Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Juhannusreissu jäi väliin, kun uskollinen palvelija 900i -87 teki tenän. Motarilla matka sujui leppoisasti, kunnes piti työmaan kohdalla pudotaa nopeutta. Uudestaan kiihdyttäessä alkoi kunnon nykiminen ja nilkuttaen päästiin huoltamon pihaan.
Vika vaikutti sytytyshäiriöltä. Nykiminen oli äkkinäistä ja välillä tuntui kuin pari pyttyä olisi ollut pois pelistä. Huoltiskan pihassa tsekattin tulpanjohtoja, jakajan kantta ja vaihdoin vielä sytkäyksikönkin. Lopputuloksena oli ontuva käytiinlähetminen ja sen jälkeen lopullinen hyytyminen. Sinne jäi ja liftillä takaisin.
Peli pitäisi saada kuitenkin kuntoon. Aion vaihtaa sytkäyksikön, jakajan kannen ja pyörijän, puolan ja tulpanjohdot. Epäilen myös jakajaa ja mahdollista Hall-anturivikaa. Löytysikö kenekään varastoista 900i:n (kasitappinen) toimivaa jakajaa?
Yksi vikakohde voi tietysti olla myös korkeapainepumppu. Sitä en heti tullut ajatelleeksi, kun aavistelin vian selvästi liityvän sysytyspuolelle. Osaako kukaan sanoa, että miten pumppujen laukeaminen yleensä paljastuu? Eikös meno hyydy samantien kokonaan? Omassa tapauksessa siis mylly vielä pyöri, mutta kävi katkonaisesti ja pätkittäin.
Tämä onkin eka kerta, kun perhessä alusta asti ollut Ysisatanen heittäytyi kunnolla hankalaksi. Ja vielä juhannuksena...
Vika vaikutti sytytyshäiriöltä. Nykiminen oli äkkinäistä ja välillä tuntui kuin pari pyttyä olisi ollut pois pelistä. Huoltiskan pihassa tsekattin tulpanjohtoja, jakajan kantta ja vaihdoin vielä sytkäyksikönkin. Lopputuloksena oli ontuva käytiinlähetminen ja sen jälkeen lopullinen hyytyminen. Sinne jäi ja liftillä takaisin.
Peli pitäisi saada kuitenkin kuntoon. Aion vaihtaa sytkäyksikön, jakajan kannen ja pyörijän, puolan ja tulpanjohdot. Epäilen myös jakajaa ja mahdollista Hall-anturivikaa. Löytysikö kenekään varastoista 900i:n (kasitappinen) toimivaa jakajaa?
Yksi vikakohde voi tietysti olla myös korkeapainepumppu. Sitä en heti tullut ajatelleeksi, kun aavistelin vian selvästi liityvän sysytyspuolelle. Osaako kukaan sanoa, että miten pumppujen laukeaminen yleensä paljastuu? Eikös meno hyydy samantien kokonaan? Omassa tapauksessa siis mylly vielä pyöri, mutta kävi katkonaisesti ja pätkittäin.
Tämä onkin eka kerta, kun perhessä alusta asti ollut Ysisatanen heittäytyi kunnolla hankalaksi. Ja vielä juhannuksena...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
onko öljynmittatikku kunnolla kiinni ja kaikki alipaineletkut ehjät ja paikallaan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Voihan vika olla bensan saanissa pumppuvetää viimisiä ,tankissa vähän bensaa.Oma 900i tekee samalla tavalla bensan lisäyksllä taas kulkee.Bensansuodattimen vaidon voi myös lisätä listaan jos ei tiedä milloin on vaihdettu.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Oma kokemus pumppuviasta on se, että matka loppui kerralla. Veto hävisi ja siinä oltiin. Trailerille, uusi pumppu korjaamolla ja matka jatkui. En tiedä, voiko pumppu hajota vähitellen, silloisesta autostani se meni ihan kertalaakista.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Kiitoksia ehdotuksista. Pikaisena reagointina:
-alipainevaivat saattaisivat olla yksi selitys. Pitääpä tutkia. Öljykorkki on kyllä kunnolla kiinni,
- bensaa on tankissa,
- korkeapainepumpusta olen kuullut, että ne tapaavat jämähtää starttauksen yhteydessä. Eli pumppu ei pyörähdä eikä nosta paineita. Ensiapuna on joskus auttanut - näin muistan - pumpun naputtelu.
Yritän saada potilaan kotitalliin ja aloitan sitten elvytystoimet.
-alipainevaivat saattaisivat olla yksi selitys. Pitääpä tutkia. Öljykorkki on kyllä kunnolla kiinni,
- bensaa on tankissa,
- korkeapainepumpusta olen kuullut, että ne tapaavat jämähtää starttauksen yhteydessä. Eli pumppu ei pyörähdä eikä nosta paineita. Ensiapuna on joskus auttanut - näin muistan - pumpun naputtelu.
Yritän saada potilaan kotitalliin ja aloitan sitten elvytystoimet.
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Huomenna alkaa Saab-vanhuksen elvytystoimet. Käyn ensitöikseni ostamassa uuden sytkäboksin, tulpanjohtimet, virranjakajan kannen ja pyörijän sekä puolan. Eli nämä viat ainakin eliminoidaan.
Jäljelle jää lähinnä jakaja ja kampuran asentotunnistin. Kiinnostaa erityisesti jakajan Hall-anturi. Onko sen testaamiseen olemassa jotain suhteellisen yksinkertaista metodia?
Jäljelle jää lähinnä jakaja ja kampuran asentotunnistin. Kiinnostaa erityisesti jakajan Hall-anturi. Onko sen testaamiseen olemassa jotain suhteellisen yksinkertaista metodia?
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
jos bensapumppu vetää viimeisiään, koputtelu voi herättää sitä, lisäksi sitä voi tekohengittää vetämällä akulta suoran sähköjohdon bensapumpulle (ja vaikka katkaisin väliin). En muista mihin tuo kikka perustuu, (itse myös joskus turvautunut siihen jonkun klubilaisen vinkistä) mutta sillä elpyi itselläni vielä tunnin ajaksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Yleensä sähköpumput on hyytyny pihalle, eivät lähe pyörimään enää. Joskus on varoitellu siten että pitkässä tiukassa vedossa rupee meno hyytyyn.
Vian tullessa noin äkillisesti niin ei varmaan ole huono idea kattoo syylärin kulman maaadoituksetkin läpi.
Vian tullessa noin äkillisesti niin ei varmaan ole huono idea kattoo syylärin kulman maaadoituksetkin läpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Pääsin vasta nyt Saabin kimppuun. Vaihdoin sytytyspuolen kilkkeet ja peli hörähtikin käyntiin. Lähtiessäni ajamaan alkupäeriset viat toistuivat eli veto alkoi nykimään. Käänsin kärryn takaisin pihaan ja meno hyytyi lopullisesti. Perille tultiin kineettisellä energialla.
Vaivat viitaavat vahvasti polttoainepuolelle. PA-suodattimen olen vaihtanut 25.000 sitten. Korkeapainepumppu on alkuperäinen eli vuodelta -87 ja ajettu 330.000. Epäilyni kohdistuu siihen. Ihmettelen kuitenkin, että mylly lähti yleensä käyntiin eli jotakin paineita on ollut saatavilla. Vosiko K-jetin polttoainepuolella olla jotain muuta häikää, joka aiheuttaisi em. oireita?
Vaivat viitaavat vahvasti polttoainepuolelle. PA-suodattimen olen vaihtanut 25.000 sitten. Korkeapainepumppu on alkuperäinen eli vuodelta -87 ja ajettu 330.000. Epäilyni kohdistuu siihen. Ihmettelen kuitenkin, että mylly lähti yleensä käyntiin eli jotakin paineita on ollut saatavilla. Vosiko K-jetin polttoainepuolella olla jotain muuta häikää, joka aiheuttaisi em. oireita?
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Pojan 900i vm.87 hyytyi aivan samalla tavalla tänään.
Muutama nykäisy ajossa ja kun auto seisoi hetken sammutettuna, ei käynnisty kunnolla,yrittää hieman, kuin saisi liikaa ainetta...
Hinaamalla yritettiin käynnistää ja käy kolmella pytyllä hetken aikaa vaivalloisesti. PA-pumpun ääni kuuluu, kun virta-avainta kääntää. Tälläkin ajettu n. 290tkm ja alkuperäinen pumppu lienee vielä. Pitää tutkia kunhan joutaa paremmalla aikaa...
.........................................................................
#5373
Muutama nykäisy ajossa ja kun auto seisoi hetken sammutettuna, ei käynnisty kunnolla,yrittää hieman, kuin saisi liikaa ainetta...
Hinaamalla yritettiin käynnistää ja käy kolmella pytyllä hetken aikaa vaivalloisesti. PA-pumpun ääni kuuluu, kun virta-avainta kääntää. Tälläkin ajettu n. 290tkm ja alkuperäinen pumppu lienee vielä. Pitää tutkia kunhan joutaa paremmalla aikaa...
.........................................................................
#5373
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Taitaa kesähelteet tapaa vanhojen Saabien pumppuja..
