Öljyistä
Öljyistä
Vaihdoin vajaa 3000 km sitten teboilin 5w40 synteettiset öljyt.Pari päivää takaperin jarrutin voimakkaasti ja kappas: öljynpaineen valo vilahti.Kotona tarkistin mittatikusta pinnan: oli reilusti minimin alapuolella.En ole aikaisemmin käyttänyt ko öljyä (muita synteettisiä kyllä).Voisiko vika olla ko öljyssä.Koneen ulkopuolella ei näy tavallista poikkeavaa vuotoa.Muilla öljyillä olen ajanut likimain 20000 km yhdellä lisäyksellä.Vai alkaakohan olla konerempan aika (ajettu 470tkm)?Onko kellään klubilaisella kokemuksia vastaavasta?
En ole ajellut teboilin öljyllä.
Mutta lienee kulutukseen syynä tuo öljy .
Vaihda mobilin tuotteeseen.
Omani 410tkm ajettu ei hävitä yhtään öljyä vaihtovälillä 0w-40 mobil kyseessä
Mutta lienee kulutukseen syynä tuo öljy .
Vaihda mobilin tuotteeseen.
Omani 410tkm ajettu ei hävitä yhtään öljyä vaihtovälillä 0w-40 mobil kyseessä
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Mitä öljyjä käytit ennen Teboilin synteettisiä? En millään usko tuon öljyn laadun olevan syypää. Onko mahdollista, että täyttö olisi ollut vajaa jo alunperin? Sinuna katsoisin vielä ilmanputsarin pohjalle, onko huokunut paineella sinne, jolloin joku männänregas voisi olla levossa. Toisaalta on kuluminenkin jo vahvasti ehdolla, sen verran pitkiä vaihtovälejä olet vanhaan autoon pitänyt. Kyllähän öljy lisäyksillä tietysti osittain uudistuu.
Ritari
Eihän vaan kone ole alkanut vuotamaan? Esim. hihnapyörän takana oleva kampiakselintiiviste voi salakavalasti vuotaa öljyä moottorista, eikä hirveämpää reviirin merkkausta välttämättä ilmene parkkipaikoilla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla ollu käytössä teboilin diamond, 5w40 ja hyvin pysyny sisällä kun vaan tiivisteet kunnossa. Vuosi aiemmin öljypumpun o-renkaasta ja venttiilivarren kumeista, sillon alkoi vajua juuri muutaman tuhannen jälkeen.. Mutta nyt ei tartte lisäillä kun kunnossa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Selvisipä öljynkulutusmysteeri.Öljyt häpyivät savuna ilmaan.Hoppa alkoi savuttaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.Varsinkin kun joutui pysähtymään esim. liikennevaloihin pidemmäksi aikaa.Liikkeelle kun lähdin tuli putkesta melkoinen savuverho hetken aikaa.Lauantaina otin kannen irti ja totesin että kannentiivite vuoti öljykanavasta 1-sylinteriin.Uskomattoman vähän saabin sylinterit kuluvat käytössä vaikka takana on 472tkm. Tänään kasasin koneen ja tuntui pelittävän.Taitaa kuitenkin olla mahdollista 0,5milj kilsan saavuttaminen tällä myllyllä!
