Pähkinä tai sitten helppo.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Pähkinä tai sitten helppo.

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

900 16v turbo milloin tullut markkinoille?
Paljonko polleja ilman kattia ja vastaavasti katin kansa ja mistälähtien on varustettu katilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

'84 ensimmäinen vuosimalli, ilman kattia 175hv, katin kanssa 160hv. Suomessa ensimmäiset mallit '90 katilla (jolloin myös lucas-ruisku ml. matalapaineturbo 145hv). Aero kuitenkin edelleen 175hv katilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Oliko jo '84 vuosimalli 16 v?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä, ensimmäinen 900 T16 (ja näin ollen myös ensimmäinen Aero) tuli 1984.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Oliko jo '84 vuosimalli 16 v?
Read my signature. 8)
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Lisäyksenä vielä. T16 "red box"- APC:llä 185hv ilman kattia. Oli tehtaan "viri sarja" :lol:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

TM ?/84

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Vuoden -84 TM:ssä on koeajossa sininen T16, muistaakseni vielä 5-ov. Combi Coupéna. Varmasti sen ajan normaaliauto-standardien mukaan huba vehje. Eikö T16:sta sitten tuotu missään muodossa Suomeen??
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

TM 11/84 numerossa koeajossa ollut T16 oli neliovinen ja väriltään hopea. Lehdessä mainittiin turbo 16 -malliston koostuvan kolmesta eri mallista: kolmioviset "normaali" ja Aero sekä neliovinen.

On taatusti ollut aikoinaan hupaisa laite. Mittaustulokset: 0-100 8,6 s, 0-400 m 16,1 s (loppunopeus 141), 0-1000 m 29,5 s (loppunopeus 176).

Kulutuskäyrä liikkui koko nopeusalueella nykymittapuun mukaan korkealla tasolla, ollen pienimmillään 80 km/h nopeudessa 8,8 l/100km. Koko koeajon keskikulutus oli 11,4 l/100 km. Täytyy tietysti muistaa että autolla oli koeajon alkaessa ajettu vain 3016 km, joten tällä lienee vaikutusta sekä kulutus- että kiihtyvyystuloksiin.

Koeajo oli otsikoitu mukavasti: "Silkkaa voimaa"
GM 900 se 2.0t -97 RE85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuuli lasikin numerossaan 11/84 vertaili 2 litraisia, ahdettuja ja ahtamattomia.
T16 arvoja siitä:
0-100 8,6
0-400m 16,2
huiput 209
10,6l/100km
80-120 5,6

Poimintoja:
"saab on raivokas ja alkukantainen"
"siviiliautona siin on sittenkin pohjimmiltaan vähän makua"
"suorituskyky, suorituskyky ja suorituskyky"
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Simbe »

Mistähän sitä löytys tietoo siitä kuinka monta tommosta T16 satkua on rekisteröity tuolloin vuonna 1984. Ois hauska tietää monenko vastaavan seassa oma 4-ovinen on aikanaan ollu, se on rekisteröity kesäkuussa -84.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Vastaa Viestiin