900sen bensa
900sen bensa
kumpaa suositeltu käyttää 95okt tai 98 kuulin että 95okt tuhoaa venttiilkumit
Markku Helin
OH3EMC
OH3EMC
Re: 900sen bensa
Ei taida bensalaadun valinnalla olla vaikutusta venttiilivarrenkumien kestävyyteen.
Olet viime aikoina kirjoitellut 900 -95 juttuja, sellaiseen autoon liittyvät kysymykset kuuluvat foorumin NG900/OG9-3-osioon http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=13
Olet viime aikoina kirjoitellut 900 -95 juttuja, sellaiseen autoon liittyvät kysymykset kuuluvat foorumin NG900/OG9-3-osioon http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=13
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900sen bensa
8 venttiilisessä ei oo venakumeja
98:sia tankkiin.
98:sia tankkiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900sen bensa
95E10 käy myös lähes joka saabiin, mutta kasivettiili ruiskun k-jet voi karsataa kuivempaa etanolipensaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900sen bensa
Lisää valintoja!
92, 95E10 vai 98 ??
Tuo 92 on vaa nii pirun halpaa... mut 98 potkii hyvin
Harmi vain, ettei 92 saa Suomesta.
Arvaa, olenko kokeillut kaikkia?
92, 95E10 vai 98 ??
Tuo 92 on vaa nii pirun halpaa... mut 98 potkii hyvin
Harmi vain, ettei 92 saa Suomesta.
Arvaa, olenko kokeillut kaikkia?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 900sen bensa
Itse laitellut tankkiin 95E10 lientä ja hyvin on toiminut. Kesäkuumalla aiheuttaa hiukan jälkikäyntiä mutta sepä ei ole mitenkään vakavaa.
Re: 900sen bensa
430 000 mittarissa, joista itse ajellut viimeisen 100 000+ km ysivitosella. Ei mitään ongelmia kjetin suhteen.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900sen bensa
98:lla mennään, hintaero tullee takaisin kulutuksessa ja kulussa (paha sanoa varmasti kun en ole koskaan 95:sta mihinkään tankannut, paitsi skootteriin aikanaan kerran, kyllä muuten kulki huonosti sen tankillisen...).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900sen bensa
Topic:iin vastauksena, 900i -92 harkitsin RE85 bensaa. Kuukaudet kuluivat, luin, että ei kannata ei-turboon, ja autosta tuli sitten kesäauto. Siis 98a nyt.
Re: 900sen bensa
98 on itsestäänselvyys, ei jälkikäyntiä, minkä hinnassa häviää, voittaa kulutuksessa. Ehdottomasti myös ONEeen sitä, älä säästä polttoaineessa, ei se jälkikäynti kuulu ysikympin käytökseen !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: 900sen bensa
Mä ainakin ajoin C:llä ja eräällä toisen merkkisellä kaasaripelillä ihan menestyksekkäästi E-kympillä - en toki tiedä olisiko pidemmällä ajalla ja suuremmilla kilometreillä ruvennut ilmaantumaan jotain.
I:hin tankkaan toki myös samaista ainetta. Oon tullut siihen tulokseen, että vaikka ysikasilla saisikin kulutuksessa kompensoitua hintaa, en jaksa välittää. Koska auton pitäminen ja sillä ajaminen on opiskelijalle h**vetin kallista joka tapauksessa.
Ja mitä tulee kulkupuoleen niin C oli ainakin ihan yhtä toivoton niin vitosella kuin kasillakin.
I:hin tankkaan toki myös samaista ainetta. Oon tullut siihen tulokseen, että vaikka ysikasilla saisikin kulutuksessa kompensoitua hintaa, en jaksa välittää. Koska auton pitäminen ja sillä ajaminen on opiskelijalle h**vetin kallista joka tapauksessa.
Ja mitä tulee kulkupuoleen niin C oli ainakin ihan yhtä toivoton niin vitosella kuin kasillakin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 900sen bensa
Itseasiassa jälikäynti ei johtunutkaan löpöstä, vaan jumittavasta lämpötilakompensaattorista Herkistelin sen, käynti parani todella tasaiseksi ja tuntuu vetävänkin paremmin, eikä jälkikäy sitten yhtään.
Silti voisin alkaa laittaa ysikasia tankkiin. Eise ole oikeasti niin paljoa kalliimpaa.
Silti voisin alkaa laittaa ysikasia tankkiin. Eise ole oikeasti niin paljoa kalliimpaa.
Re: 900sen bensa
Tuota, mihin perustuu uskomus, että 98-bensaa kuluisi vähemmän kui 95:ttä, varsinkin kaasari-, taikka K-jet -autoissa? Niissä kun ei ole tietokonetta, joka kompensoisi moottorin säätöjä. Kutakuinkin sama lämpöarvo ja palamisnopeus noissa bensoissa on. 95:ssä on maksimissaan 10% viinaa mutta sitä voi olla vähemmänkin. 98:ssa 5% viinaa tai vähemmän. Huonona päivänä voi sattua niin että molemmissa on yhtä paljon viinaa. Mitä itse olen ajellut 900i16:lla niin pienintäkään eroa en huomannut kulutuksessa, oli tankissa 98:a taikka 95:ttä. Seoksella 50% 95:ttä ja 50% E85:ttä kulutus kasvaa jonkin verran. Tällöin myös CE-valo palaa.
Kaasari- taikka K-jet -autoissa voi kulutuseroa tulla vain mikäli 98:a käytettäessä hyväksikäytetään korkeampi oktaaniluku joko kasvattamalla puristusta taikka hieman aientamalla sytytystä. Jälkimmäinen ei välttämättä anna mitään etua.
Jos haluatte säästää niin keittäkää tuo 10% viinaa 95:stä erilleen ja käyttäkää pensa autoon ja viina juontiin. Viinapuolella kun hinnanero on huomattava alkon tuotteisiin nähden...
Kaasari- taikka K-jet -autoissa voi kulutuseroa tulla vain mikäli 98:a käytettäessä hyväksikäytetään korkeampi oktaaniluku joko kasvattamalla puristusta taikka hieman aientamalla sytytystä. Jälkimmäinen ei välttämättä anna mitään etua.
Jos haluatte säästää niin keittäkää tuo 10% viinaa 95:stä erilleen ja käyttäkää pensa autoon ja viina juontiin. Viinapuolella kun hinnanero on huomattava alkon tuotteisiin nähden...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900sen bensa
perustuu ihan käytännön kokemukseen.
oma kaasari saab kulkee 98:silla n.7 kulutuksella vastaavasti muutaman kerran joutunu 95:sta tankkaamaan pomppaa kulutus likemmäs 8:Saa.
aikoinaan ku tuli rajan takana käytyä tankkasin ainoastaan 92:Sta silloisen kaasarisaabin tankkiin. säädettiin tyhjäkäynti pois ni se kulki voi sanoa että melkein hajuilla. silloin tuli ajettua paljon lappeenranta - turku väliä. silloin hämeenlinnan liikenneympyrään oli varttitankin ero kulutuksessa 92:sen hyväksi.
oma kaasari saab kulkee 98:silla n.7 kulutuksella vastaavasti muutaman kerran joutunu 95:sta tankkaamaan pomppaa kulutus likemmäs 8:Saa.
aikoinaan ku tuli rajan takana käytyä tankkasin ainoastaan 92:Sta silloisen kaasarisaabin tankkiin. säädettiin tyhjäkäynti pois ni se kulki voi sanoa että melkein hajuilla. silloin tuli ajettua paljon lappeenranta - turku väliä. silloin hämeenlinnan liikenneympyrään oli varttitankin ero kulutuksessa 92:sen hyväksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900sen bensa
korkeampi oktaanisella pensalla moottorin hyötysuhde paranee, mikä näkyy kevyempänä kaasujalkana, siten myös hieman kulutusessa. sdaabissa sytytys ennakot on säädetty 98 pensalle siksi kulutuskin 98 pensalla pienin.
suuri ero ei ole, puhutaan desilitrasta tai parista.
suuri ero ei ole, puhutaan desilitrasta tai parista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918