99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja benicio »

Eli otsikonmukainen tekniikaltaan vm 76 värkki tahtoo sammua liikkellelähdettäessä, eikä jaksa ollenkaan vetää alle 2500rpm kierroksilla, vaan yskii ja hyytyy ja onpa tullut muutama hollywoodtyylinen pakoputken paukahduskin. Mutta kun ottaa ilmanputsarin pois, oireet katoavat lähes tyystin. Missä siis vika ja mitä tehdä?
Vika itseasiassa ilmeni nyt, kun yksi ilmaputken putkiklemmari oli ollut poikki ja uusittiin kytkinrempan yhteydessä, eli oli ilmeisesti aiemmin ottanut tuosta vuotopaikasta ilmansa ja siksi käynyt ok. Voisihan sitä toki kylmän rauhallisesti ajella ilman ilmanputsaria, mutta ei se nyt ihan asiallista liene.

Tiedossa on, että toinen kaasari ei pidä öljyjä (kalvo rikki, mistä saa uuden?), mutta se ei kai tätä oiretta aiheuta?
On myös huono lähtemään kaupassakäynninjälkeisenlämpöisenä käyntiin, eli kylmänä lähtee ja kuumana, mutta semmoinen vartin-puolen tunnin seisonta on myrkkyä. Ominaisuus vai vika ja liittyykö tuohon ensinmainittuun?

edit: muokkasin otsikkoa
Viimeksi muokannut benicio, Ma Kesä 03, 2013 09:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja lucaf »

et kertonut mitä olet itse jo tarkistanut, mutta minä varmistaisin ensimmäisenä että katkojan kärjet on siistit ja oikeissa säädöissä ja jos omistaa sytytyksenajoituslampun niin äkkiähän sytkän ajoituksen voisi tarkistaa samalla ja tottakai virranjakajan kannen kunto muutenkin, jos ei tietoa milloin viimeksi vaihdettu niin uutta vaan tilalle (6-7eur?), koska silmämääräisesti ehjän näköinenkin voi olla vikaantunut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Sytytys pielessä ,vuotavilla letkuilla kohdalla .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja benicio »

No niin, katsoin sytytyksen ajoituslampulla, oli muutaman asteen pielessä, mutta suurta parannusta käyntiin ei tullut kun asetin 17 asteen ennakon. Käytössäni olleen ajoituslampun toiminta on minulle pikkuisen mysteeri, eli siinä oli se säädettävä ennakko, jonka käänsin 17 asteeseen, ja sitten vauhtipyörän nollamerkin säädin kytkinkotelon merkin kohdalle virranjakajaa kääntämällä. Eikö?

Hiljattain ennen tämän käyntiongelman alkamista on vaihdettu:
-katkojan kärjet
-virranjakajan kansi
-pyörijä
-tulpan johdot (tulpat n vuosi sitten)
-puolan johto

Nämä vaihdettiin lähinnä että käynnistyminen parantuisi, mutta nyt on tullut sekä siinä että tuossa kuormitettuna pätkimisessä/hyytymisessä takapakkia, ja olen näitä yksitellen vaihdellut takaisin, ilman parannusta. Katkojan kärkiä en ole vielä vaihtanut vanhoihin, mutta nyt kun tuon ajoituksen katsoin kohdilleen, niin ei kai se niistäkään kiinni voi olla?

Käyntiin lähtö on mennyt nyt todella vaikeaksi, koko akullisen joutuu käyttämään ja tuntuu että sitten lähtee lopulta ihan sattumanvaraisesti käyntiin, ehkä kun on riittävästi jäähtynyt, mutta ei välttämättä. Kylmänä (tunteja jäähtynyt) lähtee yleensä kertalaakista.

Tyhjäkäyntiä käy minusta nätisti, ja paikallaan kaasuttelukin onnistuu, ehkä kierrosten laskiessa hiukan hörähtää epänormaalisti.

Mitäs seuraavaksi?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja jus »

Olihan virranjakajan alipainesäätimen letku irrotettuna ja tulpattuna tarkistaessasi ennakon? Ennakko 17 astetta näyttäisi olevan korjaamokirjan mukaan oikea arvo, tyhjäkäynnillä 800 r/min letku irti mitattuna.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:Olihan virranjakajan alipainesäätimen letku irrotettuna ja tulpattuna tarkistaessasi ennakon? Ennakko 17 astetta näyttäisi olevan korjaamokirjan mukaan oikea arvo, tyhjäkäynnillä 800 r/min letku irti mitattuna.
Oli juu meisseli letkun päässä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja jus »

Säädit kärkivälin ja mittasit kosketuskulman?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:Säädit kärkivälin ja mittasit kosketuskulman?
No en. Rakotulkilla tuon kärkivälin varmaan saa säädettyä, mutta miten on kosketuskulman kanssa?

