Ruiskupumpun testaaminen 900i -16v
Ruiskupumpun testaaminen 900i -16v
Tapaninpäivän iltaa!
Velipojan 900i-16v -90, mittarissa 360000 on tässä syksyn ajan oirehtinut seuraavasti: kylmänä käynnistyy ok, kakkosella ottaa kierroksia ja kiihtyykin, mutta sitten kierrokset eivät enää nouse yli 3000.
Tulpat, johdot, virranjakajan kansi, polttoainesuodatin vaihdettu, pirtua pantu tankkiin...
Foorumia tutkiessa ajatukset siirtyivät polttoainepumpun suuntaan, ohjeetkin napojen 15 ja yhdistämisestä polttoainepumpun releeltä.
Mistähän ko rele/navat löytyvät, 8 venttiiliselle näytti olevan releen paikka sulakerasian jatkeena mutta tässä autossa siinä ei ole relettä.
Onko muita diagnoosivihjeitä?
Velipojan 900i-16v -90, mittarissa 360000 on tässä syksyn ajan oirehtinut seuraavasti: kylmänä käynnistyy ok, kakkosella ottaa kierroksia ja kiihtyykin, mutta sitten kierrokset eivät enää nouse yli 3000.
Tulpat, johdot, virranjakajan kansi, polttoainesuodatin vaihdettu, pirtua pantu tankkiin...
Foorumia tutkiessa ajatukset siirtyivät polttoainepumpun suuntaan, ohjeetkin napojen 15 ja yhdistämisestä polttoainepumpun releeltä.
Mistähän ko rele/navat löytyvät, 8 venttiiliselle näytti olevan releen paikka sulakerasian jatkeena mutta tässä autossa siinä ei ole relettä.
Onko muita diagnoosivihjeitä?
"jos kaikki maailman autot laitetaan peräkkäin päiväntasaajalle, niin kyllä joku Saabilla lähtee ohi..."
Bensapumppua en vielä tutkisi, jos käynnistyy ja muuten pysyy käynnissä.
Sytytykseen liittyvää vikaa voisi etsiä tutkimalla Hall-anturin johtolittimen tai itse anturin. Taikka sytytyksen pääteasteen. Erityisesti jos kierroslukumittarin näyttämä menee nollaan jossain vaiheessa tai muuten ei vastaa todellista kierroslukua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13236
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13151
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10092
16-venttiilisessä ei ole samanlaista erityisen vikaantuvaa bensapumpun relettä kun 8-venttiilisessä. Rele(et) lienevät ruiskuboksin vieressä apukuskin jalkatilassa. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan isoimmat epäilykset kohdistune sinne päin?
Sytytykseen liittyvää vikaa voisi etsiä tutkimalla Hall-anturin johtolittimen tai itse anturin. Taikka sytytyksen pääteasteen. Erityisesti jos kierroslukumittarin näyttämä menee nollaan jossain vaiheessa tai muuten ei vastaa todellista kierroslukua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13236
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13151
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10092
16-venttiilisessä ei ole samanlaista erityisen vikaantuvaa bensapumpun relettä kun 8-venttiilisessä. Rele(et) lienevät ruiskuboksin vieressä apukuskin jalkatilassa. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan isoimmat epäilykset kohdistune sinne päin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ja jos pintakaasulla toimii vaikka kuinka koville kierroksille mutta vain ahdoilla meno tyssää, niin vika voi olla myös ahtimen imuputken "kumilutterossa". Mulla meinaan teki sen, että kun polkaisi, niin viimeistään 4000rpm jälkeen veto loppui kuin seinään, mutta kaasu pohjassa jaksoi pitää saavutetun vauhdin(kaasua löysäten tietenkin luttero taas palautui muotoonsa).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: Ruiskupumpun testaaminen 900i -16v
sytytyksen pääteaste? Oireileeko kierroslukumittarikin?saakat kirjoitti:
Onko muita diagnoosivihjeitä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Puhdistettiin kaikki liittimet ja hieman pirteämmin kulkee, kuitenkin nykii edelleen.
Varaosaliikkeessä autosähkömies epäili ilmamassamittaria, silmämääräisesti päällepäin platinalanka näyttää olevan ehjä,eikä paskaakaan ole. kun ilmamassamittarin piuhan irrotti niin oireilu oli kyllä vähän samanlaista mutta CE valo alkoi palaa.
