99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana
Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy
tosiaan kaasutinosastolta tarkistaisin vähintään että männät liikkuu, eli ilmanputsarille vievän putken kotelo irti ja sormen päällä pitäisi pystyä nostamaan kumpaakin mäntää ylöspäin helposti. jos jommankumman kaasarin mäntä liikkuu tahmeasti tai ei ollenkaan (näitäkin on tavattu) niin puhdistushommiin koska se jos jokin vaikuttaa käyntiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana
Väliraporttia:
Käynti ajaessa on nyt ok, pientä tehottomuutta alakierroksilla, mutta sehän on normaalia. Syytän tuosta rykimisestä puolaa, tai talven aikana huonoksi mennyttä bensaa/vettä jossain. Tai jotain.
Käynnistyvyys nyt ei ole suuresti parantunut, testattu on;
-lämpökompensaattorit, molemmat liikkuvat kuumana asiallisen tuntuisesti, kylmänä eivät. Annan muuten papukaijamerkin hänelle, joka onnistuu ottamaan kaasuttimen nro 1 lämpökompensaattorin muovisuojan alaruuvin irti kakkoskaasutinta irroittamatta.
-kohokammion tuuletus, ilman kaasua letkulla puhaltaessa ei mene ilmaa, hiukan kun kääntää kaasua niin pystyy puhaltamaan, ja kun kääntää hiukan lisää niin ei taas pysty puhaltamaan. Näin sen ilmeisesti kuuluukin toimia.
-ryyppy toimii ok
-voisin kuvitella että seos on aika rikkaalla, mutta säätämiseen tarvitaan ilmeisesti joku erikoistyökalu, ei neulan yläpäässä ainakaan mitään perus ristipäätä ole?
Käynti ajaessa on nyt ok, pientä tehottomuutta alakierroksilla, mutta sehän on normaalia. Syytän tuosta rykimisestä puolaa, tai talven aikana huonoksi mennyttä bensaa/vettä jossain. Tai jotain.
Käynnistyvyys nyt ei ole suuresti parantunut, testattu on;
-lämpökompensaattorit, molemmat liikkuvat kuumana asiallisen tuntuisesti, kylmänä eivät. Annan muuten papukaijamerkin hänelle, joka onnistuu ottamaan kaasuttimen nro 1 lämpökompensaattorin muovisuojan alaruuvin irti kakkoskaasutinta irroittamatta.
-kohokammion tuuletus, ilman kaasua letkulla puhaltaessa ei mene ilmaa, hiukan kun kääntää kaasua niin pystyy puhaltamaan, ja kun kääntää hiukan lisää niin ei taas pysty puhaltamaan. Näin sen ilmeisesti kuuluukin toimia.
-ryyppy toimii ok
-voisin kuvitella että seos on aika rikkaalla, mutta säätämiseen tarvitaan ilmeisesti joku erikoistyökalu, ei neulan yläpäässä ainakaan mitään perus ristipäätä ole?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana
Tuossa aloitus tekstissä mainitsit,että kaasari vuotaa ja hävittää öljyä.
Ensimmäinen lähtökohta on ,että kalvot on ehjät ja venymättömät.
Yleensähän nuo rispaantuu ulkoreunoista ja jo nuppineulankokoinen reikä aiheuttaaa toimimattomuutta. Uusia alkuperäisiä saa ainakin itse pj varastosta.(Motonet laatu aivan surkeata muovia.)
Valoa vasten katsomalla havaitset kyllä pienenkin reijän.
Molempien kaasuttimien keskellä on lukitusmutterilla oleva ilmanvirtaus säätöruuvi.
Johon pitäisi olla mittarit säätöä varten mutta jos merkkaat ruuvin alkuperäisen aseman niin voi koittaa säätää tuota läpi ilmanvirtausta sen luulisi laihentavan seosta.
Perusseoksen säädössä täytyy molemmat alipainekammionkannet irroittaa ja työntömitalla säätää suutinsillan tason ja suuttimen etäisyydeksi 2,5 mm.
Mutta ennenkaikkea nuo kalvot on oltava A1 laatua ja ehjät ja venymättömät, nykii jos ne on hajalla.
Ensimmäinen lähtökohta on ,että kalvot on ehjät ja venymättömät.
Yleensähän nuo rispaantuu ulkoreunoista ja jo nuppineulankokoinen reikä aiheuttaaa toimimattomuutta. Uusia alkuperäisiä saa ainakin itse pj varastosta.(Motonet laatu aivan surkeata muovia.)
Valoa vasten katsomalla havaitset kyllä pienenkin reijän.
Molempien kaasuttimien keskellä on lukitusmutterilla oleva ilmanvirtaus säätöruuvi.
Johon pitäisi olla mittarit säätöä varten mutta jos merkkaat ruuvin alkuperäisen aseman niin voi koittaa säätää tuota läpi ilmanvirtausta sen luulisi laihentavan seosta.
Perusseoksen säädössä täytyy molemmat alipainekammionkannet irroittaa ja työntömitalla säätää suutinsillan tason ja suuttimen etäisyydeksi 2,5 mm.
Mutta ennenkaikkea nuo kalvot on oltava A1 laatua ja ehjät ja venymättömät, nykii jos ne on hajalla.
Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana
Vuosimallin -76 kaasareita pystyy säätämään vielä kaasarin pohjassa olevien isojen messinkiruuvien avulla -siihen ei erikoistyökalua tarvitse. Kaasutinexpertiltä saa kaasareiden korjaussarjoja -pari vuotta sitten maksoi kaksi settiä vajaan satasen. Kaasarit kun irrottaa, puhdistaa ja laittaa uudet tiivisteet sekä kalvot ja säätää perusarvoihin, niin on huomattavasti helpompi sitten arvailla, missä vielä voisi olla vikaa. Omassa autossa ainakin muutos perussäädöillä - tuon puhdistuksen/korjauksen jälkeen - verrattuna entiseen oli todella huomattava. Taisi pari heppaa palata laitumilta ja muutenkin veto parani. Moottorin käyntikin muuttui pehmeämmäksi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 tuplakaasari yskii, paukkuu, hyytyy, ei käynnisty kuumana
Tarkisti Saab-korjaamokäsikirjasta tuo edellä antamani ohje koskee vuosimalliin -76 asti.
Perus -säätöön ei tarvita mitään erikoistyökaluja vaan kaasuttimen synkronintiin.
Perus -säätöön ei tarvita mitään erikoistyökaluja vaan kaasuttimen synkronintiin.