Varmaankin ponnistelut täytyy seuraavaksi kohdistaa katkojan kärkiin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja jus »

Kosketuskulma säätyy kun kärkiväliä säätää. Kosketuskulmamittarilla sen saa mitattua, kenties tarkempi kokonaisuuden kannalta kuin rakotulkkihommat. Ei ehkä ratkaisevaa tässä tapauksessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja benicio »

No niin, katkojaan en ehtinyt vielä paneutua, eilen illalla viimeksi vaihdoin vanhan puolanjohdon takaisin. Tänään kävi hienosti ainakin nyt ensimmäiset 50km. Vaihdoin eilen paikalleen myös vanhan termostaatin, jonka kanssa moottori ei lämpeä matka-ajossa ihan puoleenväliin asteikkoa. Toivoin että tämä auttaisi kuumakäynnistykseen, sillä aika tarkkaan N ja L puolessavälissä on maaginen piste jossa :saab: käynnistyy.

En nyt taida katkojaan koskeakaan jos homma toimii, vielä kun saisi tuon kuumakäynnistyksenkin kuntoon, aina kun joutuu sen kaksi kahvikupillista odottelemaan.
Kävin aamulla siis katsastuskonttorilla jälkitarkastuksessa näyttämässä toimivaa huurteenpoistoa 8) ja eihän se tiskillä ilmoittautumisen jälkeen heti käyntiin lähtenyt. Mukava katsastusmies suostui kuitenkin leiman lyömään myös parkkipaikkatarkastuksen perusteella. Ja kahvi oli ilmaista (myös toinen kuppi)...

Eli näillä näkymin nuo otsikon oireet ovat joko puolanjohto- tai lämpötilaperäisiä, en sitten tiedä onko siinä mitään järkeä, ja tarvitseeko ollakaan?

Uusia ongelmia tuli kuitenkin heti horisonttiin, kun kytkinpoljin meni suht veltoksi (levy+painelaakeri rempattu siis 150km sitten). Olisko ilmaa vielä? Toivottavasti ei ole ottanut nokkiinsa korkeista peruskierroksistani. Täytynee ilmauksen jälkeen tsekata tarvittaessa pääsylinteri, vaikka sen sisälmykset pari kesää sitten uusin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Teeppä siten, että silloin kun ei kuumana lähde käyntiin, niin kokeileppa pilotilla tms. Voi olla ihan kaasarista peräisin oleva ongelma. Ja jos kerran ilmanputsari poistettuna toimii paremmin, niin olethan vaihtanut uuden putsarin?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja benicio »

duuduu kirjoitti:Teeppä siten, että silloin kun ei kuumana lähde käyntiin, niin kokeileppa pilotilla tms. Voi olla ihan kaasarista peräisin oleva ongelma. Ja jos kerran ilmanputsari poistettuna toimii paremmin, niin olethan vaihtanut uuden putsarin?
Jotain crc:n vastaavaa(?) Motor Starteria olen suihkinut sinne kaasareiden ilmanottokoteloon, ei vaikutusta. Ilmanputsarilla ei takana montaa tuhatta kilometriä ole, mutta kaipa sekin kokeilla täytyy. Vaikka nyt siis käyntipuoli on varauksin ok.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kokeilleppa startata kaasupoljin pohjassa lämpimänä.
Toimiiko lämpötilatasain kaasuttimessa?
Löytyy kaasarin kyljestä n.4cm pitkä vaalea muovikansi kahdella pienellä ruuvilla kiinnitettynä.
Sen alla on bimetallijousi joka käyttä muovista kartiopäistä ventiilikaraa ja tämän jousen tehtävä on avata lisäilma tiehye moottorin ollessa lämmin/kuuma ja siten laihentaa seosta kun bensiini alkaa höyrystymään imusarjan seinämiin.
Jos tämä kapistus ei toimi pyrkii tietenkin kastelemaan tulpat ja kun annat auton seista 2 kahvikupin verran tulpat kerkee kuivahtaa ja moottorinlämpötila laskea niin auto käynnistyy.
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Toimiiko ryyppymekanismi?
Palauttaako ryyppyvaijeri ryypyn kokonaan pois?
Eihän ryyppyvaijeri luista hahlossaan ja onkin ryyppy päällä lika yms. mekanismin välissä ja ryyppy onkin päällä vaikka vaijeri on pohjassa .
Monessa tapauksessa ryyppy tuntuu olevan että työntää itse itseään vastaaan kun yrität ottaa ryyppyä pois ja ryyppy jää kantamaan päälle.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

kondensaattori onko tullut tiensä päähän? tekee tuonlaista ongelmaa,ja kaasarit
onko parissa eli aukeaa yhtä aikaa läpät.
Ari 1622
Vastaa Viestiin