Re: Öljyistä
Vaihdoin keväällä satkuun Valvolinen MaxLife -öljyt, koska sitä niin mainostettiin. Öljy maksoi saman verran kuin esim. Shell Helix Ultra(?) 5W-40. Pitkän maantieajon ja kahvitauon jälkeen eli kone oli siis lämmin ja öljy notkeaa, kesti noin 5 sekuntia ennen kuin öljynpainevalo sammui ja koneen kolina loppui. Syksyllä vaihdoin Shellin 5W-40:set öljyt ja öljyvalo sammuu heti starttauksen jälkeen eikä kone kolise vaikka olis kuinka lämmin. Eli älkää uskoko mainoksiin. Itse en kumartele mitään merkkejä (paitsi yhtä ), mutta näkojään isolla yhtiöllä on paremmat öljyt vaikka oliskin samat viskositeetit. Muistaakseni tämä MaxLife oli vielä 10W-40. Tuli vain mieleen tuosta jutusta...tasa kirjoitti:Vaihdoin vajaa 3000 km sitten teboilin 5w40 synteettiset öljyt.Pari päivää takaperin jarrutin voimakkaasti ja kappas: öljynpaineen valo vilahti.Kotona tarkistin mittatikusta pinnan: oli reilusti minimin alapuolella.En ole aikaisemmin käyttänyt ko öljyä (muita synteettisiä kyllä).Voisiko vika olla ko öljyssä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Mineraaliöljyt
Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät
Osasynteettiset öljyt
Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.
Synteettiset öljyt
Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.
Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:
Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus
Lisäaineistus
Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.
Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät
Osasynteettiset öljyt
Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.
Synteettiset öljyt
Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.
Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:
Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus
Lisäaineistus
Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
9000CD23T kirjoitti:Mineraaliöljyt
Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät
Osasynteettiset öljyt
Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.
Synteettiset öljyt
Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.
Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:
Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus
Lisäaineistus
Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.
En voi olla kysymättä...
Onko omaa tekstiä, vai jostakin lähteestä?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
itse ajelen valvolinen syn power 5w50 talvet, ahdot lasken vajaaseen kiloon. sen 7-8t km kun ajelen niin ei laske oikeastaan yhtään.
kesäksi laitan castrolin racingit 10w60 tai 5w60, kumpaa satun saamaan ja ahdot ~1,3 bariin.
mobilia en ainakaan enää osta, joskus erehdyin ostamaan mobil 1 5w50, öljyvalohan siinä vilkahti n. 8000 kohdalla ja kun katsoin niin oli minin alla!!!
kesäksi laitan castrolin racingit 10w60 tai 5w60, kumpaa satun saamaan ja ahdot ~1,3 bariin.
mobilia en ainakaan enää osta, joskus erehdyin ostamaan mobil 1 5w50, öljyvalohan siinä vilkahti n. 8000 kohdalla ja kun katsoin niin oli minin alla!!!
Öljyistä
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun moottorilla on ajettu samalla öljymerkillä ja -laadulla pitkä matka, niin ei missään tapauksessa kannata hairahtaa toiseen öljymerkkiin. Seurauksena öljynkulutuksen lisääntyminen [ennen (ent. öljymerkki) ei syönyt yhtään 10 tkm:n vaihtovälillä]. Tämä korostuu vielä enemmän turbomoottoreissa, jollet ole halukas tekemään koneremonttia.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
näkyy olevan teksti tuolta.
http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5644;5646
Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, niin eri maissa synteettisen nimeä saa käyttää erilailla valmistetuista öljyistä.
Esim Saksalainen ei hyväksy synteettiseksi muita kuin kaasusta polymeroituja perusöljyjä, siis EHVI kama ei kelpaa, joka taas kelpaa vaikkapa Jenkkilässä.
http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5644;5646
Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, niin eri maissa synteettisen nimeä saa käyttää erilailla valmistetuista öljyistä.
Esim Saksalainen ei hyväksy synteettiseksi muita kuin kaasusta polymeroituja perusöljyjä, siis EHVI kama ei kelpaa, joka taas kelpaa vaikkapa Jenkkilässä.
95 2,3 vireessä
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Teboilin tekninen neuvonta hiukan avitti...Isolohko kirjoitti:9000CD23T kirjoitti:Mineraaliöljyt
Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät
Osasynteettiset öljyt
Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.
Synteettiset öljyt
Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.
Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:
Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus
Lisäaineistus
Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.
En voi olla kysymättä...
Onko omaa tekstiä, vai jostakin lähteestä?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#