Kuinka hyvin testerit näyttää vanhakoppaisen vikoja?
Kierroslukumittari tuntuu vastaavan vetoja.
Sytytysyksikköä en vielä vaihtanut.
Varaosaliikkeessä autosähkömies epäili ilmamassamittaria, silmämääräisesti päällepäin platinalanka näyttää olevan ehjä,eikä paskaakaan ole. kun ilmamassamittarin piuhan irrotti niin oireilu oli kyllä vähän samanlaista mutta CE valo alkoi palaa.
Kuinka hyvin testerit näyttää vanhakoppaisen vikoja?
Kierroslukumittari tuntuu vastaavan vetoja.
Sytytysyksikköä en vielä vaihtanut.
"jos kaikki maailman autot laitetaan peräkkäin päiväntasaajalle, niin kyllä joku Saabilla lähtee ohi..."
Polttoainepumpun testaamiseksi ei kai löydy muita konsteja, kuin kuunnella käykö pumppu, jos starttaa, jos ääntä ei kuulu, ota tavarasäiliön pohja pois ja laita yleismittari (mustan ja harmaan muistaakseni) johtojen väliin ja starttaa starttauksen aikan jännitteen pitäisi nousta pa-p:n johdoissa 11,5V:iin . Jos pumppu käy kuuluu sellainen ulina sieltä tankista (L jetronic 2.4). Se, toimiiko pumppu täydellä teholla selvinnee parhaiten kai sillä, että kytkee painemittarin tulevaan banjoliittimeen. Tätä järjestelmää käyttää Endurance saloon luokkaa ajava tiimi 2,7l BMW:ssä (Motronic järjestelmä). Jos pa- pumppu lakkoilee se aihauttaa käyntihäiriöitä jonkinaikaa ennenkuin sitten simahtaa lopullisesti ja auto on sen jälkeen aivan mykkä. Pa- pumppu käynnistyy, kun startataan ja jää käyntiin, jos moottori käynnistyy, jos ei, pummppu pysähtyy hetken kuluttua(kuuluu vaimea naksahdus hanttarin jalkatilasta pa-pumpun rele päästää).
On vähän ikäänkuin SAABIN tyyppivika.
On vähän ikäänkuin SAABIN tyyppivika.
Velipoika katosi eilen 900S:lla, jonka löysi pihastani, soitteli että kun auto matkustajien ympärillä vaihdettiin niin nykiminen loppui kertalaakista ja kuulemma suorituskykykin parani...
Tänään olen sitten mäenlaskun salliessa tutkaillut vielä ilmamäärämittaria oheisen linkin ohjeiden mukaan http://nohkola.cjb.net/saab.
Voltit nousi 2,06:sta tyhjäkäynnillä 3,05:een n.4500r. eli vaikuttaa toimivan.
Potikka olikin yllättäen asennossa 953 ohmia kun säätöalue sivun ohjeiden mukaan oli 300-800. Kun säädin potikkaa alle 800 niinn yllättäen auton käytös muuttui selvästi, lienee edellinen omistaja säätänyt katsastukseen hieman tukkoiseksi koneen.
Vienpä ensiviikolla pajalle co säätöihin, josko vika olisikin vain tässä.
Hyvää uutta vuotta ja kiitoksia vihjeistä!
Tänään olen sitten mäenlaskun salliessa tutkaillut vielä ilmamäärämittaria oheisen linkin ohjeiden mukaan http://nohkola.cjb.net/saab.
Voltit nousi 2,06:sta tyhjäkäynnillä 3,05:een n.4500r. eli vaikuttaa toimivan.
Potikka olikin yllättäen asennossa 953 ohmia kun säätöalue sivun ohjeiden mukaan oli 300-800. Kun säädin potikkaa alle 800 niinn yllättäen auton käytös muuttui selvästi, lienee edellinen omistaja säätänyt katsastukseen hieman tukkoiseksi koneen.
Vienpä ensiviikolla pajalle co säätöihin, josko vika olisikin vain tässä.
Hyvää uutta vuotta ja kiitoksia vihjeistä!
"jos kaikki maailman autot laitetaan peräkkäin päiväntasaajalle, niin kyllä joku Saabilla lähtee ohi..."