Jarrulevy irti 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Kaikki härpäkkeet kuten esimerkiksi jarrusatula on irrotettu jäljellä on vain pelkkä levy. Kuikas sitten se irrotetaan? Kun ei lähde suosiolla on ilmeisesti hieman ruostunut (vm -85). Jarrukilpi pitäisi myös vaihtaa, jos voisitte kertoa siitäkin lisää.
Liikaaa romua
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Eikai tarvitse kardaanin pää mutteria irrottamaa?
Liikaaa romua
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrotusöljyä navan ja jarrulevyn saumaan. Lämpöä. Ulosvetimellä levyn reunoista, napamutteria vasten ponnistaen. Lekaa ei kannata isommin käyttää, jollei laakerikin ole menossa vaihtoon.

Jos on etujarrusta kyse, niin jarrukilven vaihto edellyttää laakerin irrottamista tai jarrukilven leikkaamista.

EDIT: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p907212

EDIT2: Olethan irrottanut sen uppokantaisen ruuvin, joka kiinnittää levyn napaan? Iskumeisseli on hyvä sen avaamisessa.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

jus kirjoitti:Irrotusöljyä navan ja jarrulevyn saumaan. Lämpöä. Ulosvetimellä levyn reunoista, napamutteria vasten ponnistaen. Lekaa ei kannata isommin käyttää, jollei laakerikin ole menossa vaihtoon.

Jos on etujarrusta kyse, niin jarrukilven vaihto edellyttää laakerin irrottamista tai jarrukilven leikkaamista.

EDIT: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p907212

EDIT2: Olethan irrottanut sen uppokantaisen ruuvin, joka kiinnittää levyn napaan? Iskumeisseli on hyvä sen avaamisessa.

Uppokantaisella ruuvilla tarkoitat, 1. itse ristipäisiä ruuveja, jotka ovat levyssä kiinni. Kuva 1https://www.google.fi/search?q=SAAN+jarrulevyn+ ... B640%3B425



Vai tarkoitatko https://www.google.fi/search?q=SAAN+jar ... B800%3B600



Kuva on toki meganesta, mutta pää ajatus on sama. Tätä samaa mutteria yritin räikällä irrotella, vaan ei lähtenyt.
Liikaaa romua
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, tarkoitan ristipäisiä ruuveja siellä pyöränmuttereita varten olevien pinnapulttien välissä. Tai uudemmissa Torx-kantaiset ruuvit.
Näkyy tässä kuvassa jotenkuten:
Kuva

Ruuvit on osa numero neljä tässä kuvassa:
http://www.jimellissaabparts.com/images ... /R8213.jpg

Toinen ruuveista näkyy tässä kuvan oikeassa alakulmassa. Levy jo irrotettu ja ruuvit kierretty takaisin:
Kuva

Napamutteria ei tarvitse avata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

jus kirjoitti:Joo, tarkoitan ristipäisiä ruuveja siellä pyöränmuttereita varten olevien pinnapulttien välissä. Tai uudemmissa Torx-kantaiset ruuvit.
Näkyy tässä kuvassa jotenkuten:
Kuva

Ruuvit on osa numero neljä tässä kuvassa:
http://www.jimellissaabparts.com/images ... /R8213.jpg

Toinen ruuveista näkyy tässä kuvan oikeassa alakulmassa. Levy jo irrotettu ja ruuvit kierretty takaisin:
Kuva

Napamutteria ei tarvitse avata.

Erittäin hyödyllisiä kuvia, kiitos niistä! Kyseiset ruuvit olen jo irroittanut (kaksi), mutta levy ei vaan irtoa, täytyypä koputella.
Liikaaa romua
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Siihen pintaan jarrulevyssä mihin vanne ottaa kiinni voi vasaralla kevyesti naputella vuoroin puolelta toiselle, niin hetken naputtelun jälkeen yleinsä levy herkiää ruosteesta. itse jarrutus pintaan tai levyn reunaan ei saa löydä ellei levy ole menossa myös uusiksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tapani_99
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 12:04

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja Tapani_99 »

Noi on kanssa välillä aika kovaa kiinni mutta mulla onneksi lähti ihan kivutta kun tein koko auton jarrut viimeksi kuntoon
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Mulla ei niinkään levy ollut tiukassa, vaan se vanteen ohjaritappi oli laitettu joskus kiinni. Nimimerkillä lämpöä oikeen kunnolla, kaveri seisoo jarrupolkimella, pitkä hylsy ja puolentoista metrin varsi. Sitten irtosi, mutta sai sitä vääntää
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

duuduu kirjoitti:Mulla ei niinkään levy ollut tiukassa, vaan se vanteen ohjaritappi oli laitettu joskus kiinni. Nimimerkillä lämpöä oikeen kunnolla, kaveri seisoo jarrupolkimella, pitkä hylsy ja puolentoista metrin varsi. Sitten irtosi, mutta sai sitä vääntää

ja M8 pulttiko muka kesti tämän kaiken!?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Ihme kyllä ei mennyt poikki. Kuusiokanta petti toisesta jo pienemmällä voimalla, jonka vuoksi yritän saada uudet seuraavalle levynvaihdolle
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jarrulevy irti 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Huh huh. Levy on nyt irti. Levyn iroittamiseen meni vain vaivaiset 2h, mutta irti on
Liikaaa romua
Vastaa Viestiin