Jos by-pass ei toimi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Erittäin todennäköisesti vaikea paikallistaa, koska sijaitsee kaikkien mahdollisten letkujen alla ja mustan ulkokuorensa vuoksi. Helpottaa paikallistamista jos lähdet seuraamaan hieman ennen kaasuläpän akselia lähtevää, moottoria sivuuttavaa mustaa letkua, joka kiinnittyy bypassiin.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Helppohan se oli vaihtaa, kun purki edestä pois ahtoputket pari kappaletta.
# 419 Vesa Pohjalainen
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Virranjakajan lähistöllä. Ehkä oikeammin edestä katsoen sen alla ja oikealla. :)


Täytyypä kahtella. Mistä muuten venttiilin ostit?
Liikaaa romua
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pro Carista hintaan 45€
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa katsoa sen turbon kompressorikotelossa olevan kumiklutsin kunto kun vaihtaa bypassin. Niitä on repeilly vanhemmiten...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kumiklutsi?
# 419 Vesa Pohjalainen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tarkoitti varmaan sitä turpolta lähtevää kumi mutkaa mihin by-pass kiinnittyy?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Lisää sanoja sanakirjaan Suomi-autoharrastus-suomi

K
Kumiklutsi: kuminen turbolle tuleva mutka
Kikotin: tunnistamaton laite
Käikäle: tunnistamaton muovikappale
Kötöstellä: suorittaa työsuoritteita, joiden lopputuksesta ei voi olla ihan varma
Koppuloida: jokseenkin sama kuin edellinen

:mrgreen:
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ti Kesä 18, 2013 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

antti.hakamaa kirjoitti:Tarkoitti varmaan sitä turpolta lähtevää kumi mutkaa mihin by-pass kiinnittyy?
vaiko turbolle tulevaa ;)?
niitä on itsellä myös ollut pari ihan murteimella ja hörinyt sieltä ilmaa, yksi on ollut joku itsetehty löysästä kumista ja tietysti se painui kurttuun kun alettiin enemmän ilmaa tarvita ja tätäkin vikaa hetki etsittiin kun hyytyi ahdoille mentäessä juuri kun piti vedon kunnolla alkaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:Tarkoitti varmaan sitä turpolta lähtevää kumi mutkaa mihin by-pass kiinnittyy?
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin ilma tulee massamittarilta tuohon kumiseen osaan ja menee sen kautta turboon. Bypass on kiinni tuon "kumiklutsin" sivuhaarassa. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Aivan oiken siis tuleva kumimutka.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Ite olen letkut ja kumiklutsin on tarkastanut, kimmoisessa kunnos tuntuu olevan. Ahtopainemittarin viisari laskee lepoasennostaan vielä alemmas, johtuuko vika by-passisista vai jostain muusta kun ei nouse lepoasentoa pidemmälle?




Enen starttausta viisari näyttää tältä:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Malmi2000/10080019.JPG


Auto käynnissä viisari näyttää tältä:
http://i22.photobucket.com/albums/b304/ ... 122bdc.jpg
Viimeksi muokannut SAAB 900 TURBO 16, La Kesä 22, 2013 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikaaa romua
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eikös viisarin kuulukin toimia noin, kun auto ei ole käynnissä ei imusarjassa ole ali- eikä ylipainetta mutta tyhjäkäynnillä on alipaine -> viisari laskee lepoasennosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Rattivaihde kirjoitti:Eikös viisarin kuulukin toimia noin, kun auto ei ole käynnissä ei imusarjassa ole ali- eikä ylipainetta mutta tyhjäkäynnillä on alipaine -> viisari laskee lepoasennosta.


Tuo on kyllä totta, mutta mulla kun painaa kaasua ei viisari värähdäkkään keltaiselle alueelle. Ei vain mene ns lepoasentoa pidemmälle.
Liikaaa romua
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Jos by-pass ei toimi

Viesti Kirjoittaja marvi »

Muuttuuko mittarin taustavärikin kun auton laittaa käymään, lisäksi autosi näyttäisi käyvän melko kuumana :mrgreen:

Vika taitaa nyt olla sellainen että ahtopaineet ei nouse lainkaan. Kun kerran alipainepuoli toimii, mutta ylipainepuoli ei. Kadonneita ahtopaineita on taidettu viimeksi metsästää täällä
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Vastaa Viestiin