Cee ryppyilee aamuisin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cee ryppyilee aamuisin

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Suakeli!

Nyt on alkanut työjuhta pitämään känkkäränkkää aamuisin.

On joka aamu n. tunnin narun nokassa. Ei pitäisi olla kylmästä koneesta kiinni homma.

En ole vielä uusinut tulppia, virrajakajan kantta, pyörijää.

Oireina on seuraavaa:

Starttaa avaimeen hipaisemalla, melkein ilman ryyppyä. Käy heti tasaiseen ja nätisti.
Käy muutaman hetken ja sitten brrrrrrrooooo-o-o-o-oo put köh.

Startatessa uudelleen pitää muutaman kerran yrittää. Aina kun kääntää virrat pois, kuuluu pieni jälkikäynti. Jos väännät uudelleen käyntiin, heti sen jälkeen hörähtää samantein tulille.
Kuitenkin tekee tätä useita kertoja.

Ajamaan on pakko mennä, kun on töihinkin päästävä. Kaasua on annettava vaan ja toivottava, ettei sammu valoihin.

Töistä lähtiessä on taas oikein iloinen lähtemään ajelulle...

Kaasari on käyty läpi tovin aikaa sitten. En usko, että se on siis siitä kiinni. Bensalinja pitäis olla OK.

Voisiko se vain olla kuluneista sytkäosista?

-H-
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitens ryypyn säätö ja kaasarin seokset? Toimiiko paremmin ilman lohkolämmitintä?
Josko olis säädöt liian rikkaalla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teemu kirjoitti: Toimiiko paremmin ilman lohkolämmitintä?
Viime talvena emäntä piti kaasarisatkua (1xSolex, vm -85) parina päivänä tolpassa, kun olin tonnarin kera muissa maisemissa. Raporttia tuli, että käynnistyi hiukan nihkeästi piuhan nokasta (sai sahata ja röpelsi / melkein sammui käynnistyttyään). Samainen saturainen hyrähtää käyntiin parinkympin pakkasilla "heittämällä" kadun varresta (=ei tolpassa).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

V.J.S kirjoitti:
Teemu kirjoitti: Toimiiko paremmin ilman lohkolämmitintä?
Viime talvena emäntä piti kaasarisatkua (1xSolex, vm -85) parina päivänä tolpassa, kun olin tonnarin kera muissa maisemissa. Raporttia tuli, että käynnistyi hiukan nihkeästi piuhan nokasta (sai sahata ja röpelsi / melkein sammui käynnistyttyään). Samainen saturainen hyrähtää käyntiin parinkympin pakkasilla "heittämällä" kadun varresta (=ei tolpassa).
Joo just tätä tarkoitin :D
Itsellänikin on muistikuva, että ysikympillä oli ongelmaa röpötyksen kanssa "puolilämpimällä koneella". Ehkä se ei ole vika vaan ominaisuus.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Just,

Ei vaan oo ennen tehnyt tolpassa ollessaan tällaista.

Noh, mä vaihdan nuo uudet sytkän osat ja tulpat. On niillä tullut jo ajettua aika monta kilsaa...

-H-
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Cee ryppyilee aamuisin

Viesti Kirjoittaja okaalto »

hessu75 kirjoitti: Oireina on seuraavaa:

Starttaa avaimeen hipaisemalla, melkein ilman ryyppyä. Käy heti tasaiseen ja nätisti.
Käy muutaman hetken ja sitten brrrrrrrooooo-o-o-o-oo put köh.
Omassani oli vähän samanlaista ongelmaa, eli pakkasaamunakin starttasi hyvin tolpasta, mutta käynti oli ryyppy päällä hörhötystä ja ilman ryyppyä ei pysynyt käynnissä, ja pakokaasut tuoksui varsin rikkaalle. Ilmeisesti saikin liikaa bensaa, koska tähän auttoi ryyppyvaijerin kuoren kiinnityksen korjaaminen kaasarin päästä niin, että vaijerin kuori pysyy kunnolla paikallaan.

Nyt riittää puolikas ryyppyä käynnistykseen, ja kilsan tai parin ajon jälkeen voi laittaa pois kokonaan. Kaasari osat lienee mulla alkuperäiset kalvoa lukuunottamatta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei suoranaisesti liity tähän kaasarihommaan, mutta ite olen huomannut 900i 8-venaisen kanssa, että on parempi lämmittää sitä suosiolla kaksi tuntia. Silloin kone lähtee joka kerta nätisti käymään. Lyhyellä lämmityksellä (30-60min) olen saanut aikaan ikävänkin pitkiä starttailuita, ennen kunnollista käynnistymistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Cee ryppyilee aamuisin

Viesti Kirjoittaja moksu »

hessu75 kirjoitti:Suakeli!

Nyt on alkanut työjuhta pitämään känkkäränkkää aamuisin.

On joka aamu n. tunnin narun nokassa. Ei pitäisi olla kylmästä koneesta kiinni homma.

En ole vielä uusinut tulppia, virrajakajan kantta, pyörijää.

Oireina on seuraavaa:

Starttaa avaimeen hipaisemalla, melkein ilman ryyppyä. Käy heti tasaiseen ja nätisti.
Käy muutaman hetken ja sitten brrrrrrrooooo-o-o-o-oo put köh.

Startatessa uudelleen pitää muutaman kerran yrittää. Aina kun kääntää virrat pois, kuuluu pieni jälkikäynti. Jos väännät uudelleen käyntiin, heti sen jälkeen hörähtää samantein tulille.
Kuitenkin tekee tätä useita kertoja.

Ajamaan on pakko mennä, kun on töihinkin päästävä. Kaasua on annettava vaan ja toivottava, ettei sammu valoihin.

Töistä lähtiessä on taas oikein iloinen lähtemään ajelulle...

Kaasari on käyty läpi tovin aikaa sitten. En usko, että se on siis siitä kiinni. Bensalinja pitäis olla OK.

Voisiko se vain olla kuluneista sytkäosista?

-H-

Mulla parina aamuna vastaavat ongelmat.
Otin virranjakajan kannen auki ja puhdistin sen ja pyörijän ja ainakin toistaiseksi on sen jälkeen toiminut.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Elikkäs kyse on kaasarikoneesta?

Oletkos katsonut, missä kunnossa kaasarin kalvo on? Kannttaa vaihtaa, samoin jakajan kannsi ja pyörijä + tupat. Kyllä se niillä normaalisti pelaa.

Tuo kalvo on sellainen tyyppikulutusosa, joka kannattaa vaihtaa aika ajoin muuten vaan ja pitää yksi hanskiksessa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin