Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

lucaf kirjoitti:kannattaisiko pohjan kunto ensin tutkia huolellisesti, ennenkuin näkee vaivaa tekniikan läpikäymiseen?
Juu mun mielestä ne vetarintunnelit,ovet alareuna, palkit jotka tulee koneen alta etupenkkien alle korin puoleinen kiinnitys,taka-akselin henkselit,kiinnitys tankojen korin puoleinen kiinnitys,etu tukivarret, jousilautaset edestä ,takaa iskarin yläpään kiinnitys,kontin pohjan etukulmat.tuossahan nuo kriittisemmät paikat.
lisätkää jos jotain puuttuu.Tässä olis noin yleisesti 90,99,900 muista en osaa en tiedä.
Ari 1622
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Pohjaa on alustavasti jo ziigailtu ja se on todettu ihan hyväksi. Vielä kuitenkin tarkemmat tutkimukset tässä tehdään ennenkuin suurempia päätöksiä aletaan tekemään. Mutta olisihan se kuitenkin ihme jos 28 vuotta vanhaa autoa ei yhtään joutuisi hitsaamaan :)

Tässä vielä vähän tuoreempia kuvia, nuo aikaisemman linkin kuvat oltiin otettu auton yhä seisoessa marraskuussa 2010, nämä nyt toukokuun alussa 2013: http://www.moottorit.net/galleria/ajoneuvo1802/

Ja juu kuvia pyrin lisäämään!
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Nyt on kannentiiviste, pako- ja imuaukon tiisvisteet vaihdettu yms. Puuhailtu. Konetta on myös pyöräytetty startilla ensi kerran mutta tositoimiin ei ole vielä keretty. Kyllä se siitä! :D Kuvia on otettu ja rutkasti mutta niin.. Mitenkäs niitä voin lisätä tänne sivustolle? :roll:
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i 2d "viistokeula"
Ei näitä uutenakaan joka päivä vastaan tullut.
Eikös tämä malli ole jo harvinaista herkkua..?

Ja ihan vaan uteliaisuudesta..
Miksi takaluukussa on mallimerkintänä 900 ??
Onko i tipahtanut pois..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

9000CD23T kirjoitti:900i 2d "viistokeula"
Ei näitä uutenakaan joka päivä vastaan tullut.
Eikös tämä malli ole jo harvinaista herkkua..?

Ja ihan vaan uteliaisuudesta..
Miksi takaluukussa on mallimerkintänä 900 ??
Onko i tipahtanut pois..?
Juu taitavathan nämä olla harventuneet. Jäljellä olevat talteen vaan! Auto on vm -85 mutta siinä on -88 vuoden facelift -viistokeula, joka tuli muistaakseni 1987. Se on siis alunperin tehtaalta tullessa ollut pystykeula. En tiedä miksi nokka vaihdetu, kolari? Pitänee edelliseltä omistajalta kysyä. En ole varma tuosta ruiskukoneisen i:stä.. Joskus tietääkseni oli vain "900" jos oli ruiskukone, ja siinä tapauksessa että oli kaasari, "900" -tekstin jälkeen "c", "900c". c=carburator. Joku viisaampi saa korjata!
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vuodesta 1987 900 oli pystykeulainen kaasari, 900c oli viistokeulainen kaasari ja 900i viistokeulainen ruisku. Ennen viistokeulaa 900 oli kaasari ja 900i ruisku, ja vielä tätä ennen 900 GL kaasari ja 900 GLi ruisku. Näin siis tehtaalta.

Edit: Niin ja poliisille tehtiin vielä viistokeulan tulon jälkeenkin pystykeulaisia ruiskuja 900i-merkinnöillä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Rattivaihde kirjoitti:Vuodesta 1987 900 oli pystykeulainen kaasari, 900c oli viistokeulainen kaasari ja 900i viistokeulainen ruisku. Ennen viistokeulaa 900 oli kaasari ja 900i ruisku, ja vielä tätä ennen 900 GL kaasari ja 900 GLi ruisku. Näin siis tehtaalta.

Edit: Niin ja poliisille tehtiin vielä viistokeulan tulon jälkeenkin pystykeulaisia ruiskuja 900i-merkinnöillä.
Ahaa ja koska autoni on siis 1985 pystäriruisku, on siinä alunperin ollut merkintänä 900i. Nykyinen luisukeula siis vaihdettu jälkeenpäin. Lienee siis tuo i pudonnut johonkin tai sitten on kontin luukku vaihdettu tai jotain..

Tässä uusi linkki tuonne Moottorit.net -sivustolle. Olen lisännyt pari kuvaa lisää. Älkää säikähtäkö esim. kuvaa kannesta joka lojuu maassa, osat kyllä puhdistettiin aika hyvin! Tällä viikolla koitetaan käyntiin ja silloin laitan linkkiä YouTubesta "Starting 1985 Saab 900 after sitting five years" :lol: http://www.moottorit.net/galleria/ajoneuvo1802/
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa ex satkussa ( 900i 4D Sedan 1988 viistokeula ) oli peltisarja, kuvassa näkyy olevan
valurautainen.
Oliko tuo peltisarja vakio osa jo tehtaalta lähtiessä..?

ps..missä kunnossa se etupalkissa oleva maadoitus hässäkkä on..?
Ja katso samalla syylärin kenno, paistaako päivä läpi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun 89 kaasarissa on peltisarja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Hyväkoriselta vaikuttaa! Hyvä peli tästä vielä tulee.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

nalleolut kirjoitti:miun 89 kaasarissa on peltisarja.
Samoin
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mikähän tuon peltisarjan idea oli, muu kuin kovempi meteli ja kalliimpi tehdä? Tehossa ei ainakaan huomaa yhtään mitään eikähän ilmoitetussa tehossakaan tainnut eroa olla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei vaan tullut EGR-venttiilin myötä? EGR pudotti tehoja ja peltisatsilla kompensointi takaisin. Tämä on tietenkin jalostunut arvaus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En oikein usko kun EGR:ää on ollut käytössä amerikkaan tms. myydyissä malleissa jo paljon ennen peltisarjaa.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Vastaa Viestiin