Kytkin remppa-> ONGELMAN SYY SELVINNYT-> KASATTU PÄIN SITÄ..
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Kytkin remppa-> ONGELMAN SYY SELVINNYT-> KASATTU PÄIN SITÄ..
Moi, näilläkö ohjeilla onnistumiseen? Turbo-malleissa tulee lisähommia letkujen iroittamisesta, kuulemma. Mitä muuta olisi kytkimenvaihdon yhteydessä olisi myös hyvä vaihtaa? Kertokaapa omia kokemuksianne.
1. Konepelti pois (kaks pulttia + pissapojan letku).
2. Muovisuojus kytkimen päältä pois, iac:n letkun voi joutua irrottamaan.
3. Kaveri painaa kytkimen pohjaan ja samalla toinen laittaa ~4...6mm vaijerin asetelman väliin niiden kielekkeiden ulkokehälle. (Mahdollisimman iso vaijeri, parhaan tuloksen saa kun laittaa vielä painelemisen välillä jotain painelaakerin ja sylinterin väliin jotta kytkimen automaattinen säätyminen saa sylinterin painamaan entistäkin syvemmälle asetelman kasaa.) Välillä voi meisselillä vauhtipyörästä hiukan pyörittää että saa sen vaijerin koko matkalle. Huolellisuus tässä vaiheessa takaa että kohta 8 onnistuu.
4. Vaihteiston pyöreä kansi auki siitä syylärin takaa (metalliklipsu).
5. Muovinen suojus pois akselin päästä.
6.
6. Ulosvetäjällä (lattarauta jossa reikä ja sopiva pultti) akseli irti, akselia ei saa kokonaan ulos mutta se riittää.
7. Asetelman pultit auki.
8. Asetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja työsylinteri kerralla pois.
9. Uus painelaakeri paikalleen ja kamat takas.
Kasaamisen jo varmasti täs vaihees osaa...
1. Konepelti pois (kaks pulttia + pissapojan letku).
2. Muovisuojus kytkimen päältä pois, iac:n letkun voi joutua irrottamaan.
3. Kaveri painaa kytkimen pohjaan ja samalla toinen laittaa ~4...6mm vaijerin asetelman väliin niiden kielekkeiden ulkokehälle. (Mahdollisimman iso vaijeri, parhaan tuloksen saa kun laittaa vielä painelemisen välillä jotain painelaakerin ja sylinterin väliin jotta kytkimen automaattinen säätyminen saa sylinterin painamaan entistäkin syvemmälle asetelman kasaa.) Välillä voi meisselillä vauhtipyörästä hiukan pyörittää että saa sen vaijerin koko matkalle. Huolellisuus tässä vaiheessa takaa että kohta 8 onnistuu.
4. Vaihteiston pyöreä kansi auki siitä syylärin takaa (metalliklipsu).
5. Muovinen suojus pois akselin päästä.
6.
6. Ulosvetäjällä (lattarauta jossa reikä ja sopiva pultti) akseli irti, akselia ei saa kokonaan ulos mutta se riittää.
7. Asetelman pultit auki.
8. Asetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja työsylinteri kerralla pois.
9. Uus painelaakeri paikalleen ja kamat takas.
Kasaamisen jo varmasti täs vaihees osaa...
Viimeksi muokannut SAAB 900 TURBO 16, To Heinä 18, 2013 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikaaa romua
Re: Kytkin remppa->
Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kytkin remppa->
noilla ohjeilla onnistuu mikäli kytkin toimii vielä edes jollakin tavalla.
kaveria ei tarvita jos on alkuperäisen tapainen työkalu jolla irtoaa kuollutkin kytkin hilut ilman hikoilua , samalla työkalulla saa myös sen akselin irti.
samalla kannattaa harkita vauhtipyörän laakerin ja stefan vaihtoa.
kaveria ei tarvita jos on alkuperäisen tapainen työkalu jolla irtoaa kuollutkin kytkin hilut ilman hikoilua , samalla työkalulla saa myös sen akselin irti.
samalla kannattaa harkita vauhtipyörän laakerin ja stefan vaihtoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kytkin remppa->
Sitä kytkinakselia irrottaessa kannattaa hieman varoa, jos / kun antaa vasaraa siihen latukkaan. Ihmettelin aikoinaan kytkintä purkaessani syylärin takapinnassa olevia iskujälkiä. Enpä ihmetellyt sen jälkeen kun akseli lähti kuin hauki rannasta ja kolahti syyläriin ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: Kytkin remppa->
Mertmi kirjoitti:Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.
Ahaa, kerroppa lisää ilmauksesta?
Liikaaa romua
Re: Kytkin remppa->
Vastausta odotellessa voi lukaista vaikka nämä, jos jäisi vaikka jotain vinkkejä mieleen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20289
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=109612
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20289
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=109612
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Kytkin remppa->
Paineilmalla on melko mukava. Itsellä oli vain yksinkertaisesti korkin kokoinen roiskeläppäkumi, johon tein reijän mihin juuri sopi paineilmapistooli.
Sitten vaikka kompurasta säätää paineet max2bar ja eikun paineilmaa kehiin ja ruuvia auki niin pitkään, kun ilmaa tulee.
Itse en kyllä rajannut kompurasta paineita, vaan ihan näppituntumalla painelin ilmapistoolia. Hjyvä tuli
Sitten vaikka kompurasta säätää paineet max2bar ja eikun paineilmaa kehiin ja ruuvia auki niin pitkään, kun ilmaa tulee.
Itse en kyllä rajannut kompurasta paineita, vaan ihan näppituntumalla painelin ilmapistoolia. Hjyvä tuli
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kytkin remppa->
tippakannu nippaan kii ,pari pumppausta ja kierre kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: Kytkin remppa->
Mites tämä ilmaus nyt on, siis joissain keskusteluissa kerrotaan, että kaada jarrunestettä ilmausruuvin kautta ja kun kuplinta loppuu niin on hyvä. Toiset taas kertovat ilmaavansa kytkimen paineilmalla tai jalalla kytkytintä pumppaamalla. Mikä näistä tavoista on nyt se helpoin ja varmin onnistumaan ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Liikaaa romua
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kytkin remppa->
Itselläni ainakin onnistui parhaiten ja helpoiten tuo lääkeruiskukikka, josta täälläkin keskusteltu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Re: Kytkin remppa->
Jos kytkinletku on murenemassa sisältä päin, kuten yleensä on, varminta on laskea nestettä ilmaamisen yhteydessä säiliöltä työsylinterille päin.
Kuminmuruset voivat olla niin suuria, että tukkivat ilmausnipan kanavan. Ilmausnipan työsylinteristä irrottamalla murusia saa poistettua. Nipalta säiliöön päin ruiskulla tai tippakannulla nestettä tuupatessa saa vaan ajettua möhnät pääsylinteriin.
Oma suositukseni on paineistaa jarrunestesäiliö tavalla tai toisella ja päästää nestettä työsylinterin nipasta. Tai käyttää paineilmakäyttöistä ilmauslaitetta ja imeä sillä nipasta.
Pitkän tähtäimen suunnitelmaan tulee myös sisällyttää kytkinletkuasennelman uusiminen, vaikka vaan hydrauliikkaliikkeessä uutta letkua vanhan letkun tilalle prässäten. Tai putkiin helmiliitokset, joilla saa liitettyä jonkun sopivan jarruletkun siihen välille.
Kuminmuruset voivat olla niin suuria, että tukkivat ilmausnipan kanavan. Ilmausnipan työsylinteristä irrottamalla murusia saa poistettua. Nipalta säiliöön päin ruiskulla tai tippakannulla nestettä tuupatessa saa vaan ajettua möhnät pääsylinteriin.
Oma suositukseni on paineistaa jarrunestesäiliö tavalla tai toisella ja päästää nestettä työsylinterin nipasta. Tai käyttää paineilmakäyttöistä ilmauslaitetta ja imeä sillä nipasta.
Pitkän tähtäimen suunnitelmaan tulee myös sisällyttää kytkinletkuasennelman uusiminen, vaikka vaan hydrauliikkaliikkeessä uutta letkua vanhan letkun tilalle prässäten. Tai putkiin helmiliitokset, joilla saa liitettyä jonkun sopivan jarruletkun siihen välille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: Kytkin remppa->
Mertmi kirjoitti:Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.
Joo uusin sen pääsylinterin tiivistesarjan.
Liikaaa romua
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: Kytkin remppa->
Ei onnistu, monta tuntia on tehty töitä. Homma tyssässi siihen, että työ sylinteri ei jaksa painaa painelevyn lipareita tarpeeksi, jotta saisi kytkimen vaihdetuksi
Kaapelia on käyttetty eikä se auta, pitäisi painua vähän vielä.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kaapelia on käyttetty eikä se auta, pitäisi painua vähän vielä.
Liikaaa romua
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kytkin remppa->
lisää voimaa vaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: Kytkin remppa->
Ei vaan tule pois vaikka kuinka yrittää. Kolme äijää oli yrittämässä.nalleolut kirjoitti:lisää voimaa vaan.
Liikaaa romua