Availin varovaisesti PA-suodattimen liitoksia ja paineista bensaa ei tullut, joten epäilyt kohdituvat entistä enemmän pumppuun. Syötin navoille suoraa virtaa ja pumppu heräsi peinen naputelun jälkeen eloon ja pyöri hetken. Äänin oli epämääräinen ja käynti myös. Eli vika lienee todella pumpussa.
Kyseessä on siis mitä ilmeisemmin Boschin varaosanumerolla 0580254933 oleva pumppu, joka on sellaisella kumikaulusvirityksellä kiinni. Pikaisesti silmäilemällä en löytyänyt enää Motonetin luetteloista enkä Biltemasta. Pitääpä ottaa irti ja mennä etsimään muista kaupoista (Adita?).
Vaihto ei liene yhtä suuri operaatio, kuin niissä ämpärivirityksissä?
Availin varovaisesti PA-suodattimen liitoksia ja paineista bensaa ei tullut, joten epäilyt kohdituvat entistä enemmän pumppuun. Syötin navoille suoraa virtaa ja pumppu heräsi peinen naputelun jälkeen eloon ja pyöri hetken. Äänin oli epämääräinen ja käynti myös. Eli vika lienee todella pumpussa.
Kyseessä on siis mitä ilmeisemmin Boschin varaosanumerolla 0580254933 oleva pumppu, joka on sellaisella kumikaulusvirityksellä kiinni. Pikaisesti silmäilemällä en löytyänyt enää Motonetin luetteloista enkä Biltemasta. Pitääpä ottaa irti ja mennä etsimään muista kaupoista (Adita?).
Vaihto ei liene yhtä suuri operaatio, kuin niissä ämpärivirityksissä?
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Tämä taas saabi liikaakin, nimittäin 4,2 ja 1 pytyn tulpat märät.
3-pytyn tulpan reiästä alkoi pakokaasu purkautua...
Elikkä näyttää, että vain yksi tulppa sytyttää.
Kyllä kaasaripelit oli helpompia tutkittavia, kuin tämä K-jetti, eikä jättäneet tien päälle.
**************
#5373
3-pytyn tulpan reiästä alkoi pakokaasu purkautua...
Elikkä näyttää, että vain yksi tulppa sytyttää.
Kyllä kaasaripelit oli helpompia tutkittavia, kuin tämä K-jetti, eikä jättäneet tien päälle.
**************
#5373
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Se pumpun tuotto voi olla myös liian pieni ettei suuttimet aukee kunnolla, varsinkin jos suuttimet on väsy ni voi olla että sieltä tulee vaan bensaliru eikä sumua kuten pitäis ja se liru ei sit oikein syty.
Ohjeet noitten tarkastukseen pitäis kyllä täältä löytyä.
Ohjeet noitten tarkastukseen pitäis kyllä täältä löytyä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Lueskelin jo 900 servicemanuaalia polttoainepuolen vian etsinnästä ja pa-pumpun tuoton mittauksesta. Tein ohjeen mukaan hyppylangan pa-pumpun releen 30 ja 87 välille. Jo korvin kuullenkin oli sellainen kohina, että bensaa kulkee.
No kuivasin tulpat ja tarkastin virrajakajan kannen, se oli silminnähden halki kahdesta kohtaa. Vaihdoin rojulaatikosta käytetyn kannen ja lähti kerrasta käyntiin.
No saa nähdä riittikö tuo, tulpan johdotkin menee ainakin vaihtoon seuraavaksi.
******************
#5373
No kuivasin tulpat ja tarkastin virrajakajan kannen, se oli silminnähden halki kahdesta kohtaa. Vaihdoin rojulaatikosta käytetyn kannen ja lähti kerrasta käyntiin.
No saa nähdä riittikö tuo, tulpan johdotkin menee ainakin vaihtoon seuraavaksi.
******************
#5373
Re: Kasitappinen heittäytyi hankalaksi
Itse paikallistin siis vian PA-pumppuun. Irroittaminen omassa mallissani oli varsin yksinkertaista eli pumppu on asennettu sellaiseen kumikaulukseen. Nyt pitää vain löytää jostain uusi pumppu tilalle. Motonet ei enää myy. Biltemasta tuntuu löytyvän suhteellisen saman oloinen. Pitää mennä huomenna vanha pumppu mukana tsekkaamaan sopivuus.
Itselläni oli aikoinaan myös ongelmia tulppien kastelun kanssa. Vaivat paranivat, kun vaihdoin määräsäätimen.
Toivotaan, että saapas hörähtää taas käyntiin!
Itselläni oli aikoinaan myös ongelmia tulppien kastelun kanssa. Vaivat paranivat, kun vaihdoin määräsäätimen.
Toivotaan, että saapas hörähtää taas käyntiin!