Turbo noppia Suomessa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Virallisesti siinä saatetaan törmätä lain termiin "mallisarja". Jos olen oikein ymmärtänyt, pitäisi joku tyyppihyväksyntänumero tai vastaava olla sama, jotta autot olisivat samaa mallisarjaa. Eli vaikka autot olisi oleellisilta osiltaan täysin samanlaisia, homma voi kaatua byrokratiaan.

Sama ongelma voi olla esim. konsernivehkeillä, joissa alusta ja käytännössä kaikki ajamiseen liittyvä tekniikka on samaa, mutta autot ovat eri merkkiä. Oma Oldsmobileni on rungoltaan ja alustaltaan sama auto kuin mm. Chevorlet Caprice ja jopa 90-luvun Impala SS, mutta ei taitaisi konttorilla mennä läpi, jos haluaisi käyttää vertailumoottorina SS-Impalan 260 hv konetta.

Oldsini muutoskatsastuksessa isolohkolle onni oli taas se, että mallisarjaan on saanut 403 cid konetta. Jos auto olisi teknisesti vastaava saman vuoden Chevy Caprice, olisi isolohkon kuutiot menneet vertailumoottorirajan yli, koska samanikäiseen Chevyyn sai suurimmillaan 350 cid koneen.

Tietenkin jos sattuu olemaan niin onnellisesti, että 99 ja 90 on jossain Trafin kirjoissa samalla hyväksyntänumerolla, niin ei muuta kuin hakemaan Trafilta tarvittavat dokumentit ja lukemaan lakia konttorille!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja timotn »

Muistelen että oulussakin olisi ollut turbonoppa joskus 90-luvun puolenvälin huiteilla, varmaksi en tosin sano.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja pka »

http://koti.kapsi.fi/~pka/saab/AUT_4506.JPG

Kuva on otettu Tampereella Wappuna 2001. Ja koska vuonna 2001 digikuvat olivat vielä aika huonoja, niin kerron että kuvassa on metallivihreä 90 jossa on Airflow-sarja sekä muistaakseni custom nahkasisustus. :lol:

Huhujen mukaan pellin alla oli T16 tekniikka joka oli leimattu joskus "vanhaan hyvään aikaan". Rekisterinumero kertoo että auto on viimeksi katsastettu 2003 ja viimeinen omistaja on tampereelta.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuossa on vielä tuollainen ylikylän airflow-sarja, kun helmoissa on tollaset "lisäpalat"...

Missä lie nykyään, varmaan jossain odottaa, kuten minunkin airflow saabbi..paksun pölykasan alla....
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

Jos vaan vaihtaa sen myllyn eikä puhu kenellekään mitään. Vuosikatsastuksessa saattavat testata akun kiinnitystä konepellin alta, silloin kannattaa pitää naama peruslukemilla ja jutella vaikka säästä.
wippe
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2008 20:56
Paikkakunta: Kärkölä/Mikkeli

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja wippe »

eikait se niin vaikeeta pitäis olla ;) http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
"Ite ku tekee, ni saa just sellasen ku tulee" -wippe #1419
#9-3 2.3T -99 NT stage:X v.2.2Re.. # 900 T16 -88 #99 GL T8 -84 #900 i16 2.0 -92#900 2.0i -97#Turbo 006 ex: 90, og 900 i8, ng 900 2.0i, og 9-3 2.0t, ng 9-3 Turbo X
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

En usko että tuolla ohitetaan lain pykälän käsitystä mallisarjasta - ainakin hyvät puheenlahjat saa olla jotta inssille menee läpi.

Tuota samaista brosyyriä kyllä esittelin, kun satkun muutoskatsastin, mutta ei se juuri katsuria kiinnostanut.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

wippe kirjoitti:eikait se niin vaikeeta pitäis olla ;) http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
Hetki piti miettiä että mikä helvetti tuo 600 on :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbo noppia Suomessa?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo, ei tolla lapulla Suomessa saa 90:stä tehtaan turbokiululla leimattua. Menee mallisarjan mukaan, tehokkain + 20 pinnaa lisää. Ei auttanu esim 99:n leimaamisessa t16 moottorille, heppoja liikaa... Penkin kautta omavalmistemoottorilla. Pari tehny, molemmissa sama homma, joskin eka meni t16 kat koneella ja 160 hp ihan luovuttajauton papruilla ja nivaskalla papereita joilla todistettiin alustan, tukivarsien, ohjauksen yms yhteneväisyys 99 turboon. Tuo paperinivaska pitäisi olla vielä tallella, siinä on mm. maahantuojan lappukin todistuksena, kun mikrofilmiltä tutkittiin tukivarret ja kaikki, että on vastaavia.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin