Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Moro! Pelastin tuossa viisi vuotta taivasalla seisseen mekaanisella 8v koneella varustetun -85 900:sen paalaimen kidasta ja nyt alkaisi oleen pikkuhiljaa ensikäynnistysten aika. Mitähän kaikkea kannattaisi etukäteen ottaa huomioon? Tietysti kaikki nesteet ja suodattimet vaihtoon mutta tarvisiiko esim ruiskutussuuttimiin koskea? Saiskohan tankin jotenkin tyhjennettyä sinne mahdollisesti kertyneen veden tyhjentämiseksi? Autossa on tiettävästi kansipahvi mennyt. Se varmaan pitää vaihtaa ennen kuin mitään käynnistelyitä alkaa yrittääkään..? Onko kokemuskia/vinkkejä? Kiits!
ps. Niin pitäisi tuo kansipahvi vaihtaa, onko kellään tietoa mistä saisi kannenpultteja kasitappiseen?! :D :saab:
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kansipahvi täytyy ilman muuta uusia mikäli se on palanut. Tankkihan on siellä auton pohjassa, yhtenä vaihtoehtona napata irti vaan ja tyhjentää. Ja arvostukset että noinkin "huonosta" alat tekemään, korin kuntoahan en tiedä. :)
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Jos ei kone kokonaan jumissa, kokeilla voi esim kampiakselin päästä räikällä, kunhan ensin poistaa tulpat. Jos vesi seissyt sylintereissä noinkin kauan voi olla männät kiinni ruostuneet. Sitten se on isompi savotta, kannattaa varmaankin pohtia vaihtokonetta, jostain purkuautosta. Kannenpultteja ei mielestäni tarvitse joka tiivisteen vaihdon jälkeen uusia, mutta esim moottorikonestamosta tai jostain merkkiliikkeestä voi varmaankin kysellä.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Saahan sitä käynnistää vaikka kansipahvi olisi mennyt. Riippuu miten pahoin pahvi mennyt, meneekö vesi suoraan palotilaan, jolloin ei välttämättä käy kaikilla ja sotkee öljyt/nesteet. Jos pahvi taas falskaa ulospäin, niin ongelma pienempi.

Voi olla työlästä ruveta tankkia irrottelemaan, tankin olla olevat pannat on varmaan niin jumissa. Suosittelen heittämään tankkiin vaan tyyliin Masinolia, mikä kompensoi kondensiovettä.

Mutta onnea matkaan, toivottavasti männänrenkaat ei ole jymähtäneet paikoilleen.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensinnäkin sylinterissä voi olla vettä ja käynnistyksessä voi tulla turhan jäykkä puristustahti, kun vettä yritetään puristaa kokoon. Toinen seikka, vesi on voinut liotella karstat irti ja on keko moskaa männän päällä toisessa reunassa, joka tilsitään kantta vasten... Palanut kansipahvi on tuskin korjautunut seisonan aikana. Neuvoisin ottamaan sylinterikannen irti ja teräsviivaimella tarkastaa suoruuden. Putsii sylinterin ja kannattaa katsoa venttiilien kunto. Jos on ok, niin uutta kansipahvia vaan paikalleen. Kannenpultit vaan riviin ja vertailu että kaikki saman pituiset. Ei niitä näissä tarvitse uusia, jos vaan on oikeisiin momentteihin aiemmin kiristetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Joo kiitokset näistä! Eiköhän ole varmuudeksi parasta avata kansi. Auto on muuten ihan "hyvässä kunnossa" ja kori suht ruosteeton sekä on tiedossa että se on ihan ajettu paikoilleen aikanaan, katsotaan...
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

On sisustan verhoilu pysynyt kuosissa..?
Tarkoitan ettei ole ilmestynyt hometta yms...penkkeihin ja muuallekkin.
Meillä seisoi voortin katiska vuoden pihalla, tässä ajassa oli jo penkit homeessa.
8v koneella varustetun -85 900:sen
Mistäpäin tällaisen löysit..?
Sillä kysyn kun tietääkseni minun vanha 900i vm-84 Combi ( pystykeula )
On kuuleman mukaan ajettu johonkin saunan tms..taakse ilmeisesti konerikon takia.
Mutta tuo sinun autosi on vm 85 ja kaasari versio.
Oliko tuossa muuten strömbergin kaasuttimet...?
Jos on niin kannattaa katsoa että siellä on öljyä.
ruiskutussuuttimiin koskea?
Taitaa se sittenkin olla 900i
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Baas900
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kuvia kiitos? 8)
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Vilpitön anteeksipyyntö sekavasta ilamisusta! :D Sisusta on siis verrattain hyvässä kunnossa viisi vuotta seisseeseen autoon mutta kyyllä kattoverhoilu on homeessa ja roikkuu.. Mutta muuten hyvä. Auto on Kangasalta ja sain sen tuttavaltani, joka ei tehnyt sillä enää mitään, mitän oli romuttamoon laittamassa. Auto on siis kahdeksan venttiilisella koneella ja mekaaninen ruisku. Kuvia koitan laittaa mahdollisimman nopeesti!
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

https://www.google.fi/search?q=Pyry94%2 ... 1280%3B960 Tuossa vähän kuvia autosta, löytyi ihan googlaamalla näköjään.. :lol:
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Hurjan näköinen.... mutta eiköhän siitä hyvä tule. :wink:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja mestari »

ennenvanhaan kun ostin vuosia seisseitä 96 malleja legendaarisen auto-julinin konkurssiloppuun myynnistä ummeljoki-anjalankoski-myllykoski akselilta, en tarkaan enää muista nin herättely henkiin tapahtui nopealla aikataululla:
akku kiinni , pensaa kaasariin ja jos heräsi nin sitten koeajolle missä todettiin yleensä vähintään laatikko paskaksi.
yhdessä autossa oli jo moottori mennyt hieman nahnikkaaseen ja se ei kurkuaan selvittänyt vaikka traktorilla hinasi, ei auttanut muuta kuin sen verran konetta raottaa lootasta että sai rautakankea väliin ja vauhtipyörästä hieman alkulähtöä ja mosa kiinni ja traktorilla muutama kunniakierros niin vot johan lähti, meinaan kuusaan kuormaan, sillä mitään tehnyt, kaikki oli kyllä ihan skeidaa mitä sieltä osti.
mukaanlukien paineilmaräikän jonka huusin (kotona paljastui että ei siellä ollut edes sisuskaluja) :?
mutta sellaisia ne huutokaupat on, siitä tulikin mieleen että puolustusvoimat myy kalkussa 14.5 taas hyvää kalustoa :P
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Juu no eipä siinä ensikäynnistylyssä vissiin ihmeellisiä proseseseja ole tarvinnut käydä! Mielenkiintoinen tarina, varmaan ajalta jolloin 96:siä vielä oli vähän enemmän ja niitä huonompia raaskikin laittaa Kuusankosken kuormaan. Nykyään taitaa olla jäljellä enää niitä sen ajan hyviä, nykyään yhtä huonoja kuin silloin Kuusaan lähteviä jäljellä...?

Tuon 900:sen pelastin siis paalaukselta ja sain sen täysin ilmaiseksi ja lähdin siitä että kokeilen jos auton saisi vielä leimaan, ja jos ei saa, esimerkiks tekniikan osoittautuessa täysin sudeksi, pistän sen vaikka varaosa/projekti -autona myyntiin. Samalla saa vähän roplattavaa ja voipi kartoittaa omia automekaanikontaitojaan! :lol: Jos se nyt suoraa olisi lähtenyt paaliin, olisi taas mennyt yhden verrattain ruosteettoman auton verran osaa liian aikaisin kierrätykseen.. :wink:

Kieltämättä noissa googlettamissani kuvissa jotka ovat minulla toisella foorumilla auto näyttää aika kauhtuneelta johtuen jo pelkästään tuosta päälleen saamastaan vehreydestä. Nyt auto on pesty eikä enää näytä niin lohduttomalta ja tarkoituksena olisi lähipäivinä asentajakaverin kanssa alkaa irrottaan kantta irti ja katsomaan mitä se on syäny!
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Suunnitelmat kuullostaa hyvältä. Laitahan tänne sitten paljon kuvaa ja juttua.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kannattaisiko pohjan kunto ensin tutkia huolellisesti, ennenkuin näkee vaivaa tekniikan läpikäymiseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin