Vaihdekeppi tökkii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Vaihdekeppi tökkii

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tänä aamuna lähtiessäni töihin peruutin autoni pihasta ja tarkoituksena oli lähteä eteenpäin niin eipä mennyt ykkönen päälle. Kakkonen ja nelonen menivät. kokeilin paikalla menisikö viitonen päälle niin peruutusvalot syttyivät. (mistäkö tiedän?, no kun on sivuperuutusvalot edessä) ilmeisesti vika johtuu pakkisalvasta tms. koska aikani keppiä sohittua alkoi kaikki toimia Ok.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Voisin myös veikata kankeutta vaihdelootassa, joka tulee Saapeihin (ainakin 900) iän myötä. Omassa autossa pätee kylmäpeikon yllättäessä helppo kikka: polkaisee vapaan ollessa päällä kytkimen reippaasti pohjaan ja heittää sitten haluamansa vaihteen sisään. :P
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Mulla toi iän myötä laatikkoon tuleva kankeus (keppi takkuaa ja vaihteet ei mee päälle) on jo parista autosta hävinnyt vaihtamalla laatikkoöljyt.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Jaa-a. Täytyypä kokeilla. Josko ne sitten pakkasella vanhat öljyt tahmautuvat ja hyytyvät? Eikös se öljym viskositeetti kasva iän myötä?.. :roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nyt alko mullaki keppi tökkimään, eli menee 2, 4 ja pakki päälle.
se jää jumiin jos kakkosella keppi pääsee pyörähtämään.
eli missä vika?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaisi ottaa se kuminen haitari pois ja katsoa, onko vaihdekepin tyvessä olevat kolme ruuvia kireällä. Mun satkusta yksi kierteistä on pettänyt, liekkö ollut ruuvi löysällä ja aikansa rempauduttuaan reikä väljistynyt ja kierre mennyt pilalle :cry:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso samalla sieltä konehuoneen puolelta että se "klemmari" on kiinni
joka yhdistää vaihdetangot..!

Omaan satkuuni aikoinaan oli vaihdettu 10W30 moottori öljyt laatikkoon
voitte uskoa että oli pakkasaamuna vaikeata lähteä, autoa piti lämmitellä
puoli tuntia ( moottori käynnissä ) ennenkuin edes ajatteli laittavansa
vaihdetta päälle.. :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä laatikko muuten toimii aika hyvin. ihmetyttää vaan että se keppi pyörähtää vain kakkosella akselinsa ympäri vastapäivää 1/4 kierrosta ja jumittaa.
kai tarvii sitten kabiinin puolta vähän purkaa ja katsoa mikä siinä on.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Omassa autossa ei mene vitonen suoraan neloselta päälle, vaan keppi pitää käyttää vasemmassa laidassaan ja sitten vasta vitoselle, että saa vitosen päälle :/. Sama homma koskee myös pakkia...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 10:55

Viesti Kirjoittaja JK »

Mertmi kirjoitti:Kannattaisi ottaa se kuminen haitari pois ja katsoa, onko vaihdekepin tyvessä olevat kolme ruuvia kireällä.
Mulla oli myös sama vika. Vaihteita joutui hakemaan ja keppi tuntui katkenneelta lampaan jalalta. Paikallinen Saab-guru sitten laittoi ne ruuvit kiinni ja nyt toimiii kuin mersun keppi. On kuulemma ainakin joissakin malleissa hyvinkin yleinen vika, jotku on kuulemma sen takia turhaan vaihtanut laatikoita.
Vastaa Viestiin