Löysytellen jarruputkia 11mm avaimella hieman aluksi, sitten irroitetaan pääsylinteriä paikallaan pitävät mutterit 17mm avaimella. Itselläni oli käytössä perus listalenkit.
Kannattaa laittaa säiliön alle runsaasti rättiä. Jarruputket irti, ja nopeasti säiliön alapuolella oleva letku irti ja sormi eteen, ettei nestettä pääse valumaan ympäriinsä. Letkua irroittaessasi katso, että se pysyy pystyasennossa - pääsee vähemmän ilmaa letkuun.
Säiliö oli kiinni pääsylinterissä kahdella lukitustapilla, varoen tuurnan ja vasaran kanssa naputellen lähtivät irti.
Seuraavaksi vanhat säiliön tiivisteet pois. Pääsylinteri penkkiin kiinni, ja painetaan pitkällä tuurnalla/tapilla sisään ihan perille asti. Keulan puoleisessa säiliön holessa oleva tappi nostetaan sitten kärkipihteillä pois, ja vapautetaan mäntä hitaasti. Toinen osa, joka itselläni jäi kanittamaan sisälle, tuli ulos kevyellä sylinterin taputtamisella.
Sitten kannattaa puhdistella naarmuttamatta ja karvoittamatta kaikki osat. Yksi tiiviste kerrallaan paikoilleen, aloittaen takimmaisista/hankalimmista (muut vanhat vielä paikoillaan). Tiivisteet sai vaihdettua irroittamatta mitään osia, jotka eivät jo valmiiksi ole irtaallaan. Varovaisuutta vaatii auton takapään puolelle tulevan männän tiiviste, joka on jousen ja peltisen kiinnikkeen välissä. Itselläni juuri tämä tiiviste oli syypää vuotoon ja pyörteisiin jarrunestesäiliössä. Sopivan pienehkön talttameisselin avulla menivät helposti.
Ja sitten katsotaan vielä, että kaikki osat ovat varmasti puhtaita, ja kostutellaan ne sitten jarrunesteellä ja sujautetaan takaisin sylinteriin. Mäntäpaketti painetaan taas penkissä perille asti, kärkipihteillä tappi takaisin holeensa ja vapautetaan mäntä hitaasti.
Fixuksella tiivistesarja kustansi 9 euroa, eikä vaihtaminen vaatinut edes asennusjuomaa. Jarrut rupesivat pelaamaan jo ilman ilmausta pienen pumppaamisen jälkeen, eikä poljin painu enää pohjaan. Ilmaaminen jääköön huomiselle, kun autolla ei nyt ole ajoa...
