9satkuun vetokoukkua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sellainen projekti pärähtää lähiviikkoina käyntiin.

ikinä en oo asentanu koukkua ogsatkuun ,mutta nähny ne asennukset jotka tehty rosvoliittimillä. huh huh.

onko parempaa tapaa? kolvi ja tinaa löytyy ja kutistesukkaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyykö internetistä selkeetä kytkentäkaaviota takavalojen johdoista.

jopa tuon bentleyn kirja aika suttunen sen osalta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja eegas »

http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot
Tuossa on ainakin koukun sähkökytkentä, koetuskynän kanssa olen nuo laitellut ja jos et usko ryöstäjiin CRC:n ja vulkanoidun teipin kanssa, paras on sitten tinata ja kutistesukan kanssa, eli johto poikki ja tinaten.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

johtojen värit takavalojen osalta?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kts. ylempänä, värisokeana olen turvautunut koetuskynään 8) , kai Sinultakin sellainen löytyy? vuosimallien suhteen taitaa erojakin olla väreissä?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

En lähtisi tinailemaan johtimia, vaan reilusti sokerinpala väliin. siitä voi myös mittailla ongelmissa. Lentokonemekaanikko neuvoi, että tina joustaa ajan myötä, ja harmeja tulee. Auto, lentokone, varmaan sama juttu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lentokone hiukan eri ku auto heh.

mut onko takavaloille liitintä jossakin takaluukun tienoilla?

ajatuksena purkaa liitin että sais kutistesukan pätkät pujotettua orggis johtoihin ja pelkästään kuorimalla tinata johdot kiinni.

ei muista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Eikö sitä kytkentää voisi tehdä ihan tavallisilla jatkoliittimillä missä olisi vielä se kutistesukkakin valmiina? Liitoksesta tulisi varmasti pitävä ja samalla olisi suoja kosteudelta. Ja liitoskin olisi kohtuu siistin näkönen. Eikä tarvitsisi rueta kolvaamaankaan :wink:
Nuo sokeripala viritelmät ei minusta kuulu autoihin, mutta jokainen tietysti tavallaan. Kyllähän sitä moni varmaan pyörittelisi päätään noille minunkin patenteille :lol:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja jus »

Onhan siellä takavalolla liittimet.
Kuva

Tuskin ne Bentleyn kytkentäkaaviot voi olla epäselvemmät kuin korjaamokirjan kaaviot:
Takavalot: http://townsendimports.com/Web/electric ... 18-121.jpg
Jarruvalot: http://townsendimports.com/Web/electric ... 22-127.jpg
Vilkut: http://townsendimports.com/Web/electric ... 38-141.jpg
Takasumuvalot: http://townsendimports.com/Web/electric ... 32-137.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niin iso kiitos. tämä selviskin helposti.

ke koukku maaliin ja ehkä asennus.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja jus »

Orkkis-johtosarjalla on ainakin nopassa voinut joskus rosvota melkeinpä väri väriin:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Nuohan oli selkeitä kytkentäkaavioita. Ja hahaa! Niistä selvisi eräs mieltä askarruttanut asia. Joku on muuttanut autoni takavalot USA-tyylisiksi. Kytkentäkaavion johdin 132A on kotimaassa käytössä takasumuvaloja varten, mutta jenkeissä jarruvaloja. Nyt selvisi miksi minulla palaa sallitusta poiketen kaksi ylimääräistä jarruvaloa, mutta sumuvalot eivät pala. 8)

Nyt pitää sitten miettiä tahdonko sumuvalot toimimaan, vai olenko outlaw saabist ja jarruttelen viidellä valolla. Ehdotuksia? Mielipiteitä?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Johtimen tinalla juottaminen autossa ei anna lisäarvoa, vaan päinvastoin.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Siistimpi tullee tinan kanssa ja siihe päälle kutistesukan lämmittellee niin on nätti liitos. Se on vähä mitenkä kukakin haluaa tehdä ja mitenkä osaa tinailla ym. Pitempiaikunen liitos jota ei tulla ihan heti purkamaan niin minu mielestä tinaliitos on suositeltava. Ja onhanse paljon siistimmän näkönenkin, eikä mikään rosvoliitinhässäkkä.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9satkuun vetokoukkua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tuo tinaus hommakin taitaa olla vähän mielipide kysymys :roll: Itse tulee yleensä tinattua vain piirilevyille noita komponentteja ja joitain tinattavia liittimiä. Tietysti jos täytyy jotain diodeja yms laittaa johdon väliin niin ne sitten tinaamalla. Noita jatkoliitoksia en kyllä yleensä ole tinaillut. Tuppaa tulemaan ruman näkönen liitos kun kutistesukan alta paistaa semmonen tinamöykky. Tosin minun mielipide, mutta jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee ja parhaiten osaa :wink: Omasta mielestäni siistin liitoksen saa kun laittaa mekaanisesti puristettavan jatkoliittimen jossa on se kutistesukka valmiina. Ja jos haluaa rueta vielä hifistelemään niin voihan senkin päälle laittaa vielä toisen värisen kutistesukan, jos ei liittimen väri miellytä :lol: Toki onhan ne tinatut ja kutistesukalla eristetyt liitokset siistimmän ja pitävämmän näköisiä kuin ne karvapers liitokset joissa on sähkö- tai ilmastointiteipit päällä :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin