2.1L kannentiivistettä taikka vaihtoehtoisesti mittatilaustyönä tehtyä tiivistettä(n.1000eur).

Vakiona 8-v yläkerta kestää sen noin 6000rpm, tietty venttiilikoneiston keventyessä enemmänkin. Itsellä on tavoitteena kevennetyllä vakio kupeilla ja jousilla 7500rpm... matematiikan mukaan onnistuu, käytäntö näyttää.. (juu, kaveri tekee osa-aikatyökseen kilpureihin kansia, toinen on inssinä/opena muuan teknisessä korkeakoulussa.. niiltä saa joskus apuja hommaan.)

Jollen saa yläkertaa kestämään tahdissa mukana noilla kierroksilla, niin sitten sorvin ääreen ja uudet retainerit... tuplajousille.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Tommisbillet tekee muuten titaaniset retainerit tuplajousille melko edukkaasti.

Silmämääräisesti tarkasteltuna 8v yläkerta näyttää vankalta. Ainakin jos vertaa esim. Fordin OHC moottoriin. Fordin saa tuplajousilla, alulautasilla ja teräskeinuilla kestämään melko jatkuvaa 8500rpm. Hetkittäin jopa yli 9000 ;)

Mistä Saabin yläkerta sitten korkkaa? Onko se se, josta AStech mainitse, ettei paininkuppi paina alunperin keskelle venttiiliä. Ja tämäkö kieroksilla aiheuttaa vääntöä ja sitäkautta paininkupin vinoonmenemistä ja jumittamista? :?:

Muuten luulisi (siis edelleenkin silmämääräisesti) että 8v yläkerta tarvitsee vain alulautaset ja tuplajouset niin 9000rpm on mahdollista... ?

?
trapper
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:54

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja trapper »

Mielenkiintoista asiaa tosin aikakauaa sitte tarkoitus ois alkaa tekeen 16v moottorista kilpamoottoria omalla ruiskulla liekkö tuota vanhaa lampaatonta jetronikin laatikkoo vois jotenkin hämätä jotta saataisiin toimivammaksi kilpailukäytössä :twisted: :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukijat ymmärtäisivät asiasi paremmin, jos kirjoittaisit kokonaisia lauseita ja käyttäisit välimerkkejä, kuten piste ja kysymysmerkki
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Parhaita vinkkejä saa jokkis kuskeilta.Vannoutuneita saab miehiä löytyy vielä.Täältä savon puolelta veini siekkinen ja jussi Moisio esim. Jonkunverran tullu tekniikasta jutusteltua tauoilla.Jussi tosin enempi suosii fordin myllyä 96:sissa ja 900 satkussa mutta saabin koneisiakin löytyy.Omilla männillä kertovat olevan,tuplat,peltipakosarja,kantta laitettu ja nokka vaihdettu.Tehoja n.170-200hp.Enempikin irtoaa mutta pitoja ei enää löydy joten ei kannata jokkikseen.Ruiskuja vähempi mutta tuo 2.1l kuulema hyvä aihio myös.Kunnon peltipakosarja.nokka,kansi ja bensansyöttöä enempi tekee 140 heppaseen jotain 40hp lisää eli sinne 180hp. Koneethan kestävät saabeissa,empä muista monesti nähneeni saabbia kisoissa minkä kone levinnyt.Laatikoista ovat kehunu 4.vaihteista.Kestävämpi ja enempi pitoja viivalta lähtöön kun ykkönen pitempi kun 5 pykäläisessä.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Pohdiskelin itse että jos tästä joutaa, niin voisi omaan autoon päivittää ruiskun kun semmoinen saattaa olla pilkkahintaan näköpiirissä, tehdä kannen hyväksi kun ylimääräinen löytyy+laiteet tehdä, peltipakosarja, ja kyllähän tuo himpun jyrkempi nokka tietysti houkuttelisi, ei kuitenkaan mitään ylilyöntiä ettei mene alavääntö aivan päin metsää. Tavoitteena yhä mukava mutta hiemän ärhäkämpi kone kiihdytyksiin ja ohituksiin. Mitenkäs katsastusmies tähän reagoi? Vaatiiko todistuksen että teho on noussut vain 20% alkuperäisestä?
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja marvi »

Katsastusmiestä ei ruiskuttaminen (höhöö) tai muukaan vapariviritys kiinnosta niin pitkään kun iskutilavuus ei kasva yli 10%, et vaihda kantta toisen tyyppiseen (esim. 16V) tai paino/teho-suhde on alle 7kg/kW.

Google antoi tälläisen linkin ja laitan sen tähän vaikka siinä puhutaankin lakiasioista vain Taunuksen kannalta http://www.taunusfinland.com/keskustelu ... 0779#40779
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Mahtavaa. :) Kansihan pysyy samana, samoin iskutilavuus.
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Joo eipä nuo katastusmiehet ala kahtelemaan suurennuslasilla mitä tehty koneelle.Salilla kysyin yheltä katastusjampalta miten paljon saan satkua virittää että alatte kahtelemaan vastauksena oli jos tuntuu että 500-600hp löytyy pellin alta sit katellaan mutta eipä tollasia pikkuvirityksiä katella vanhoista autoista.Kunhan on päällepäin suht alkuperäisen näkönen.Oli sit vaikka 100hp enempi potkua.Virallisestihan esim coolerin lisäys jos ei ole alunperin on moottorinvaihto ja pitäisi tehokäyrät ottaa mutta ei aleta hifistelemään onko 140 vai 200hp.Kyllähän vaparia saa aika rutkasti piristää kun ei se näy päällepäin.Eikä esim turbon vaihto.Tottakai saattaa olla näitä pilkunviilaajia mutta en ole ikinä tavannut.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin