Uliseva 900 turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Vaihdoin tänään öljyt. Eikä siinä mitään erikoista, ennen sitä kaikki toimi niinkuin pitääkin. Yritin huoltotoimenpiteiden jälkeen startata: ensin kuului ulinaa sitten käänsin avainta start-asentoo. Mitään ei tapahtunut. Yritin uudelleen, virtapäälle -) ulinaa-) ulina vaimentui-) starttaus-) eikä mitään tapahtunut. Starttia on koputeltu, virtaa on, sulakkeet katsottu ja yms. Auton vanha omistaja kertoi viasta, joka esiintyy sillointällöin. Vikaan ei kuitenkaan koskaan ole löytynyt vastausta, mistä on oikein kyse?
Liikaaa romua
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja marvi »

Mistä se ulina tulee, hytistä, konehuoneesta, pihalta? Palaako kojetaulussa valoja kun laittaa starttausasentoon, pyöriikö puhallin?

Kaikkien aikojen lottopotin kunniaksi oma arvausrivi:

-Virtalukon pohja
-Virransyöttö akulta startille, maadoitukset, kaapelit?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

:lol: . Kapiinista ulina tulee. kojetaulun valot syttyvät ja bensamittarin viisari pingahtaa. Puhallin tai yksikään hihna ei liikahtanut.
Liikaaa romua
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuleeko ulina kabiinin etu- vai takaosasta? Bensapumppu? Useamman vian yhdistelmävaikutus, bensapumpun vika kyykyttää vanhaa akkua ja tipahtanut jännite ei saa vanhaa ja lähes kuollutta startin solenoidia vetämään?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Etu-osasta. Autossa on joskus muinoin ollut asennettuna käynnistyksenesto. Olisi se syy. Solenoidia myös koputeltu. Auto sai virtansa käynnistykaapeleista.
Liikaaa romua
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Okei, tuo sulkee täysin pois mun edellisen viestin pohdinnan. Tuo entinen ajonesto voisi kyllä olla looginen syypää marvin ehdotusten lisäksi, riippuen miten poisto on suoritettu. Saatko ulinaa talletettua ja nettiin kuuluville?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

aero kirjoitti:Okei, tuo sulkee täysin pois mun edellisen viestin pohdinnan. Tuo entinen ajonesto voisi kyllä olla looginen syypää marvin ehdotusten lisäksi, riippuen miten poisto on suoritettu. Saatko ulinaa talletettua ja nettiin kuuluville?



Varmasti! On vain perinmerkillistä, että vika on jo havaittu pitkänajankuluessa, mutta sen aiheuttajaa ei ole saatu selville etsinnöistä huolimatta. Auto on lähtenyt pienen huilin jälkeen taas käyntiin, toivottavasti tälläkinkertaa. Todellakin haluan tietää mistä tämä johtuu sillä ei ole mukavaa jäädä esim Kilpisjärven ABC:lle kun :saab:i ei starttaa.
Liikaaa romua
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Ettei vaan olisi vielä paikoillaan keskuslukon,ajoneston ja varashälyttimen ohjausboxi siellä kuskin jalkatilan ilmantuloputken päällä.(rattiakselin alla)
Jos se boxi on ja sinne menee vielä piuhat niin ulina ei lopu ennen kuin ottaa akunkaapelin irti parhaassa tapauksessa ei silläkään jos on patteri varmistus sireenillä.
Vaikka olisikin ns. purettu tuo ajon esto niin laatikko kyllä ulisee yhä edelleen aina kun avaat oven ja kytket virran päälle,loota aktivoituu varsinkin jos sattuu vielä olemaan ovisummeri ja valojen varoitus kso. laatikossa.
Tutkippa tuo?
Yksi ruuvi irti kuskinpuolen putkesta ja reilu taivutus voi tuurillaan nähdä näkyisikö siellä "mustaa älylootaa"? Viisainta purkaa kaikki pois,nämä samat oireet oli mulla eräässä 900.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

mooritz kirjoitti:Ettei vaan olisi vielä paikoillaan keskuslukon,ajoneston ja varashälyttimen ohjausboxi siellä kuskin jalkatilan ilmantuloputken päällä.(rattiakselin alla)
Jos se boxi on ja sinne menee vielä piuhat niin ulina ei lopu ennen kuin ottaa akunkaapelin irti parhaassa tapauksessa ei silläkään jos on patteri varmistus sireenillä.
Vaikka olisikin ns. purettu tuo ajon esto niin laatikko kyllä ulisee yhä edelleen aina kun avaat oven ja kytket virran päälle,loota aktivoituu varsinkin jos sattuu vielä olemaan ovisummeri ja valojen varoitus kso. laatikossa.
Tutkippa tuo?
Yksi ruuvi irti kuskinpuolen putkesta ja reilu taivutus voi tuurillaan nähdä näkyisikö siellä "mustaa älylootaa"? Viisainta purkaa kaikki pois,nämä samat oireet oli mulla eräässä 900.

Tuo oli erittäin hyödyllinen tieto, kiitos siitä!!! Todellakin ehdin viimesyksynä ajaa autolla noin 40 km, jonka jälkeen auto laitettiin seisontaan. Joka kerta kun käänsin avainta kuului jostain uumenista ulinaa ja se kestää noin viisi sekkaa jonka jälkeen loppuu.
Liikaaa romua
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Älyloota voi sijaita myös keskikonsolin sisällä.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

mooritz kirjoitti:Älyloota voi sijaita myös keskikonsolin sisällä.
Kertooko se lootan toimivudesta jos jälkiasennettu led-merkkivalo vilkkuu. Tutkin ekaks sen kuskin jalkatilan ja kahton löytyykö sieltä mitään lootaa.
Liikaaa romua
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Valon vilkkuessa loota on aktiivinen eli toiminta kuntoinen ja valmiustilassa.
Sinulla on siellä tämmöinen piilossa jossakin?
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Okei kahtotaan kahtotaan
Liikaaa romua
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:
aero kirjoitti:Okei, tuo sulkee täysin pois mun edellisen viestin pohdinnan. Tuo entinen ajonesto voisi kyllä olla looginen syypää marvin ehdotusten lisäksi, riippuen miten poisto on suoritettu. Saatko ulinaa talletettua ja nettiin kuuluville?



Varmasti! On vain perinmerkillistä, että vika on jo havaittu pitkänajankuluessa, mutta sen aiheuttajaa ei ole saatu selville etsinnöistä huolimatta. Auto on lähtenyt pienen huilin jälkeen taas käyntiin, toivottavasti tälläkinkertaa. Todellakin haluan tietää mistä tämä johtuu sillä ei ole mukavaa jäädä esim Kilpisjärven ABC:lle kun :saab:i ei starttaa.

Juu ei onnistu puhelimella ainakaan. Akku on autossa aivan surkea ja liianpieni, on tarvinnut käynnistyskaapeleidenkäyttöä aina startatessa. Laitoin akukengän takaisin kiinni, painoin myös hätävilkut päälle. Kuuluin nopeatempoista naputusta eikä muuta voisiko muukin edelllämainittu vika viitata, että jokin rele on hajonnut?

?
Liikaaa romua
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Uliseva 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Edellisessä viestissäsi taisitkin itse jo syyn kertoa.

Jos autosi akku liian pieni ja muutenkin huonokuntoinen (oikosessa, kenno hajalla jne) ja apuvirralla olet sen kokoajan laittanut käyntiin niin se vika on mun järjen mukaan juuri siinä.
Eli uusi riittävän iso akku tilalle.
Ulina tullee laturista joka työntää täyttä latinkia akulle.
Releen napsutukset taas kun virta akulta sinne pätkii.
Hälyttimen ohitus niin ei sekoile eikä pura akkua.
Laturin jännitteensäädinkin kantsinee myös katsoa, voi olla hiilet lopussa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin