t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Olen minäkin näitä ruuvannut jo ennenkuin suurin osa foorumin porukasta on ollut edes syntynyt. Välillä oli vain saabiton kausi koska 99 petro aiheutti jäätävän vihan tunteen koko merkkiä kohtaan ja ei näillä nykyäänkään ajaa viitsi, ompahan vaan isän perinnön, suomalaisen autoilun ja autoteollisuuden historian taltiointia. Silti en ymmärrä miksi joku haluaa vaparin. 2.1 nyt tehonsa puolesta menee mutta semmoista vanhemmilla vierestä seuranneena (170tkm matkalla 2 koneremppaa) en kyllä ottaisi mistään hinnasta. Ja kaasarikonehan on legendaarinen, miten saadaan 100hv tuntumaan 40:ltä. :D Turbo oli ainut malleista, jossa oli jotain hauskaa eikä se kyllä sen huonommin kestänyt kuin nuo turbottomatkaan mallit ellei vaihteistoa lasketa.

Kai olen siitä outo että jaksan tänne silti joskus aina kirjoitella, vaikka aikanaan korjasin ja möin toistakymmentä vaihteistoa, rakensin moottoreita tms. ja kyllä niistä jotkut aika lujaa kulkikin. Mutta tästä on jo yli 20v.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos niin omalle kohdalle sattuisi että konerikkoinen T16 pitäis laittaa kuntoon, niin kunnostaisin lohkon ja kannen. Uudet laakerit ja männänrenkaat, venttiilivarrenkumit ja jakoketju. Pata takaisin nippuun ja sitten viritysaste sopivaksi senhetkisten halujen mukaan. Alavääntö turbokoneissa ja kiihtyvyys alakierrosväännöllä on niin makea verrattuna vapariin, ettei ole mitään kaipuuta niihin. Omassa käytössä on ollut monenlaisia autoja ja turbomallit ovat tulleet jäädäkseen. Sakot saa kuulemma Wartburgillakin. Pitää pitää järki päässä tuolla tienpäällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Oon muuten saanut sakot Warrella, vieläpä ylinopeudesta. Tosin Eestissä.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

oon sitä 16venttiilisen johtosarjaa kattellu 8venttiilisen ts 16turbo replikan koppaan eli tulevan 16valve sulakerasian kyljessä olevat 3 liitintä niissä ois muutama johto (takimmaiset 3 napaa) jotka ei sit jatku sinne kojelaudan puolelle.joitain onnistuin jäljittään. esim ruskea - menee lasinpyhkijan sulakkeelle, sininen - menee sulakerasialta keulan suuntaan, ehkä boxille (oisko check valolle), musta - oisko valorele, valkovihreä - merkkivalo.

mitenhän nuo tulisi kytkeä? kojetaulun alla on melkoinen johtopunos, oisko ne vaan virtalukolta tulevia?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarvitset auto(je)si vuosimallia vastaavat kytkentäkaaviot. Tai vaihdat myös ne matkustamon puoleiset johtosarjat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

eipä o netissä tullu vastaan niitä vanhan kansan sähkökaavioita. eipä paljon hyödytä ne kaaviot jossa näytetty missä kohtaa autoa joku laite on. :roll:

ukissa akat on punonu tuon kojelaudan alusen aika ikävään sykkyrään. :?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

olis kai pitäny nostaa koko kojelauta ratteineen autosta toiseen kun ois vaan muutamalla pultilla ja rattiakselista kiinni kuulemma... 8O siis silloin kun koneet oli trukkilavoilla. :wink:

itse asiassa ei niitä puuttuvia johtoja liittimissä kojelaudan alla montaa ole. lisäksi samanvärisiä johtoja menee liittimissä, kannattaisko kokeilla rosvoliittimillä haaroittaen? :o
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

eli viimeisin tarkennus.

sulakerasialta tulee 3 liitintä, kojelaudan alta puuttuu

valkoinen liitin: musta kohdasta 2 riviltä 2

musta liitin: punakeltainen kohdasta 4,6 riviltä 1

musta liitin: valkovihreä kohdasta 2,6 riviltä 3

musta liitin:musta kohdasta 5 riviltä 4

siis kysymys:
mihin nuo kytketään kojelaudan alla jos ottaa hyppylangalla sulakerasialta?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kysymyksiisi vastaamiseen tarvittaisiin vähintäänkin tietoja autosta. Minkä vuosimallin sähkökeskus/sulakerasia siellä nyt on? Minkä vuosimallin kojetaulusähköt yrität saada kytkettyä em. sähkökeskukseen?

Ilmoita täsmälliset liittimen napojen numerot. Tuo "kohta 2 rivi 2" on jokseenkin virhealtis. Miten voit tietää johtimen värin, jos johto puuttuu? Vai mitä nuo ilmoittamasi värit tarkoittavat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kannattais melkein panostaa korjaamokirjaan josta selviää hiukan enemmän ku arvaamalla .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

jus kirjoitti:Kysymyksiisi vastaamiseen tarvittaisiin vähintäänkin tietoja autosta. Minkä vuosimallin sähkökeskus/sulakerasia siellä nyt on? Minkä vuosimallin kojetaulusähköt yrität saada kytkettyä em. sähkökeskukseen?

Ilmoita täsmälliset liittimen napojen numerot. Tuo "kohta 2 rivi 2" on jokseenkin virhealtis. Miten voit tietää johtimen värin, jos johto puuttuu? Vai mitä nuo ilmoittamasi värit tarkoittavat?
niin siis sähkökeskus sulakerasia on vm 88 rekisteröity ja kojelauta onkin varmaan 86 aeron koska on turbo/apc mittaristossa. kun tarkemmin mietin niin se kaveri on vaihtanu koko kojelaudan kun lähtee kuulemma helpolla irti.

nuo puuttuvat johtimet tarkoittaa sitä että siinä 88 mallisessa 16venttiilisessä on kyseinen johto tuolla kohdalla. apumiehen puolella on 16venttiilisen vm 88:n alla pari liitintä joissa on tuonväriset johdot, ja ne menisi mittaristolle jos nyt nipussa seurasin oikeaa piuhaa, siinä aeron kojelaudassa ei ole kyseisiä johtoja. arvelisin että liittyy check engine valoon, mutta onko nuo minun kysymäni puuttuvat johdot samoja että voisi vaan jättää huomiotta kun ei siinä aerossa kuulu olla ce valoo.

jos jollain ois korjaamokirjan sivu sähkökaaviosta skannattuna niin voisiko yst vast yksityisviestillä... :oops:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

CHEVY2.8D kirjoitti:eli viimeisin tarkennus.

sulakerasialta tulee 3 liitintä, kojelaudan alta puuttuu

valkoinen liitin: musta kohdasta 2 riviltä 2

musta liitin: punakeltainen kohdasta 4,6 riviltä 1

musta liitin: valkovihreä kohdasta 2,6 riviltä 3

musta liitin:musta kohdasta 5 riviltä 4
mikäs noista on startin heräte? kipinää tulee ja pikkusen bensa haiskahtaa mut pumppu ei surise ainakaan äänekkäästi :? . pumpun rele lämpenee eli saa herätteen eli virtaa ei tule pumpulle.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja hatami »

farmari95
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 17, 2003 11:31
Paikkakunta: SEINÄJOKI Halkosaari

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja farmari95 »

CHEVY2.8D kirjoitti:meinasin nostaa turbon tekniikan 16 venttiilisen vaparin tilalle, LH jetronic ja ns tyhjä jakaja. t16 venttiilisessä se jakajan hall tunnistin taitaa ohjata apc:tä.

olikos tuossa vaparissa hall anturi lohkossa, suunnilleen siinä vieressä mistä turbolle tulee öljy?

ei äsken konepellin alta kurkkimalla muutakaan löytyny.

turbon johtosarjassahan näyttäisi olevan tyhjä 2 napaliitin, onko se tuolle?

voiko virranjakajalle menevän liittimen jättää siis irti? tarkoitus olisi laittaa kk lisäsuutin 8tappisesta tuohon 16v imusarjaan ja ohjata sitä rinnankytkettynä etanoliajossa. nakutusongelmaahan ei tule silloin?

eli onko LH jetronikin johtosarjat yhtenevät? sytkäboxihan näyttää turbossa olevan kuskin lokarissa mutta vaparissa on siinä joku iso boxi. ja vaparissa pieni sytkäboxi on puolan alla apumiehen lokarissa.

Olis itellä saman tyyppinen projekti edessä, eli hyvä 4-ovinen turbon koppa,josta tekniikka siirretty 3-oviseen vapariin, sekä 8-tappinen k-jetti, jonka ajattelin istuttaa turbon koppaan. Vakuutus ehkä nousee hieman.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: t16 tilalle 16v vaparin kone, käykö sama johtosarja?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

kojelauta näköjään kannattaa irrottaa mahdollisimman kokonaisena. ei meinaa onnistua ton rojektin kojelaudan lämppäriosaston kokoaminen, kädet liian isot 8O (oikeesti on pienet kädet) eikä taivu tarpeeksi. hanan nivelakseli ja alipainepalikka ei meinaa yhtaikaa pysyä paikallaan. pikkusen apua on kun otin kokonaisena turbon kojelaudan irti siitä on hyvä verrata kun toinen on kottareiden päällä auvon vieressä.
eikä o kiva pujottaa sitä ohjausvaihteen nivelaksilaa paikalleen, ei meinaa pultti sopia menemään

rupesin tuohon vaihtopuuhaan tänään kun kaverin vinkki vetää puolan sinisestä johdosta sinne boxin lähelle pariliittimeen jossa on myös sininen piuha, mun mielestä se menee mittaristoon. ei käynnistyny oisko vähä poksautellu väärään aikaan tms. jos se sytkä antaa kipunan ja samalla pulssin ruiskulle niin eihän se toimi. mut eikai se mitään rikkonu, eihän? :|

kiva noita perinnesaappeja silti on näpräillä on pikkusen helpompi korjata kun jotain jenkkejä joissa pitää sulakerasiaakin katsella nanonano asennossa pää jalkatilassa ... :mrgreen:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Vastaa Viestiin