900 turbo ja tulpat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Auto 900s vm 90. ahdot nostettu 0.6. Motonet möi tulpat bosch platinum lämpöarvoltaan 6. Ohjekirjaa katsellessa näyttäs olevan vapariin nuo.seiskoja suosittelee kirja. ne alunperin olikin nyt kun muistelen...vkl huomasin nykimistä ja ahdistamista max ahtopaine alueella kun kone oli suht kuumana kaupunkipyörittelyn jälkeen.Voisko johtua tulpista? ajettu 30tkm näillä kutosilla mutta ahdot ollu 0.3 tasoa enimmäkseen.nyt eka lämpimät kelit näillä ahdoilla. virranjakajan koppa ja pyörijä ajettu alta 10tkm.puhdistin varuilta.ilmanputsari viime kesänä puhistettu.Laatikko oljyä lisäsin(automaatti) oli alarajassa.Eilen viileä sadekeli eikä nyhtäny enää....Epäilen itse tulppia koska viileä keli vaikutti myönteisesti.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse kokeillu motonetin boschin platina halpistulppia ja ei toiminut eli nyki, räki ja paukkui. NGK BCP7EVX ovat kalliimmat mutta auto toimii kuin kello ja kestävät paljon pidempään (noin 40-60tkm) toimintakuntoisina

Muistaakseni joku toinenkin NGK 7ES versio pitäisi pelittää, löytynee etsi napiila haullakin esim. " ässä mitkä tulpat, tulppien sopivuus".
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Osittain vastaavia kokemuksia. Ajoin boschin platinoilla n. 15tkm ilman ongelmia, viime syksynä alkoi satunnaisesti nykiä yli 0,5bar ahdolla. Muuten toii normaalisti.
Äskettäin vaihdoin sitten nuo kalliimmat ngk:n platinat ja samalla uudet bougicord tulpanjohdot, vanhat oli jo muotoonsa kovettuneet ja yhdessä vastusta hieman reilusti.

Nyt toimii erinomaisesti, ei nypi ahdoilla, mullakin yläraja siinä 0,6 tietämillä. Enpä tullut aloittaneeksi pelkkien tulppien vaihdolla joten varmaa ei ole kummasta kiikasti..

Mikko l
900 SA m90
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kävin kahtoo tulppatarjonnan.saabin omassa ohjekirjassa oli muistaakseni nuo kuparin mainitsemat ngk tulpat.tilaustavaraa olivat muistaakseni 17e kpl..aika suolasia...motonetin kone löyti ngk:lta perud halpista 2,9e kpl. Ja ngk platiumia hintaan 11,95 kpl... Näistä joku lienee hyvä. Saattashan tuo halvinkin pelittää? En muista tarkempaa mallia mut 7 lämpöarvo ja ei häiriösuojattu.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja aero »

Kupari kirjoitti:Muistaakseni joku toinenkin NGK 7ES versio pitäisi pelittää, löytynee etsi napiila haullakin esim. " ässä mitkä tulpat, tulppien sopivuus".
BCP7ES on tuon perustulpan malli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä, aero muisti :) tuon perustulpan

tuolla muuten lisää juttua ässän tulpista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kae+tulpat

Kokeiltu muuten jo edellisessä ässässä myös motonetin silikonisarja matalapaineiselle eikä korotetuilla 0,55 tai 0.85 ahdoilla ainakaan toiminut edes ngk tulpilla.
Yksi sarja Bougicordit kiinni ja on toinenkin bougi sarja myös varalla. Ahdot mulla nyt 0,85bar.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja haffu »

Hyvinhän tosiaan nuo BCP7ES:t toimii. Ajelee ehkä lyhyemmän aikaa mitä BCP7EV. Ja kun yhden platinasarjan hinnalla saa kuitenkin neljä sarjaa normitulppia.

Edellisen omistajan toimesta oli 6-lämpöarvon tulpat ja näillä hyytyi yksi kaunis sateinen päivä moottoritien varteen. Parin päivän seisonnan jälkeen kävi ilman ahtopaineita normaalisti, mutta kun vähänkään sai ahtoja niin loppui kipinä 3.-pytystä. :lol:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

joo haen tänään BCP7ES tulpat...raportoin häviääkö nyhtäminen.Johot jo uusinkin.Kiitos vinkeistä kaikille.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja jus »

Muista säätää tulppien kärkiväli 0,6 - 0,7 mm ennen asentamista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Väsähtänyt puola osaa kanssa tehdä nykimistä ja ongelmia, jota näyttää johtuvan tulpista. Kun oikein sopivasti heikko kipinä, niin tulpat jopa karstautuu enemmän, kuin hyvällä kipinällä ja lisäksi polttoaineenkulutuskin nousee. Kokemusta on. Tuon turbo 99:n kera koin ongelmia baarin ahdoilla sytkän pätkimisenä. Auttoi, kun pienensi kärkivälin sytytystulpasta 0,5mm:iin. Samalla tosin heikkeni alavääntö. Kun sitten tajusin vaihtaa puolaksi MSD Blaster 2 -tehopuolan loppui temppuilut täysin ja tulppien kärkivälin pystyi kasvattamaan 0,8mm:iin ilman pätkimistä ahdoilla. Alavääntökin parani isommalla kärkivälillä 1000-1500rpm välillä, kun kipinässä oli kunnolla puhtia. Jos tuollaisen tehopuolan asentaa, niin pitää muistaa modata puolan kiinnitys. Sen kuuluu olla pystyssä, eikä poikittain kuten tuppaa näissä Saabeissa olemaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä Mertmi :) että otit tuon msd puolan esiin, tilasinkin :wink: sen samantien
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Vaihettu NGK BCP 7ES tulpat ja kärkiväli säädetty 0.7mm.Ei nyhdä enää...Eli entiset tulpat liian kuumat.Kiitos vinkeistä!
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mertmi kirjoitti:Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
Tästä jos saisi lisää tietoa niin olisi kiva! Lisäksi myös suosituksia hyvistä tulpanjohdoista kuulen mielellään, sekä malli, ostopaikka että hinta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbo ja tulpat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

f-19 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
Tästä jos saisi lisää tietoa niin olisi kiva! Lisäksi myös suosituksia hyvistä tulpanjohdoista kuulen mielellään, sekä malli, ostopaikka että hinta.
Oli jo unholassa tämä, katson huomenna sen numeron.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin