900i 8v ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Tokkopa tuo paljoa haittaa, vaikka ketjun tätäkin varten tänne perustan. Eli runsaat pari viikkoa, mitä olen autoa omistanut, olen tässä ajellut ongelmitta mutta lauantaina ei sitten päättänyt lähteä käyntiin. Starttimoottori siis pyörittää moottoria, mutta auto ei käynnisty. Virranjakaja, erinäiset liitännät on käyty läpi ja bensapumppukin toimii. Tulpistakin tulee kipinää ja polttoainettakin vaikuttaisi tulevan. Nyt yön yli ladattiin akkukin täyteen, starttimoottori pyörii virkeämmin mutta auto ei osoita käynnistymisen merkkejä.

Missäpä siis vika? Siihen saakka kunnes saan jonkun asiaan hieman enempi perehtyneen paikan päälle, kaikki apu on tervetullutta. :)

Kyseessä on siis vuosimallin 1990 8-venttiilinen ruisku. Tässä on erillisellä avaimella toimiva ajonestolaite. Vika saattaisi olla siinäkin, mutta en pistänyt sitä päälle ennen ongelman ilmentymistä.

PS: Ei sen puoleen, todella hyvä auto tämä on ollut ajaa tähän saakka että eipä tuore "saabisti" tässä vielä heitä kirvestä kaivoon. :wink:
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko tulpat kastuneet, mikä voi johtua vuotavista suuttimista?
tai sitten polttoainepaine ei riittävä ja suuttimet ei aukea.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Suuttimet eivät muistaakseni vuoda ja tulpatkin vielä kuivattiinkin varmuuden varalta. Polttoaineen painetta ei vielä olla tarkistettu ja tässä porukalla ollaan sitäkin epäilty. Täytyy tässä muistaa tarkistaa vielä se.
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja molby »

sinun saabisi on varmaankin katilla, ettei siirtopumppu olisi mennyt, sijaitsee tankissa polttoainepumpun jatkeena. toimii jos yli 10 litraa polttoainetta, polttoainepumppun voimin, mutta jos tankissa alle , jolloin pitäisi siirtopumpun voimin bensa syöttää, ei käynnisty, tankissa pitäisi olla 20 litraa ja toimii, niin näkee että siirtopumpussa vika.
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Taitaa olla katilla. Tosin tällä viikolla kävin tankkaamassa autoon 60 eurolla bensaa. Tarkistetaan nyt tuo pumppu sekä suodatin näin alkajaisiksi huomenissa.
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
devil
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 16:50

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja devil »

Jotenkin kuulostaa siltä, että sytytyksen ohjausyksikössä olisi vikaa. Kun ei ole kallis (esim. Biltema 22,90 e) niin kannattaa ainakin kokeilla vaihtaa uuteen.
Saab 900i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oliko ennen vian ilmestymistä kurkittu öljymäärää koneessa?

perinteinen vika että öljytikku huonosti paikoillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

molby kirjoitti:sinun saabisi on varmaankin katilla, ettei siirtopumppu olisi mennyt, sijaitsee tankissa polttoainepumpun jatkeena. toimii jos yli 10 litraa polttoainetta, polttoainepumppun voimin, mutta jos tankissa alle , jolloin pitäisi siirtopumpun voimin bensa syöttää, ei käynnisty, tankissa pitäisi olla 20 litraa ja toimii, niin näkee että siirtopumpussa vika.
ihan uutta minulle että saabeissakin on moista systeemiä? tosin ainoa konversio on juuri tuo i8cat jota minulla ei ole ollut..

ja jos sytkäpäätettä koitat vaihtaa niin ainoa suositeltava on bosch.

onko tulpat siis kastuneet jos kuivattiinkin? tuntuu etteivät nykytulpat oikeen kastumista kestä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

No niin, vika sitten selvisi. Ilmansuodatin oli päässyt kastumaan bensasta, eikä kone saanut tarpeeksi ilmaa. Suodatin otettiin välistä pois ja nyt auto käy ja kukkuu todella hyvin. Tuli tuossa vedettyä jo pieni testilenkkikin, ja tuntuu itse asiassa kulkevan paremmin mitä aikaisemmin. :)
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mikä siis oli vikana, eli oli tuon ilmanputsarin kastellut bensalla?
kk-suutin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

No kun ei osaa sanoa, sillä minua viisaammatkin ihmettelivät asiaa. Jostain oli imusarjaan ja ilmanputsariin päässyt bensaa. Imusarja tyhjennettiin ja putsari irroitettiin, nyt pelittää kun kone saa ilmaa. Minulle riittää kyllä se tieto, että auto pelittää taas. Itse asiassa kone tuntuu kehräävän paljon paremmin kun ilmanputsari ei ole paikallaan, että jotain siinä vanhassa putsarissa oli.
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Ymmäränkö oikeen ,että ajat nyt ilman putsaria?
Se ei kyllä kannata.
Jokuhan se on aiheuttanut? Suutinvuoto?
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: 900i 8v ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Tiedän kyllä, että ajaminen ilman putsaria ei kannata, mutta tuskin nyt kone rikki menee sillä välin kun ajan ostamaan sen putsarin, eilen satoi ja matkalla on asfaltoituja teitä. Vielä en ole ajanut kuin vain parin kilometrin testilenkin tuon irroituksen jälkeen.

Kyselin sitten minua viisaammilta, mikäköhän tilanteen olisi voinut aiheuttaa. Ainoa järkeenkäypä selitys liittyy tuohon putsarin tukkeutumiseen. Mutta sehän selviää sen jälkeen kun vaihtaa tuon putsarin. Jos se lähiviikkoina pistää taas samanlaista vikaa niin sitten se vika on jossain muualla.
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
Vastaa Viestiin